Deze publicatie maakt gebruik van cookies

ANWB Expert
Menno Neeteson


denkt met je mee hoe je je volgende auto wél kunt vinden.


ONDERWEG

Een andere auto kopen is niet meer zo vanzelfsprekend. Nieuwe én gebruikte auto’s zijn duur en schaars. Wat is er aan de hand in autoland? En hoe kom je nu wel aan een andere auto?

VRAAG
EN GEEN
AANBOD

?

25%

50%

75%

IN DIT ARTIKEL:

Wat minder duidelijk is: waarom worden occasions steeds duurder?

Jonge, mooie auto’s van een of twee jaar oud met weinig kilometers zijn heel schaars.

De stroom occasions uit het buitenland is nu flink aan het opdrogen.


Een goedkoop tweedehandsje scoren, is er tegenwoordig niet meer bij. Maar snel een nieuwe auto aanschaffen ook niet, weet Menno Neeteson van de ANWB. De levertijden van nieuwe auto’s zijn schrikbarend lang. Soms moet je acht maanden wachten voordat je nieuwe trots wordt afgeleverd. Wat is er toch aan de hand in autoland? En hoe kom je wél aan je volgende auto?

Tot de eeuwwisseling was het gebruikelijk dat er ieder jaar meer dan een half miljoen nieuwe auto’s werden verkocht (611.000 in 1999). Die aantallen zijn de laatste tien jaar niet meer gehaald, met afgelopen jaar als dieptepunt. In 2021 werden er ‘maar’ 323.000 nieuwe personenauto’s verkocht. En daar bovenop kwam het coronavirus. Veel auto-onderdelen worden geproduceerd in China en nergens sloeg de pandemie zo hard toe als daar. Autofabrieken gingen dicht, onderdelenaanvoer kwam stil te liggen, chips werden niet geproduceerd of gingen naar andere producten dan auto’s. Maandenlang werden er geen of nauwelijks nieuwe auto’s geëxporteerd. En nu alles weer langzaam opstart, draait de markt natuurlijk niet zomaar weer op volle kracht. En daar komt nu ook de oorlog in de Oekraïne bij. Dat dit allemaal invloed heeft op de levertijden en prijzen van nieuwe auto’s, mag duidelijk zijn. Wat minder duidelijk is: waarom worden occasions steeds duurder? 




OPZOEK NAAR EEN OCCASION? 8 TIPS VOOR SUCCES

8

7

6

5

4

3

2

1

01

Heb je veel noten op je zang, dan wordt het een lange zoektocht. Laat je niet gek maken door een te uitgekristalliseerde keuze.

‘Jonge, gebruikte auto’s overtroffen de nieuwprijs’


ENORME OCCASIONVRAAG
Paul de Waal van BOVAG zegt: ‘Tijdens corona rees de vraag naar kleine, betaalbare auto’s enorm. Veel mensen wilden en konden niet meer met het ov en wilden over eigen vervoer beschikken.’ In 2019 werden er 1.886.339 occasions verkocht. In 2020 steeg dit naar 2.025.309 gebruikte auto’s. Een stijging van maar liefst 138.970 auto’s. 

Paul: ‘Autobedrijven die al jaren auto’s uit het buitenland importeren voor de verkoop op de Nederlandse markt, draaiden overuren om aan de enorme occasionvraag te voldoen.’ In 2021 werden er 294.119 gebruikte auto’s geïmporteerd. Bijna 6 procent meer dan in 2020. Maar die stroom uit het buitenland is nu flink aan het opdrogen. In augustus kromp de occasion-import voor de zesde maand op rij ten opzichte van vorig jaar, en wel met 21 procent. Tony Vrijsen van BCA Autoveiling vult aan: ‘Door de enorme vraag zijn occasions in prijs gestegen. Jonge, gebruikte auto’s overtroffen soms zelfs de nieuwprijs. Dat hebben we nog nooit meegemaakt in Nederland. Een gebruikte Mercedes A-klasse AMG lag qua prijs bijna gelijk aan een nieuwe elektrische Polestar 2.’



Offline: This content can only be displayed when online.

ONTDEK

Ontdek jonge occasions van max. € 10.000 en weinig kilometers.



PLAFOND BEREIKT
Vrijsen vervolgt: ‘Autohandelaren zoeken nog steeds naar kleine en zuinige auto’s, nu vooral door de hoge brandstofprijzen. Maar de vraag is niet meer zo groot als een aantal maanden geleden. Bij autobedrijven die maanden hebben ingekocht op de hoge vraag tijdens corona, die nu dus afneemt, loopt de voorraad langzaam op,’ verzekert Vrijsen, ‘dat komt doordat het consumentenvertrouwen momenteel historisch laag is door de inflatie en hoge brandstofprijzen.’

‘De schaarste zit hem momenteel nog wel in het segment jonge, mooie auto’s van een of twee jaar oud met weinig kilometers’, weet Vrijsen. ‘Maar zoek je een occasion van vijf jaar of ouder, dan heb je wel keuze. Afhankelijk van de productie van nieuwe auto’s en de doorstroming, verwacht ik over een poosje een prijsdaling of in ieder geval een stabilisatie. De prijzengekte heeft nu wel redelijk het plafond bereikt.’ 



AUTOKOPERS OVER HUN ZOEKTOCHT

1

2

3

DEO MIDDELKOOP (68) UIT SLEEUWIJK 

AL LANG OP ZOEK NAAR EEN ANDERE AUTO? ‘Sinds juli, toen hebben we zonnepanelen op het dak gekregen en nu willen we graag een plug-in hybride.’

HOE VERLOOPT DE ZOEKTOCHT? ‘Nou, we hebben al veel auto’s bekeken, maar ze zijn allemaal te duur. We willen inclusief inruil rond de € 20.000 uitgeven, maar voor onder de € 25.000 vind je deze auto’s niet.’

WAT ZIJN DE OVERIGE WENSEN? ‘We willen geen nieuwe auto, verder moet hij vooral lekker zitten. Een schuifdakje en een trekhaakje zijn ook mooi meegenomen.’

WAT IS DE VOLGENDE STAP? ‘Onze huidige auto rijdt nog goed en nu de benzineprijs weer zakt is het misschien voordeliger om daar nog even mee te doen. Het duurt namelijk wel even voordat je een investering van € 20.000 hebt terugverdiend met je zonnepanelen …’


LEASECONTRACTEN
Veel occasions waren in hun vorige leven een leaseauto. De doorstroomperiode van een leaseauto naar de occasionmarkt duurt vier à vijf jaar. Afhankelijk van de lengte van het leasecontract. Maar door de schaarste aan nieuwe auto’s proberen leasemaatschappijen momenteel bestaande contracten te verlengen of de gebruikte auto’s die ze hebben als occasionlease in te zetten. ‘Doordat er amper nieuw werd geleverd, is het gat naar de jonge occasion nog groot’, zegt De Waal. ‘Er zijn goed gevulde orderboeken, maar nieuwe auto’s kampen met een lange levertijd. Als de levering van de bestelde, nieuwe auto’s op gang komt, krijgen we een inhaalslag. Dit zie je dan binnen vijf jaar weer terug op de occasionmarkt.’ 

ALLEMAAL DUUR
Het valt Menno Neeteson op dat niet alleen een jonge occasion prijzig is, de prijzen in het nieuwe A-segment zoals de Kia Picanto of Toyota Aygo zijn ook gestegen. ‘Waar je een paar jaar geleden nog een nieuw modelletje kon kopen van rond en zelfs beneden de € 10.000, betaal je nu zo’n € 16.000. Terwijl je voor hetzelfde geld een leuke, jonge én grotere occasion hebt. Ik verwacht daarnaast dat met de onzekere brandstofprijzen de vraag naar elektrische auto’s, maar ook naar plug-in hybrides sterk zal stijgen.’ 



ANWB FACTS

Offline: This content can only be displayed when online.

Tekst: Wanda Bregman Illustraties: Carolyn Ridsdale Interviews: Roxanne Vis Portretten: Jonathan Andrew. Met dank aan: Auto Smeeing Soest

LEES VERDER

Navigeren, goedkoper mobiel parkeren, laadpalen of tankstations zoeken, vind alles voor onderweg in de nieuwe ANWB Onderweg app.




ONDERWEG

ANWB Expert
Menno Neeteson


denkt met je mee hoe je je volgende auto wél kunt vinden.


VRAAG
EN GEEN
AANBOD

Een andere auto kopen is niet meer zo vanzelfsprekend. Nieuwe én gebruikte auto’s zijn duur en schaars. Wat is er aan de hand in autoland? En hoe kom je nu wel aan een andere auto?

?

IN DIT ARTIKEL:

Wat minder duidelijk is: waarom worden occasions steeds duurder?

Jonge, mooie auto’s van een of twee jaar oud met weinig kilometers zijn heel schaars.

De stroom occasions uit het buitenland is nu flink aan het opdrogen.

Een goedkoop tweedehandsje scoren, is er tegenwoordig niet meer bij. Maar snel een nieuwe auto aanschaffen ook niet, weet Menno Neeteson van de ANWB. De levertijden van nieuwe auto’s zijn schrikbarend lang. Soms moet je acht maanden wachten voordat je nieuwe trots wordt afgeleverd. Wat is er toch aan de hand in autoland? En hoe kom je wél aan je volgende auto?

Tot de eeuwwisseling was het gebruikelijk dat er ieder jaar meer dan een half miljoen nieuwe auto’s werden verkocht (611.000 in 1999). Die aantallen zijn de laatste tien jaar niet meer gehaald, met afgelopen jaar als dieptepunt. In 2021 werden er ‘maar’ 323.000 nieuwe personenauto’s verkocht. En daar bovenop kwam het coronavirus. Veel auto-onderdelen worden geproduceerd in China en nergens sloeg de pandemie zo hard toe als daar. Autofabrieken gingen dicht, onderdelenaanvoer kwam stil te liggen, chips werden niet geproduceerd of gingen naar andere producten dan auto’s. Maandenlang werden er geen of nauwelijks nieuwe auto’s geëxporteerd. En nu alles weer langzaam opstart, draait de markt natuurlijk niet zomaar weer op volle kracht. En daar komt nu ook de oorlog in de Oekraïne bij. Dat dit allemaal invloed heeft op de levertijden en prijzen van nieuwe auto’s, mag duidelijk zijn. Wat minder duidelijk is: waarom worden occasions steeds duurder? 





ENORME OCCASIONVRAAG
Paul de Waal van BOVAG zegt: ‘Tijdens corona rees de vraag naar kleine, betaalbare auto’s enorm. Veel mensen wilden en konden niet meer met het ov en wilden over eigen vervoer beschikken.’ In 2019 werden er 1.886.339 occasions verkocht. In 2020 steeg dit naar 2.025.309 gebruikte auto’s. Een stijging van maar liefst 138.970 auto’s. 

Paul: ‘Autobedrijven die al jaren auto’s uit het buitenland importeren voor de verkoop op de Nederlandse markt, draaiden overuren om aan de enorme occasionvraag te voldoen.’ In 2021 werden er 294.119 gebruikte auto’s geïmporteerd. Bijna 6 procent meer dan in 2020. Maar die stroom uit het buitenland is nu flink aan het opdrogen. In augustus kromp de occasion-import voor de zesde maand op rij ten opzichte van vorig jaar, en wel met 21 procent. Tony Vrijsen van BCA Autoveiling vult aan: ‘Door de enorme vraag zijn occasions in prijs gestegen. Jonge, gebruikte auto’s overtroffen soms zelfs de nieuwprijs. Dat hebben we nog nooit meegemaakt in Nederland. Een gebruikte Mercedes A-klasse AMG lag qua prijs bijna gelijk aan een nieuwe elektrische Polestar 2.’



LEASECONTRACTEN
Veel occasions waren in hun vorige leven een leaseauto. De doorstroomperiode van een leaseauto naar de occasionmarkt duurt vier à vijf jaar. Afhankelijk van de lengte van het leasecontract. Maar door de schaarste aan nieuwe auto’s proberen leasemaatschappijen momenteel bestaande contracten te verlengen of de gebruikte auto’s die ze hebben als occasionlease in te zetten. ‘Doordat er amper nieuw werd geleverd, is het gat naar de jonge occasion nog groot’, zegt De Waal. ‘Er zijn goed gevulde orderboeken, maar nieuwe auto’s kampen met een lange levertijd. Als de levering van de bestelde, nieuwe auto’s op gang komt, krijgen we een inhaalslag. Dit zie je dan binnen vijf jaar weer terug op de occasionmarkt.’ 

ALLEMAAL DUUR
Het valt Menno Neeteson op dat niet alleen een jonge occasion prijzig is, de prijzen in het nieuwe A-segment zoals de Kia Picanto of Toyota Aygo zijn ook gestegen. ‘Waar je een paar jaar geleden nog een nieuw modelletje kon kopen van rond en zelfs beneden de € 10.000, betaal je nu zo’n € 16.000. Terwijl je voor hetzelfde geld een leuke, jonge én grotere occasion hebt. Ik verwacht daarnaast dat met de onzekere brandstofprijzen de vraag naar elektrische auto’s, maar ook naar plug-in hybrides sterk zal stijgen.’ 



OPZOEK NAAR EEN OCCASION? 8 TIPS VOOR SUCCES

PLAFOND BEREIKT
Vrijsen vervolgt: ‘Autohandelaren zoeken nog steeds naar kleine en zuinige auto’s, nu vooral door de hoge brandstofprijzen. Maar de vraag is niet meer zo groot als een aantal maanden geleden. Bij autobedrijven die maanden hebben ingekocht op de hoge vraag tijdens corona, die nu dus afneemt, loopt de voorraad langzaam op,’ verzekert Vrijsen, ‘dat komt doordat het consumentenvertrouwen momenteel historisch laag is door de inflatie en hoge brandstofprijzen.’

‘De schaarste zit hem momenteel nog wel in het segment jonge, mooie auto’s van een of twee jaar oud met weinig kilometers’, weet Vrijsen. ‘Maar zoek je een occasion van vijf jaar of ouder, dan heb je wel keuze. Afhankelijk van de productie van nieuwe auto’s en de doorstroming, verwacht ik over een poosje een prijsdaling of in ieder geval een stabilisatie. De prijzengekte heeft nu wel redelijk het plafond bereikt.’ 



ONTDEK

Ontdek jonge occasions van max. € 10.000 en weinig kilometers.



AUTOKOPERS OVER HUN ZOEKTOCHT

ANWB FACTS

Tekst: Wanda Bregman Illustraties: Carolyn Ridsdale Interviews: Roxanne Vis Portretten: Jonathan Andrew. Met dank aan: Auto Smeeing Soest

‘Jonge, gebruikte auto’s overtroffen de nieuwprijs’

LEES VERDER

Navigeren, goedkoper mobiel parkeren, laadpalen of tankstations zoeken, vind alles voor onderweg in de nieuwe ANWB Onderweg app.




Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm