Oude kleding wordt nieuwe trui
Zo kan het ook
De kledingindustrie is enorm vervuilend. De ANWB zet daarom bewust stappen richting het aanbieden van circulaire kleding in de (web)winkels.
Doel: ANWB-kleding produceren waar fors minder nieuwe grondstoffen voor nodig zijn.
De bad boy in de textielwereld?
Fast fashion.
Goedkope kleding die in moordend tempo de markt overspoelt en door de koopgrage consument net zo snel weer op de alsmaar groeiende afvalberg gesmeten wordt.
Cynisch gevolg: alleen het milieu betaalt een hoge prijs voor de voordelige wegwerpkleding.
De mode-industrie veroorzaakt namelijk zo’n 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en dat gaat onze aardbol niet in de koude kleren zitten.
De ANWB loopt daarom warm voor een duurzaam alternatief.
Circulaire grondstoffenfabriek
Of beter gezegd: circulair.
Want dat is de kleding van Looop.a life die de ANWB verkoopt, geproduceerd door Brightfiber Textiles BV; de eerste volledig circulaire grondstoffenfabriek voor de mode-industrie in Nederland.
Oprichtster Ellen Mensink: ‘Onze missie is om de kleding- en textielindustrie circulair en écht duurzaam te veranderen. Dat kan alleen door van oude kleding nieuwe kledingstukken te maken.
En dat is best complex.’
Nederlanders kopen 46 nieuwe kledingstukken per jaar en doen er 40 weg.
Voor de productie van een T-shirt en spijkerbroek samen kun je 175 keer in bad.
De mode-industrie produceert jaarlijks 100 miljard nieuwe kledingstukken.
De textielproductie is verantwoordelijk voor zo’n 20 procent van de watervervuiling.
Volgens een Duitse denktank mag iedere wereldburger maximaal 5 nieuwe kledingstukken per jaar kopen om binnen 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven.
De klerezooi in cijfers
Van Nederlandse bodem
De eerste stap is het inzamelen van afgedankte kleding uit Nederland.
Een sorteermachine sorteert de kleding op kleur en compositie, een andere machine verwijdert ritsen, knopen en labels. De reststromen worden ‘vervezeld’ in de Brightfiber-fabriek in Amsterdam en vervolgens spinnen ze er nieuwe garen van.
Dan wordt er nieuwe kleding van gemaakt.
Tot slot worden de nieuwe kledingstukken in de ANWB-winkels verkocht en is de cirkel rond.
- Ellen Mensink, oprichter Brightfiber Textiles BV
‘Van onze eigen versleten kleding maken we nieuwe kledingstukken’
Milieu spint garen
Dit zogeheten closed-loop systeem heeft veel milieuvoordelen, vertelt Mensink.
‘We hergebruiken alle grondstoffen en maken van onze eigen versleten kleding nieuwe kledingstukken. Het niet opnieuw hoeven produceren van katoen en wol vermindert de CO2-uitstoot enorm.
Bovendien gebruiken we geen water en verf, omdat we ook de kleuren hergebruiken.
Ik ben enorm blij met de ANWB als partner, want door de krachten te bundelen maken we samen meer impact.’
Wil jij ook een circulaire trui?
Shop nú bij ANWB →
ANWB zamelt naast kleding nog andere reststromen in, zoals schoenen en koffers. Het doel is om nieuwe (deels) circulaire producten te ontwikkelen vanuit deze reststromen.
Judith Heesbeen, Directeur ANWB Buying & Merchandising: ‘Het circulairder maken van onze producten is een proces van pionieren en leren. We zijn zoals we zelf zeggen “bewust onderweg”.
We richten ons nu op het ontwikkelen van Human Nature-truien op basis van circulaire garens. En daarnaast zijn we inventief met onze andere reststromen. Zo brengen we in november een schoenlepel uit die deels is vervaardigd uit oude schoenen, gecombineerd met gerecycled polypropyleen.
Bewust onderweg betekent voor ons kijken naar de gehele productieketen om zo al onze producten duurzamer te maken.’
De weg van ANWB naar meer circulair
Jouw oude kleding, schoenen of koffer inleveren bij ANWB?
Zo werkt het →
Illustraties: Sjoerd van Leeuwen
Om de wereld duurzamer te maken.
ANWB doet meer
Dit is wat
Boswachter Marieke Schatteleijn tipt 7 duurzame bossen.
Eropuit met een goed gevoel
Ontdek ze allemaal
Naar boven
Zo kan het ook
Oude kleding wordt nieuwe trui
De kledingindustrie is enorm vervuilend. De ANWB zet daarom bewust stappen richting het aanbieden van circulaire kleding in de (web)winkels.
Doel: ANWB-kleding produceren waar fors minder nieuwe grondstoffen voor nodig zijn.
De bad boy in de textielwereld?
Fast fashion.
Goedkope kleding die in moordend tempo de markt overspoelt en door de koopgrage consument net zo snel weer op de alsmaar groeiende afvalberg gesmeten wordt.
Cynisch gevolg: alleen het milieu betaalt een hoge prijs voor de voordelige wegwerpkleding.
De mode-industrie veroorzaakt namelijk zo’n 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en dat gaat onze aardbol niet in de koude kleren zitten.
De ANWB loopt daarom warm voor een duurzaam alternatief.
Nederlanders kopen 46 nieuwe kledingstukken per jaar en doen er 40 weg.
Voor de productie van een T-shirt en spijkerbroek samen kun je 175 keer in bad.
De mode-industrie produceert jaarlijks 100 miljard nieuwe kledingstukken.
De textielproductie is verantwoordelijk voor zo’n 20 procent van de watervervuiling.
Volgens een Duitse denktank mag iedere wereldburger maximaal 5 nieuwe kledingstukken per jaar kopen om binnen 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven.
De klerezooi in cijfers
Circulaire grondstoffenfabriek
Of beter gezegd: circulair.
Want dat is de kleding van Looop.a life die de ANWB verkoopt, geproduceerd door Brightfiber Textiles BV; de eerste volledig circulaire grondstoffenfabriek voor de mode-industrie in Nederland.
Oprichtster Ellen Mensink: ‘Onze missie is om de kleding- en textielindustrie circulair en écht duurzaam te veranderen. Dat kan alleen door van oude kleding nieuwe kledingstukken te maken.
En dat is best complex.’
- Ellen Mensink, oprichter Brightfiber Textiles BV
‘Van onze eigen versleten kleding maken we nieuwe kledingstukken’
Van Nederlandse bodem
De eerste stap is het inzamelen van afgedankte kleding uit Nederland.
Een sorteermachine sorteert de kleding op kleur en compositie, een andere machine verwijdert ritsen, knopen en labels. De reststromen worden ‘vervezeld’ in de Brightfiber-fabriek in Amsterdam en vervolgens spinnen ze er nieuwe garen van.
Dan wordt er nieuwe kleding van gemaakt.
Tot slot worden de nieuwe kledingstukken in de ANWB-winkels verkocht en is de cirkel rond.
Wil jij ook een circulaire trui?
Shop nú bij ANWB →
ANWB zamelt naast kleding nog andere reststromen in, zoals schoenen en koffers. Het doel is om nieuwe (deels) circulaire producten te ontwikkelen vanuit deze reststromen.
Judith Heesbeen, Directeur ANWB Buying & Merchandising: ‘Het circulairder maken van onze producten is een proces van pionieren en leren. We zijn zoals we zelf zeggen “bewust onderweg”.
We richten ons nu op het ontwikkelen van Human Nature-truien op basis van circulaire garens. En daarnaast zijn we inventief met onze andere reststromen. Zo brengen we in november een schoenlepel uit die deels is vervaardigd uit oude schoenen, gecombineerd met gerecycled polypropyleen.
Bewust onderweg betekent voor ons kijken naar de gehele productieketen om zo al onze producten duurzamer te maken.’
De weg van ANWB naar meer circulair
Milieu spint garen
Dit zogeheten closed-loop systeem heeft veel milieuvoordelen, vertelt Mensink.
‘We hergebruiken alle grondstoffen en maken van onze eigen versleten kleding nieuwe kledingstukken. Het niet opnieuw hoeven produceren van katoen en wol vermindert de CO2-uitstoot enorm.
Bovendien gebruiken we geen water en verf, omdat we ook de kleuren hergebruiken.
Ik ben enorm blij met de ANWB als partner, want door de krachten te bundelen maken we samen meer impact.’
Jouw oude kleding, schoenen of koffer inleveren bij ANWB?
Zo werkt het →
Illustraties: Sjoerd van Leeuwen
Om de wereld duurzamer te maken.
ANWB doet meer
Dit is wat
Boswachter Marieke Schatteleijn tipt 7 duurzame bossen.
Eropuit met een goed gevoel
Ontdek ze allemaal
Naar boven