Fiets weg, premie omhoog
Fietsdiefstal in de versnelling

Het aantal fietsdiefstallen in Nederland neemt al jaren toe. Vooral e-bikes zijn mateloos populair bij dieven. Het jatgedrag loopt inmiddels zo de spuigaten uit, dat we onze (elektrische) fietsen steeds vaker thuis laten uit angst voor diefstal. Want juist in winkelgebieden of rond stations slaan dieven vaak toe.
ANWB fietsexpert Wouter Duijndam: ‘Het vrijblijvende van fietsen is eraf.’
Eerst is er nog twijfel. Had ik mijn fiets toch ergens anders neergezet? Driftig speur je de omgeving af, maar zonder resultaat. Sip staar je naar het lege fietsrek, terwijl de harde realiteit indaalt: fiets gejat.
Weleens meegemaakt?
Dan ben je lang niet de enige. Sterker nog: elk jaar zijn er meer lotgenoten. In 2024 werden maar liefst 86.220 fietsdiefstallen gemeld bij de politie, 30% meer dan in 2019. Hierdoor is het bijna 10 keer per uur ergens in Nederland bingo.
Lopendebandwerk dus. Helemaal als je bedenkt dat het werkelijke aantal fietsdiefstallen hoger ligt, omdat lang niet iedereen aangifte doet. Want met een oplospercentage van zo’n 2,5% zien veel mensen daar het nut niet van in.
Waarom groeit het probleem?

Simpel: de gemiddelde waarde van een fiets is de afgelopen jaren enorm gestegen. Van zo’n € 1.000 in 2019 naar ongeveer € 2.800 nu. En dat heeft alles te maken met de massale overstap naar elektrisch. Met zo’n zes miljoen exemplaren duiken de dure e-bikes overal in het straatbeeld op.
Er is dus veel ‘werkgelegenheid’ voor fietsendieven, die lucratieve handel zien in onze prijzige tweewielers.
Politiewoordvoerder Luna van Heerwaarden-Smidt: ‘Professionele bendes azen vooral op de duurdere elektrische fietsen. Die stelen ze doorgaans met meerdere tegelijk, om ze erna snel in een busje naar het buitenland te vervoeren. Bij de verkoop maken ze gebruik van valse facturen en valse framenummers.’
Ook het veelvuldige gebruik van goedkope sloten helpt deze beroepsgroep in het zadel.
‘Het bedrag dat we uitgeven aan sloten, is niet meegegroeid met de explosieve waardestijging van fietsen’, vertelt Duijndam. ‘Als je een fiets koopt van € 2.800, is het niet raar om 5 tot 10% van dat bedrag te besteden aan goede sloten. Maar die investering wordt vaak niet gemaakt.’
Politiewoordvoerder Luna
van Heerwaarden-Smidt
‘Professionele bendes azen vooral op de duurdere elektrische fietsen’


Investeer in een beugelslot
En dat zouden we wel moeten doen. In de fietsbranche is het dan ook een bekende uitspraak: ‘Als je je fiets niet goed op slot zet, kun je fietsen blijven kopen.’
Gelukkig heb je daar zelf de hand in. Duijndam: ‘De meeste Nederlanders gebruiken een kettingslot. In landen om ons heen zijn beugelsloten veel populairder, omdat die door de massief stalen constructie veel sterker en veiliger zijn. Het loont echt om hier wat meer geld aan uit te geven.’
Ook voor de verzekering is het belangrijk om je fiets goed op slot te zetten. ‘Om te voldoen aan de voorwaarden van de ANWB Fietsverzekering, heb je bij een gewone fiets minimaal één ART-2 gecertificeerd slot nodig’, vertelt Gerard Nijdam, productmanager fietsverzekering bij Unigarant.
‘Voor e-bikes geldt dat je twee van zulke sloten moet hebben. En als-ie meer waard is dan € 4.500, is een Kiwa SCM goedgekeurd track-and-tracesysteem met abonnement verplicht. Dit zijn vereisten, omdat het diefstalrisico de laatste jaren enorm gestegen is.’
Gemiddeld uitgekeerd bedrag bij diefstal op basis van Unigarant-claims | ||
---|---|---|
2020 | € 1.507 | |
2022 | € 2.301 | |
2024 | € 2.391 |
Stijgende premies
De gemiddelde schade bij een gestolen fiets loopt steeds meer in de papieren. Dat blijkt ook uit de cijfers van Unigarant, de verzekeraar van de ANWB.
Nijdam: ‘Doordat de fietsen snel in waarde gestegen zijn en vaker gestolen worden, moeten wij meer uitkeren. Dit zorgt onder meer voor stijgende premies en onverzekerbare fatbikes. Extra redenen voor consumenten om hun fietsen zo goed mogelijk te beveiligen.’

Fietsdiefstal voorkomen?
Beveilig je fiets simpel én snel →
Angst
Niet alleen het aantal fietsdiefstallen neemt toe, ook de angst ervoor. Dat blijkt uit ANWB-onderzoek.
In 2018 liet één op de vijf van de ondervraagden de fiets een of enkele keren per maand thuis staan; in 2023 liep dit op naar bijna één op de drie.
Duijndam: ‘Het vrijblijvende van wat een fiets jou moet bieden, verdwijnt met de opmars van de e-bike. Mensen ervaren meer stress en denken over meer dingen na. Gaan we wel met de fiets? Waar zetten we hem veilig neer? En dan heb je ook nog het gesleep met de (zware) accu.’
Een ongewenste ontwikkeling meent de ANWB, die vindt dat iedereen onbezorgd en met plezier moet kunnen fietsen. Volgens Duijndam kan het verbeteren van stallingsmogelijkheden de angst deels wegnemen.
‘In drukke (stads)centra zijn er weinig plekken waar je je fiets veilig kunt stallen. En juist in winkelgebieden of rond stations slaan dieven vaak toe. In de strijd tegen diefstal zou het daarom erg helpen als er geïnvesteerd wordt in stallingen én er meer mogelijkheden komen om je fiets ergens aan vast te zetten, zoals muurankerpunten en fietsnietjes. Dit kunnen winkeliers ook doen.’
Meeste fietsen gestolen in de Randstad
De top drie steden voor aangiftes van fietsdiefstal in 2024:
Amsterdam: 10.810
Den Haag: 4.760
Rotterdam: 4.705
‘Doe altijd aangifte’, zegt politiewoordvoerder Heerwaarden-Smidt. ‘Zo krijgen we een beter beeld van fietsendieven en hun werkwijze. We kunnen het probleem dan beter aanpakken. Bovendien krijg je zonder aangifte je fiets niet terug als hij gevonden wordt.’
Ook voor verzekeraars is aangifte doen cruciaal. Nijdam: ‘Dit is een voorwaarde om de schade te kunnen afhandelen. Je moet uiteraard wel een dekking hebben tegen diefstal.’
Wat als je fiets gestolen is?
Verzekeraars grijpen in
In de verzekeringspraktijk blijkt dat de meeste e-bikebezitters wel een fietsverzekering hebben. ‘Ze willen niet het risico lopen om na diefstal met lege handen te staan’, vertelt Nijdam. ‘Vanwege de flinke aankoopbedragen en hoge diefstalcijfers is het afsluiten van een fietsverzekering altijd een verstandige beslissing.’
Volgens de productmanager is het belangrijk dat die verzekeringen bijdragen aan het voorkomen van diefstal.
‘De rekening van fietsdiefstal komt nu vooral bij verzekeraars terecht, die elke keer een nieuwe fiets moeten uitkeren. Met het eigen risico dat we bij onze ANWB Fietsverzekering ingevoerd hebben, willen we onze klanten ook financieel prikkelen om voorzichtig met hun fiets om te gaan en deze maximaal te beschermen tegen diefstal.’
Gerard Nijdam, productmanager fietsverzekering bij Unigarant
‘E-bikebezitters willen niet het risico lopen om na diefstal met lege handen te staan’
Tekst: Marc Erwich
Illustraties: Luka van Diepen
Fietsdiefstal in de versnelling
Fiets weg, premie omhoog

Het aantal fietsdiefstallen in Nederland neemt al jaren toe. Vooral e-bikes zijn mateloos populair bij dieven. Het jatgedrag loopt inmiddels zo de spuigaten uit, dat we onze (elektrische) fietsen steeds vaker thuis laten uit angst voor diefstal. Want juist in winkelgebieden of rond stations slaan dieven vaak toe.
ANWB fietsexpert Wouter Duijndam: ‘Het vrijblijvende van fietsen is eraf.’
Eerst is er nog twijfel. Had ik mijn fiets toch ergens anders neergezet? Driftig speur je de omgeving af, maar zonder resultaat. Sip staar je naar het lege fietsrek, terwijl de harde realiteit indaalt: fiets gejat.
Weleens meegemaakt?
Dan ben je lang niet de enige. Sterker nog: elk jaar zijn er meer lotgenoten. In 2024 werden maar liefst 86.220 fietsdiefstallen gemeld bij de politie, 30% meer dan in 2019. Hierdoor is het bijna 10 keer per uur ergens in Nederland bingo.
Lopendebandwerk dus. Helemaal als je bedenkt dat het werkelijke aantal fietsdiefstallen hoger ligt, omdat lang niet iedereen aangifte doet. Want met een oplospercentage van zo’n 2,5% zien veel mensen daar het nut niet van in.
Politiewoordvoerder Luna
van Heerwaarden-Smidt
‘Professionele bendes azen vooral op de duurdere elektrische fietsen’

Simpel: de gemiddelde waarde van een fiets is de afgelopen jaren enorm gestegen. Van zo’n € 1.000 in 2019 naar ongeveer € 2.800 nu. En dat heeft alles te maken met de massale overstap naar elektrisch. Met zo’n zes miljoen exemplaren duiken de dure e-bikes overal in het straatbeeld op.
Er is dus veel ‘werkgelegenheid’ voor fietsendieven, die lucratieve handel zien in onze prijzige tweewielers.
Politiewoordvoerder Luna van Heerwaarden-Smidt: ‘Professionele bendes azen vooral op de duurdere elektrische fietsen. Die stelen ze doorgaans met meerdere tegelijk, om ze erna snel in een busje naar het buitenland te vervoeren. Bij de verkoop maken ze gebruik van valse facturen en valse framenummers.’
Ook het veelvuldige gebruik van goedkope sloten helpt deze beroepsgroep in het zadel.
‘Het bedrag dat we uitgeven aan sloten, is niet meegegroeid met de explosieve waardestijging van fietsen’, vertelt Duijndam. ‘Als je een fiets koopt van € 2.800, is het niet raar om 5 tot 10% van dat bedrag te besteden aan goede sloten. Maar die investering wordt vaak niet gemaakt.’
Waarom groeit het probleem?

Investeer in een beugelslot
En dat zouden we wel moeten doen. In de fietsbranche is het dan ook een bekende uitspraak: ‘Als je je fiets niet goed op slot zet, kun je fietsen blijven kopen.’
Gelukkig heb je daar zelf de hand in. Duijndam: ‘De meeste Nederlanders gebruiken een kettingslot. In landen om ons heen zijn beugelsloten veel populairder, omdat die door de massief stalen constructie veel sterker en veiliger zijn. Het loont echt om hier wat meer geld aan uit te geven.’
Ook voor de verzekering is het belangrijk om je fiets goed op slot te zetten. ‘Om te voldoen aan de voorwaarden van de ANWB Fietsverzekering, heb je bij een gewone fiets minimaal één ART-2 gecertificeerd slot nodig’, vertelt Gerard Nijdam, productmanager fietsverzekering bij Unigarant.
‘Voor e-bikes geldt dat je twee van zulke sloten moet hebben. En als-ie meer waard is dan € 4.500, is een Kiwa SCM goedgekeurd track-and-tracesysteem met abonnement verplicht. Dit zijn vereisten, omdat het diefstalrisico de laatste jaren enorm gestegen is.’

Gemiddeld uitgekeerd bedrag bij diefstal op basis van Unigarant-claims | ||
---|---|---|
2020 | € 1.507 | |
2022 | € 2.301 | |
2024 | € 2.391 |
Stijgende premies
De gemiddelde schade bij een gestolen fiets loopt steeds meer in de papieren. Dat blijkt ook uit de cijfers van Unigarant, de verzekeraar van de ANWB.
Nijdam: ‘Doordat de fietsen snel in waarde gestegen zijn en vaker gestolen worden, moeten wij meer uitkeren. Dit zorgt onder meer voor stijgende premies en onverzekerbare fatbikes. Extra redenen voor consumenten om hun fietsen zo goed mogelijk te beveiligen.’

Fietsdiefstal voorkomen?
Beveilig je fiets simpel én snel →
Angst
Niet alleen het aantal fietsdiefstallen neemt toe, ook de angst ervoor. Dat blijkt uit ANWB-onderzoek.
In 2018 liet één op de vijf van de ondervraagden de fiets een of enkele keren per maand thuis staan; in 2023 liep dit op naar bijna één op de drie.
Duijndam: ‘Het vrijblijvende van wat een fiets jou moet bieden, verdwijnt met de opmars van de e-bike. Mensen ervaren meer stress en denken over meer dingen na. Gaan we wel met de fiets? Waar zetten we hem veilig neer? En dan heb je ook nog het gesleep met de (zware) accu.’
Een ongewenste ontwikkeling meent de ANWB, die vindt dat iedereen onbezorgd en met plezier moet kunnen fietsen. Volgens Duijndam kan het verbeteren van stallingsmogelijkheden de angst deels wegnemen.
‘In drukke (stads)centra zijn er weinig plekken waar je je fiets veilig kunt stallen. En juist in winkelgebieden of rond stations slaan dieven vaak toe. In de strijd tegen diefstal zou het daarom erg helpen als er geïnvesteerd wordt in stallingen én er meer mogelijkheden komen om je fiets ergens aan vast te zetten, zoals muurankerpunten en fietsnietjes. Dit kunnen winkeliers ook doen.’
Meeste fietsen gestolen in de Randstad
De top drie steden voor aangiftes van fietsdiefstal in 2024:
Amsterdam: 10.810
Den Haag: 4.760
Rotterdam: 4.705
‘Doe altijd aangifte’, zegt politiewoordvoerder Heerwaarden-Smidt. ‘Zo krijgen we een beter beeld van fietsendieven en hun werkwijze. We kunnen het probleem dan beter aanpakken. Bovendien krijg je zonder aangifte je fiets niet terug als hij gevonden wordt.’
Ook voor verzekeraars is aangifte doen cruciaal. Nijdam: ‘Dit is een voorwaarde om de schade te kunnen afhandelen. Je moet uiteraard wel een dekking hebben tegen diefstal.’
Wat als je fiets gestolen is?
In de verzekeringspraktijk blijkt dat de meeste e-bikebezitters wel een fietsverzekering hebben. ‘Ze willen niet het risico lopen om na diefstal met lege handen te staan’, vertelt Nijdam. ‘Vanwege de flinke aankoopbedragen en hoge diefstalcijfers is het afsluiten van een fietsverzekering altijd een verstandige beslissing.’
Volgens de productmanager is het belangrijk dat die verzekeringen bijdragen aan het voorkomen van diefstal.
‘De rekening van fietsdiefstal komt nu vooral bij verzekeraars terecht, die elke keer een nieuwe fiets moeten uitkeren. Met het eigen risico dat we bij onze ANWB Fietsverzekering ingevoerd hebben, willen we onze klanten ook financieel prikkelen om voorzichtig met hun fiets om te gaan en deze maximaal te beschermen tegen diefstal.’
Verzekeraars grijpen in
Gerard Nijdam, productmanager fietsverzekering bij Unigarant
‘E-bikebezitters willen niet het risico lopen om na diefstal met lege handen te staan’
Tekst: Marc Erwich
Illustraties: Luka van Diepen