
(Dikke) verkeersboete uit het buitenland

Tot je een paar weken of pas máánden later een souvenir uit je vakantieland krijgt nagezonden. Een dikke verkeersboete!
Over de grens staan ook flitsers
Een van de twee belangrijkste boetes uit het buitenland is (per ongeluk) te hard rijden. Maximumsnelheden verschillen nogal per land. De meeste vragen die bij de ANWB worden gesteld, gaan dan ook over snelheidsovertredingen.
‘Ik kreeg er twee’, zegt een Frankrijk-ganger in de Vakantiemonitor. ‘Voor te hard rijden op de heen- én op de terugweg in Bretagne.’
Een andere automobilist kon wel lachen om de foto die hij bij de bekeuring uit Duitsland kreeg: ‘Ik achter het stuur, mijn partner naast mij met een zwart balkje over haar ogen geplakt, haha!’
Is dat even een domper
Maar je bent niet de enige. Uit de ANWB Vakantiemonitor 2025 blijkt dat bijna de helft van alle Nederlanders die met de auto op vakantie gaat weleens een boetebrief uit het buitenland in de bus krijgt. Het merendeel voor een verkeersovertreding zoals wij die ook in Nederland kennen.
— Reactie ANWB Vakantiemonitor 2025
‘De boete uit Italië was fors, veel hoger dan die uit Zwitserland en Duitsland’

‘Ik kreeg drie boetes uit Italië’, reageert iemand in de Vakantiemonitor. ‘Voor drie keer hetzelfde rondje toen ik de weg zocht om uit een stadje te komen.’
Een ander ging de mist in met de verkeersborden: ‘Ik begreep de borden niet, reed voor de zekerheid meteen het stadje weer uit maar kreeg twee maanden later toch een fikse boete in de bus.’
Drie boetes uit Italië (voor hetzelfde rondje)
Ingewikkelde milieuzones zijn ook vaak instinkers. Iets waar, zo blijkt uit het onderzoek, bijna 20% van de ANWB-leden zich op voorhand – terecht – zorgen over maakte.
Mensen beseffen niet dat ze een speciale milieusticker of vergunning nodig hebben om in sommige buitenlandse steden zo’n zone in te rijden. Of kunnen de borden in een andere taal niet goed lezen.

5% van de ANWB-leden kreeg een boete voor iets waarvan ze niet wisten dat het strafbaar is in dat land, zoals rijden met blote voeten of iets uit het dashboardkastje pakken.
De kronkelweg naar jouw brievenbus
Maar hoe weet de plaatselijke politie van dat ene historische stadje in Italië dat jij het was?
We vragen het aan Chaim Snel, jurist en ANWB Expert op het gebied van buitenlandse verkeersboetes.
‘Tsja, ook over de grens hebben ze camera’s. Als je met je eigen auto in Europa een verkeersovertreding begaat kan het gebeuren dat camera’s het kenteken van de auto registreren.
Op basis van Europese afspraken kan de lokale politie de gegevens van de kentekenhouder (jij, dus) opvragen bij de Nederlandse RDW. Zo vindt die bekeuring de weg naar jouw brievenbus.’

Is de boete wel echt?
‘Ik snap die vraag, maar meestal is de boete helaas echt’, weet Snel.
‘Ondanks dat de brieven vaak slecht vertaald zijn naar het Engels of Nederlands, komen ze wel van de instanties die ze ook mógen versturen.
Als het goed is staat in de brief welke overtreding je waar en wanneer begaan hebt. Dat kun je eenvoudig checken: was jij daar op dat tijdstip? Dan weet je eigenlijk genoeg.’
‘De brief was in het Frans geschreven en leek niet betrouwbaar’, deelt iemand anders. ‘Ik moest online betalen, maar heb eerst uitgezocht of de website wel in de haak was.’
Want inderdaad, hoe weet je nou dat je niet wordt opgelicht door criminelen?
Onleesbare boetebrieven
En als die boete dan op de mat ploft is-ie soms (letterlijk) niet te lezen.
Een van de deelnemers kreeg 'm volledig in het Spaans. ‘Maar gelukkig konden we wel uitvogelen hoe we moesten betalen.’
Snel: ‘Het gebeurt soms dat bij lichte verkeersovertredingen, die niet voor de rechter komen, de brief niet vertaald is. Gelukkig sturen verreweg de meeste buitenlandse autoriteiten wel een vertaling van de boete. Vaak slecht vertaald, maar wel te begrijpen.’

Chaim Snel
ANWB Expert
1.
2.
3.
‘Ik kom voorlopig niet meer in dat land. Is verscheuren en niet betalen een optie?’
Snel: ‘Hm, dat zou je misschien het liefst doen, maar het is niet verstandig. Als je de boete niet betaalt, kan in Nederland het CJIB die betaling uiteindelijk toch afdwingen. Waarschijnlijk ben je dan fors duurder uit. En je kunt in het opsporingsregister terechtkomen. Kom je dan toch nog eens in dat land, kan de politie alsnog betaling afdwingen.’
‘Stel dat ik het niet eens ben met de boete. Kan ik dan bezwaar maken?’
Snel: ‘Ja, dat kan. Zodra je de officiële bekeuring hebt ontvangen kun je bezwaar maken. Hoe je dat doet wordt uitgelegd in de brief (en leggen we hier aan je uit). Vraag je wel eerst af of bezwaar zinvol is. Als je bezwaar wordt afgewezen kan de boete fors hoger uitvallen.’
Nou, goed. Ik betaal die boete wel. Hoe doe ik dat?
‘Vaak staat in de brief hoe je het makkelijkst kunt betalen. Als je snel na ontvangst van het eerste bericht betaalt, krijg je vaak korting op het boetebedrag. Check dus even of de boete echt en terecht is en wacht dan niet met betalen. Betaling met creditcard is meestal het gemakkelijkst en snelst.’
Meer twijfels, zorgen of vragen? Niet nodig! We zijn er voor je →
3 veelgestelde vragen over bezwaar maken én betalen

Hoe voorkom je (de volgende vakantie) een verkeersboete uit het buitenland?
‘Een fout maken we allemaal weleens. Maar het kan helpen als je je voor vertrek even verdiept in de afwijkende verkeersregels van jouw vakantieland’, tipt Snel.
‘Let sowieso altijd op je snelheid en de verkeersborden. Als je een historisch centrum van een stad bezoekt, parkeer dan buiten de stad en ga te voet of met het ov verder. En als je ontdekt dat je zonder te betalen op een tolweg rijdt, betaal die tol dan alsnog ter plaatse en zo snel mogelijk.
Dan krijg je niet zo’n vervelende brief op de deurmat als je weer thuis bent.’
Zeg eens eerlijk. Heb jij er weleens een gehad?
Tekst: Bert Gorissen
Illustraties: Eva Straver
Je moet meteen betalen
Halt, politie!

... en nu?
Zo zit dat
Als je on(der)verzekerd op vakantie gaat

Oeps


(Dikke) verkeersboete uit het buitenland
Tot je een paar weken of pas máánden later een souvenir uit je vakantieland krijgt nagezonden. Een dikke verkeersboete!
Is dat even een domper
Maar je bent niet de enige. Uit de ANWB Vakantiemonitor 2025 blijkt dat bijna de helft van alle Nederlanders die met de auto op vakantie gaat weleens een boetebrief uit het buitenland in de bus krijgt. Het merendeel voor een verkeersovertreding zoals wij die ook in Nederland kennen.
Over de grens staan ook flitsers
Een van de twee belangrijkste boetes uit het buitenland is (per ongeluk) te hard rijden. Maximumsnelheden verschillen nogal per land. De meeste vragen die bij de ANWB worden gesteld, gaan dan ook over snelheidsovertredingen.
‘Ik kreeg er twee’, zegt een Frankrijk-ganger in de Vakantiemonitor. ‘Voor te hard rijden op de heen- én op de terugweg in Bretagne.’
Een andere automobilist kon wel lachen om de foto die hij bij de bekeuring uit Duitsland kreeg: ‘Ik achter het stuur, mijn partner naast mij met een zwart balkje over haar ogen geplakt, haha!’
— Reactie ANWB Vakantiemonitor 2025
‘De boete uit Italië was fors, veel hoger dan die uit Zwitserland en Duitsland’
‘Ik kreeg drie boetes uit Italië’, reageert iemand in de Vakantiemonitor. ‘Voor drie keer hetzelfde rondje toen ik de weg zocht om uit een stadje te komen.’
Een ander ging de mist in met de verkeersborden: ‘Ik begreep de borden niet, reed voor de zekerheid meteen het stadje weer uit maar kreeg twee maanden later toch een fikse boete in de bus.’
Drie boetes uit Italië (voor hetzelfde rondje)
Ingewikkelde milieuzones zijn ook vaak instinkers. Iets waar, zo blijkt uit het onderzoek, bijna 20% van de ANWB-leden zich op voorhand – terecht – zorgen over maakte.
Mensen beseffen niet dat ze een speciale milieusticker of vergunning nodig hebben om in sommige buitenlandse steden zo’n zone in te rijden. Of kunnen de borden in een andere taal niet goed lezen.

5% van de ANWB-leden kreeg een boete voor iets waarvan ze niet wisten dat het strafbaar is in dat land, zoals rijden met blote voeten of iets uit het dashboardkastje pakken.
De kronkelweg naar jouw brievenbus
Maar hoe weet de plaatselijke politie van dat ene historische stadje in Italië dat jij het was?
We vragen het aan Chaim Snel, jurist en ANWB Expert op het gebied van buitenlandse verkeersboetes.
‘Tsja, ook over de grens hebben ze camera’s. Als je met je eigen auto in Europa een verkeersovertreding begaat kan het gebeuren dat camera’s het kenteken van de auto registreren.
Op basis van Europese afspraken kan de lokale politie de gegevens van de kentekenhouder (jij, dus) opvragen bij de Nederlandse RDW. Zo vindt die bekeuring de weg naar jouw brievenbus.’


Is de boete wel echt?
‘Ik snap die vraag, maar meestal is de boete helaas echt’, weet Snel.
‘Ondanks dat de brieven vaak slecht vertaald zijn naar het Engels of Nederlands, komen ze wel van de instanties die ze ook mógen versturen.
Als het goed is staat in de brief welke overtreding je waar en wanneer begaan hebt. Dat kun je eenvoudig checken: was jij daar op dat tijdstip? Dan weet je eigenlijk genoeg.’
‘De brief was in het Frans geschreven en leek niet betrouwbaar’, deelt iemand anders. ‘Ik moest online betalen, maar heb eerst uitgezocht of de website wel in de haak was.’
Want inderdaad, hoe weet je nou dat je niet wordt opgelicht door criminelen?
Onleesbare boetebrieven
En als die boete dan op de mat ploft is-ie soms (letterlijk) niet te lezen.
Een van de deelnemers kreeg 'm volledig in het Spaans. ‘Maar gelukkig konden we wel uitvogelen hoe we moesten betalen.’
Snel: ‘Het gebeurt soms dat bij lichte verkeersovertredingen, die niet voor de rechter komen, de brief niet vertaald is. Gelukkig sturen verreweg de meeste buitenlandse autoriteiten wel een vertaling van de boete. Vaak slecht vertaald, maar wel te begrijpen.’

Chaim Snel
ANWB Expert
3.
2.
1.
‘Ik kom voorlopig niet meer in dat land. Is verscheuren en niet betalen een optie?’
Snel: ‘Hm, dat zou je misschien het liefst doen, maar het is niet verstandig. Als je de boete niet betaalt, kan in Nederland het CJIB die betaling uiteindelijk toch afdwingen. Waarschijnlijk ben je dan fors duurder uit. En je kunt in het opsporingsregister terechtkomen. Kom je dan toch nog eens in dat land, kan de politie alsnog betaling afdwingen.’
‘Stel dat ik het niet eens ben met de boete. Kan ik dan bezwaar maken?’
Snel: ‘Ja, dat kan. Zodra je de officiële bekeuring hebt ontvangen kun je bezwaar maken. Hoe je dat doet wordt uitgelegd in de brief (en leggen we hier aan je uit). Vraag je wel eerst af of bezwaar zinvol is. Als je bezwaar wordt afgewezen kan de boete fors hoger uitvallen.’
Nou, goed. Ik betaal die boete wel. Hoe doe ik dat?
‘Vaak staat in de brief hoe je het makkelijkst kunt betalen. Als je snel na ontvangst van het eerste bericht betaalt, krijg je vaak korting op het boetebedrag. Check dus even of de boete echt en terecht is en wacht dan niet met betalen. Betaling met creditcard is meestal het gemakkelijkst en snelst.’
Meer twijfels, zorgen of vragen? Niet nodig! We zijn er voor je →
3 veelgestelde vragen over bezwaar maken én betalen

Hoe voorkom je (de volgende vakantie) een verkeersboete uit het buitenland?
‘Een fout maken we allemaal weleens. Maar het kan helpen als je je voor vertrek even verdiept in de afwijkende verkeersregels van jouw vakantieland’, tipt Snel.
‘Let sowieso altijd op je snelheid en de verkeersborden. Als je een historisch centrum van een stad bezoekt, parkeer dan buiten de stad en ga te voet of met het ov verder. En als je ontdekt dat je zonder te betalen op een tolweg rijdt, betaal die tol dan alsnog ter plaatse en zo snel mogelijk.
Dan krijg je niet zo’n vervelende brief op de deurmat als je weer thuis bent.’
Zeg eens eerlijk. Heb jij er weleens een gehad?
Tekst: Bert Gorissen
Illustraties: Eva Straver
Halt, politie!
Halt, politie!

... en nu?
Zo zit dat
Als je on(der)verzekerd op vakantie gaat

Oeps