Deze publicatie maakt gebruik van cookies

Aflevering 2

De Familieauto

Trots op mijn voertuig

Voertuig: DKW 1000S 
Bouwjaar: 1961
 
In bezit Theo:
sinds 1981 
Kenmerkend: h
et geluid van de tweetaktmotor

Dit keer: Theo Cox’ (65) liefde voor het historische Duitse auto-, motor- en bromfietsmerk DKW. Zijn pronkstuk: een DKW 1000S.

Sommige voertuigen zitten in het hart van hun eigenaar gebeiteld. Omdat ze altijd trouw klaarstaan, onderdeel waren van belangrijke levensgebeurtenissen, of gewoon vanwege hun vertrouwde geur en geluid.

Theo bezat eerder een DKW dan een rijbewijs. 18 jaar was hij, toen hij spontaan een DKW-jeep uit 1957 kocht – een opknappertje. Hij sloeg aan het sleutelen en is daar nooit mee opgehouden. 

Inmiddels heeft hij een grote garage met daarin alle apparatuur om zijn rijdend DKW-erfgoed te onderhouden. 

‘In de jaren 80 bezat ik dertien DKW’s. Nu heb ik er nog vier, waaronder twee bromfietsen.’

‘In zeven jaar heb ik de auto gerestaureerd, van plaatwerk
tot motor’

Origineel interieur

‘Het langst in de familie is de 1000S. In 1981 kocht ik ’m van een oudere man. Een vierdeurs, daar waren er weinig van gemaakt.  

Grafietgrijs, een superkleur, met een ivoorkleurig dak.  

Hij heeft een tweetaktmotor, waarin net zoals in een bromfiets mengsmering gaat.  

In zeven jaar heb ik de auto gerestaureerd, van het plaatwerk tot de motor. Het roldakje en de hemelbekleding liet ik opnieuw maken.  

Verder is het interieur origineel: het houtwerk, de skai-leren bekleding, het ontbreken van gordels. Op het dashboard zit een typisch jaren 60-vaasje, met kunststof bloemen erin.  

De 1000S staat onder doeken in de garage, zijn ‘pyjama’ gaat alleen uit voor speciale gelegenheden. Mijn vrouw en ik zijn erin getrouwd, zo ook vrienden van ons en ik reed mijn dochter, zoon en een aantal neefjes naar hun eindexamenbal. 

Het blijft een familieauto: als ik er niet meer in kan rijden, gaat-ie naar mijn zoon.’ 

Tip van Tymon

Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.

In de voertuigen van DKW (de vroege voorloper van Audi) zitten tweetaktmotoren – er gaat een olie-benzinemix in. Waar moet je op letten bij het onderhoud?

  

Tip 1: Zorg voor kwalitatief goede tweetaktbrandstof: de olie in de benzine smeert de zuigerveren (en doet slijtage uitstellen). Ververs de olie jaarlijks, ook als je weinig rijdt. Vocht dat vrijkomt bij de verbranding, kan de olie doen verzuren.  

Tip 2: Check elke twee jaar de remvloeistof: deze trekt water aan, wat roest kan veroorzaken in belangrijke onderdelen.  

Tip 3: Zet je je klassieker langer weg? Pomp de banden wat harder op en vervang ze na zes jaar, ook zonder slijtage. Droogtescheurtjes zorgen vaak voor klapbanden bij oldtimers. Zo kom ik tijdens mijn werk wel de leukste auto's tegen! 

Zo geniet je onbezorgd van je oldtimer

Raadpleeg een ANWB Expert. Vragen over milieuzones, pruttelende geluiden of andere oldtimer-perikelen? Stel ze via het vraag-en-antwoordplatform ANWB Experts. Exclusief voor ANWB-leden.

Toeren zonder tobben. Ga zorgeloos op weg met de Pechhulp van ANWB Wegenwacht. Ja, óók in je oldtimer, want wij rekenen niets extra's voor oude auto's. 

Verzeker je vintage voertuig. Met de ANWB Oldtimerverzekering – zowel voor motor als auto – is jouw klassieker uitgebreid verzekerd tegen diefstal en schade. Al ANWB-lid? Dan krijg je 5% korting.

Ben jij ook trots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl

Goede vraag

Mag je in de winter rijden met je oldtimer?

'Ik vond het de lelijkste auto die bestaat’

Naar boven

Trots op mijn voertuig

De Familieauto

Aflevering 2

Voertuig: DKW 1000S 
Bouwjaar: 1961
 
In bezit Theo:
sinds 1981 
Kenmerkend: h
et geluid van de tweetaktmotor

Dit keer: Theo Cox’ (65) liefde voor het historische Duitse auto-, motor- en bromfietsmerk DKW. Zijn pronkstuk: een DKW 1000S.

Sommige voertuigen zitten in het hart van hun eigenaar gebeiteld. Omdat ze altijd trouw klaarstaan, onderdeel waren van belangrijke levensgebeurtenissen, of gewoon vanwege hun vertrouwde geur en geluid.

Verder is het interieur origineel: het houtwerk, de skai-leren bekleding, het ontbreken van gordels. Op het dashboard zit een typisch jaren ‘60-vaasje, met kunststof bloemen erin.  

De 1000S staat onder doeken in de garage, zijn ‘pyjama’ gaat alleen uit voor speciale gelegenheden. Mijn vrouw en ik zijn erin getrouwd, zo ook vrienden van ons en ik reed mijn dochter, zoon en een aantal neefjes naar hun eindexamenbal. 

Het blijft een familieauto: als ik er niet meer in kan rijden, gaat 'ie naar mijn zoon.’ 

Theo bezat eerder een DKW dan een rijbewijs. 18 jaar was hij, toen hij spontaan een DKW-jeep uit 1957 kocht – een opknappertje. Hij sloeg aan het sleutelen en is daar nooit mee opgehouden. 

Inmiddels heeft hij een grote garage met daarin alle apparatuur om zijn rijdend DKW-erfgoed te onderhouden. 

‘In de jaren 80 bezat ik dertien DKW’s. Nu heb ik er nog vier, waaronder twee bromfietsen.’

Origineel interieur

‘Het langst in de familie is de 1000S. In 1981 kocht ik ‘m van een oudere man. Een vierdeurs, daar waren er weinig van gemaakt.  

Grafietgrijs, een superkleur, met een ivoorkleurig dak.  

Hij heeft een tweetaktmotor, waarin net zoals in een bromfiets mengsmering gaat.  

In zeven jaar heb ik de auto gerestaureerd, van het plaatwerk tot de motor. Het roldakje en de hemelbekleding liet ik opnieuw maken.

‘In zeven jaar heb ik de auto gerestaureerd, van plaatwerk
tot motor’

Ben jij ook apetrots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl

Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.

In de voertuigen van DKW (de vroege voorloper van Audi) zitten tweetaktmotoren – er gaat een olie-benzinemix in. Waar moet je op letten bij het onderhoud?

  

Tip 1: Zorg voor kwalitatief goede tweetaktbrandstof: de olie in de benzine smeert de zuigerveren (en doet slijtage uitstellen). Ververs de olie jaarlijks, ook als je weinig rijdt. Vocht dat vrijkomt bij de verbranding, kan de olie doen verzuren.  

Tip 2: Check elke twee jaar de remvloeistof: deze trekt water aan, wat roest kan veroorzaken in belangrijke onderdelen.  

Tip 3: Zet je je klassieker langer weg? Pomp de banden wat harder op en vervang ze na zes jaar, ook zonder slijtage. Droogtescheurtjes zorgen vaak voor klapbanden bij oldtimers. Zo kom ik tijdens mijn werk wel de leukste auto's tegen! 

Zo geniet je onbezorgd van je oldtimer

Raadpleeg een ANWB Expert. Vragen over milieuzones, pruttelende geluiden of andere oldtimer-perikelen? Stel ze via het vraag-en-antwoordplatform ANWB Experts. Exclusief voor ANWB-leden.

Toeren zonder tobben. Ga zorgeloos op weg met de Pechhulp van ANWB Wegenwacht. Ja, óók in je oldtimer, want wij rekenen niets extra's voor oude auto's. 

Verzeker je vintage voertuig. Met de ANWB Oldtimerverzekering – zowel voor motor als auto – is jouw klassieker uitgebreid verzekerd tegen diefstal en schade. Al ANWB-lid? Dan krijg je 5% korting.

Goede vraag 

Mag je in de winter rijden met je oldtimer?

'Ik vond het de lelijkste auto die bestaat’

Naar boven

Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm