Deze publicatie maakt gebruik van cookies

Als bedankje ontvang je een

Bedankt dat je lid bent!

Zo zit dat

Dakkoffer(zorgen)

‘Bleek-ie te zijn opengewaaid’ 
Op vakantie met de auto, heerlijk! Maar wat doe je als al jouw vakantie-spul niet onder de achterklep past? Dan zet je een extra koffer op het dak.

Appeltje, eitje. Toch?

‘Op de snelweg in Frankrijk haalden auto's ons toeterend in en wezen naar mijn dakkoffer. Die bleek open te zijn gewaaid, het deksel stond als een zeil omhoog in de wind. Ik vond al dat de auto een beetje zwabberde. Op de vluchtstrook bleek dat alles er nog in zat, een wonder! Eigen schuld. Door haast en inpakstress vergeten de deksel stevig vast te drukken.’

ANWB-lid Hans (64) weet het nog goed: op vakantie met zijn kinderen ging het mis. Vroeger kwam het vaker voor, maar anno 2025 is het een uitzondering, verzekert testredacteur Joris van Drooge. Voor de ANWB onderwierp hij 10 nieuwe dakkoffers aan een stevige test. Spoiler: niet één dakkoffer vloog open.

‘Het risico dat dát gebeurt is echt verwaarloosbaar’, zegt Joris. ‘De huidige dakkoffers hebben drie stevige vergrendelingspunten. Als je die goed dichtklikt en op slot draait, kan er niks gebeuren onderweg.’

Zijn tip: ‘Probeer de deksel eens omhoog te duwen als de sloten dicht zijn. Dan voel je of alles goed op slot zit.’

‘Is zo’n dakkoffer handiger dan een aanhangwagen?’

‘Als je ‘m goed inpakt heb je er met rijden geen last van’, bevestigt Joris.

‘Maar daar schuilt ook het gevaar in dat je helemaal vergeet dát je die koffer op het dak hebt. Je ziet hem namelijk niet, zoals een aanhangwagen in je achteruitkijkspiegel. En als je dan fluitend de oprit naar de parkeergarage neemt of denkt onder die boom te kunnen parkeren, krijg je misschien de schrik van je leven.’

‘Maar gaat mijn bagage niet schuiven als ik hard rem?’

‘Als je alle spullen er los in gooit wel, ja. Daarom heeft elke moderne dakkoffer spanbanden ín de koffer om de bagage vast te zetten’, weet Joris.

‘Je kunt het beste in lagen werken: onderin bijvoorbeeld de ski’s of klapstoelen, vastgezet met banden. Daarop een tweede laag met tassen, de tent en dergelijke. Zet ook die laag vast met banden, dan blijft alles op z’n plek. En verdeel de bagage goed: ongeveer een kwart voorin, de helft in het midden en nog een kwart achterin.’

En zo’n band kan gaan klapperen. Daar word je knettergek van tijdens het rijden. Gewoon niet te vol proppen, dan gaat alles goed.’ 

‘Dan doe ik voor de zekerheid toch ook een spanband om de koffer.’

Joris: ‘Je ziet inderdaad weleens mensen rijden met een spanband om de buitenkant van de dakkoffer heen. Kun je beter niet doen. Je loopt het risico dat die band bijvoorbeeld de neus openduwt en er rijwind in de koffer komt.

ANWB-lid Theo reed met zijn dakkoffer een Spaanse parkeergarage in:

‘Ik kwam muurvast te zitten tussen plafond en vloer. Alleen door de banden bijna leeg te laten lopen kon ik er heel voorzichtig weer uit rijden. Ik denk dat mijn pubers zich nooit meer voor mij geschaamd hebben dan toen.'

Tip van Joris: ‘Meet voor vertrek even op hoe hoog jouw auto is met dakkoffer. Noteer die hoogte op een briefje en plak dat op het dashboard. Dan weet je altijd of je onder dat tolpoortje of in die parkeergarage past.’

‘Waar laat ik dat ding als ik ‘m niet gebruik?’

Tsja. Tenzij je ‘m ook als eettafel gebruikt kan zo’n dakkoffer een sta-in-de-weg zijn, al die maanden dat ‘ie niet op de auto zit.

Er zijn opvouwbare dakkoffers die ingevouwen niet veel ruimte innemen. En er zijn speciale muurbeugels om jouw koffer efficiënt op te hangen als je de ruimte hebt.

Heb je die niet, dan is een dakkoffer huren (of lenen) een idee. Bijkomend voordeel van huren is dat de verhuurder de koffer ook voor je op het dak monteert.

Toch fijn als dat een klusje is waar je tegenop ziet.

‘Slurpt mijn auto niet veel meer benzine met die koffer?’

Die bak op het dak verhoogt het gewicht van de auto, en de luchtweerstand. Dus ja, dat kost extra brandstof.

Onze zusterorganisatie ADAC berekende dat een volle dakkoffer op je dak je bij een snelheid van 130 km/h ongeveer twee liter extra kost per 100 kilometer.

En dan de laatste prangende vraag:

Over monteren gesproken. Als jij je zorgen maakt over je twee linkerhanden: nergens voor nodig.

Het begint met twee dakdragers, de dwarsstangen die je op het autodak monteert. Die krijg je niet bij de koffer, je moet ze apart kopen.

Welke je nodig hebt hangt af van het merk en type auto dat je hebt.

Boven op die dakdragers monteer je de dakkoffer.

‘En dat is met de huidige generatie dakkoffers echt een fluitje van een cent’, weet Joris. ‘Nieuwe koffers hebben slimme bevestigingssystemen waarmee je ze snel en muurvast aan de dragers monteert. Daar komt geen gereedschap aan te pas.’

Wil je een tweedehands dakkoffer kopen?

Let er dan goed op dat-ie op jouw auto past en compleet is met alle bevestigingsmaterialen en sleutels.

Joris: ‘De dakdragers van de verkoper passen misschien niet op jouw auto of zijn niet te koop. Die moet je dus al hebben vóór je op pad gaat. Of de koffer geschikt is kun je alleen beoordelen als je ‘m bij de verkoper voor de deur op jouw auto monteert. Let dan ook goed op de werking van de sloten, of de achterklep nog open kan, op beschadigingen of scheurtjes die lekkage kunnen veroorzaken. Reken pas af als alles compleet en in orde is.’

Twee linkerhanden en een tweedehandsje

Tekst: Bert Gorissen
Illustraties: Eva Straver

Dit is ‘m dan

De beste dakkoffer van 2025

Dakkoffer kopen?

Als bedankje ontvang je een

Bedankt dat je lid bent!

‘Bleek-ie te zijn open gewaaid’

Dakkoffer(zorgen)

Zo zit dat
Op vakantie met de auto, heerlijk! Maar wat doe je als al jouw vakantie-spul niet onder de achterklep past? Dan zet je een extra koffer op het dak.

Appeltje, eitje. Toch?

‘Op de snelweg in Frankrijk haalden auto's ons toeterend in en wezen naar mijn dakkoffer. Die bleek open te zijn gewaaid, het deksel stond als een zeil omhoog in de wind. Ik vond al dat de auto een beetje zwabberde. Op de vluchtstrook bleek dat alles er nog in zat, een wonder! Eigen schuld. Door haast en inpakstress vergeten de deksel stevig vast te drukken.’

ANWB-lid Hans (64) weet het nog goed: op vakantie met zijn kinderen ging het mis. Vroeger kwam het vaker voor, maar anno 2025 is het een uitzondering, verzekert testredacteur Joris van Drooge. Voor de ANWB onderwierp hij 10 nieuwe dakkoffers aan een stevige test. Spoiler: niet één dakkoffer vloog open.

‘Het risico dat dát gebeurt is echt verwaarloosbaar’, zegt Joris. ‘De huidige dakkoffers hebben drie stevige vergrendelingspunten. Als je die goed dichtklikt en op slot draait, kan er niks gebeuren onderweg.’

Zijn tip: ‘Probeer de deksel eens omhoog te duwen als de sloten dicht zijn. Dan voel je of alles goed op slot zit.’

— Joris Drooge, ANWB testredacteur

‘Je ziet weleens mensen rijden met een spanband om de dakkoffer. Kun je beter niet doen’

‘Maar gaat mijn bagage niet schuiven als ik hard rem?’

‘Is zo’n dakkoffer handiger dan een aanhangwagen?’

‘Als je ‘m goed inpakt heb je er met rijden geen last van’, bevestigt Joris.

‘Maar daar schuilt ook het gevaar in dat je helemaal vergeet dát je die koffer op het dak hebt. Je ziet hem namelijk niet, zoals een aanhangwagen in je achteruitkijkspiegel. En als je dan fluitend de oprit naar de parkeergarage neemt of denkt onder die boom te kunnen parkeren, krijg je misschien de schrik van je leven.’

‘Als je alle spullen er los in gooit wel, ja. Daarom heeft elke moderne dakkoffer spanbanden ín de koffer om de bagage vast te zetten’, weet Joris.

‘Je kunt het beste in lagen werken: onderin bijvoorbeeld de ski’s of klapstoelen, vastgezet met banden. Daarop een tweede laag met tassen, de tent en dergelijke. Zet ook die laag vast met banden, dan blijft alles op z’n plek. En verdeel de bagage goed: ongeveer een kwart voorin, de helft in het midden en nog een kwart achterin.’

En zo’n band kan gaan klapperen. Daar word je knettergek van tijdens het rijden. Gewoon niet te vol proppen, dan gaat alles goed.’ 

‘Dan doe ik voor de zekerheid toch ook een spanband om de koffer.’

Joris: ‘Je ziet inderdaad weleens mensen rijden met een spanband om de buitenkant van de dakkoffer heen. Kun je beter niet doen. Je loopt het risico dat die band bijvoorbeeld de neus openduwt en er rijwind in de koffer komt.

Tip van Joris: ‘Meet voor vertrek even op hoe hoog jouw auto is met dakkoffer. Noteer die hoogte op een briefje en plak dat op het dashboard. Dan weet je altijd of je onder dat tolpoortje of in die parkeergarage past.’

ANWB-lid Theo reed met zijn dakkoffer een Spaanse parkeergarage in:

‘Ik kwam muurvast te zitten tussen plafond en vloer. Alleen door de banden bijna leeg te laten lopen kon ik er heel voorzichtig weer uit rijden. Ik denk dat mijn pubers zich nooit meer voor mij geschaamd hebben dan toen.'

‘Waar laat ik dat ding als ik ‘m niet gebruik?’

Tsja. Tenzij je ‘m ook als eettafel gebruikt kan zo’n dakkoffer een sta-in-de-weg zijn, al die maanden dat ‘ie niet op de auto zit.

Er zijn opvouwbare dakkoffers die ingevouwen niet veel ruimte innemen. En er zijn speciale muurbeugels om jouw koffer efficiënt op te hangen als je de ruimte hebt.

Heb je die niet, dan is een dakkoffer huren (of lenen) een idee. Bijkomend voordeel van huren is dat de verhuurder de koffer ook voor je op het dak monteert.

Toch fijn als dat een klusje is waar je tegenop ziet.

‘Slurpt mijn auto niet veel meer benzine met die koffer?’

Die bak op het dak verhoogt het gewicht van de auto, en de luchtweerstand. Dus ja, dat kost extra brandstof.

Onze zusterorganisatie ADAC berekende dat een volle dakkoffer op je dak je bij een snelheid van 130 km/h ongeveer twee liter extra kost per 100 kilometer.

En dan de laatste prangende vraag:

Over monteren gesproken. Als jij je zorgen maakt over je twee linkerhanden: nergens voor nodig.

Het begint met twee dakdragers, de dwarsstangen die je op het autodak monteert. Die krijg je niet bij de koffer, je moet ze apart kopen.

Welke je nodig hebt hangt af van het merk en type auto dat je hebt.

Boven op die dakdragers monteer je de dakkoffer.

‘En dat is met de huidige generatie dakkoffers echt een fluitje van een cent’, weet Joris. ‘Nieuwe koffers hebben slimme bevestigingssystemen waarmee je ze snel en muurvast aan de dragers monteert. Daar komt geen gereedschap aan te pas.’

Wil je een tweedehands dakkoffer kopen?

Let er dan goed op dat-ie op jouw auto past en compleet is met alle bevestigingsmaterialen en sleutels.

Joris: ‘De dakdragers van de verkoper passen misschien niet op jouw auto of zijn niet te koop. Die moet je dus al hebben vóór je op pad gaat. Of de koffer geschikt is kun je alleen beoordelen als je ‘m bij de verkoper voor de deur op jouw auto monteert. Let dan ook goed op de werking van de sloten, of de achterklep nog open kan, op beschadigingen of scheurtjes die lekkage kunnen veroorzaken. Reken pas af als alles compleet en in orde is.’

Twee linkerhanden en een tweedehandsje

Tekst: Bert Gorissen
Illustraties: Eva Straver

Dit is ‘m dan

De beste dakkoffer van 2025

Dakkoffer kopen?

Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm