Deze publicatie maakt gebruik van cookies

ANWB onderzoek

Willen we wel, doen we niet

Elektrisch rijden in 2025

De interesse voor elektrische auto’s neemt toe en er komen beter betaalbare modellen op de markt.

Toch stokt de verkoop.

Wat houdt ons tegen? En hoe betaalbaar en haalbaar wordt elektrisch rijden in 2025?
 

'Het kabinet ontmoedigt het rijden in een elektrische auto.’

Direct naar:

Overtuigd door de voordelen van een elektrische auto stel je de verkoper de hamvraag: wat kost-ie? 

Antwoord: € 46.022.

Weg enthousiasme, weg nieuwe elektrische auto. 

Want voor veel mensen is deze gemiddelde aanschafprijs voor een EV dé reden om er geen te kopen. We hebben er namelijk substantieel minder voor over. € 34.436 om precies te zijn, zo blijkt uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024 (zie kader).

Andere belangrijke spelbrekers zijn: 

- een te kleine actieradius,
- een kabinet dat elektrisch rijden niet echt meer stimuleert.

Gaat de massale overstap naar elektrisch rijden er wel komen? 

- Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger

‘Het kabinet ontmoedigt hiermee het rijden in een elektrische auto’

ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024

De ANWB Elektrisch Rijden Monitor geeft jaarlijks de actuele stand van zaken weer rond elektrisch rijden in Nederland. Aan het onderzoek deden 2.006 mensen mee tussen de 18 en 70 jaar, met een representatieve verdeling naar geslacht, leeftijd, regio en inkomen.

Potentieel

Gezien de (financiële) beren op de weg lijkt de massale overstap naar elektrisch rijden toekomstmuziek.  

Toch staan er ook veel verkeerslichten op groen:

  • Vier op de tien Nederlanders hebben interesse om elektrisch te gaan rijden, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. 

  • Het gat tussen de aanschafprijs en de betalingsbereidheid wordt elk jaar kleiner.  

  • Er komen steeds meer modellen op de markt onder de prijs die een koper bereid is te betalen. 

  • Elektrische en niet-elektrische rijders vinden elektrische auto’s beter voor het milieu. 

  • De gemiddelde actieradius neemt jaarlijks toe. 

Potentieel genoeg dus. Alleen, hoe benut je dat? En wie moet dat doen? 

 

- Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger

‘Juist nu is het moment om de markt in beweging te krijgen’

Gemiddelde nieuwprijs van een elektrische auto versus het bedrag dat we bereid zijn te betalen. 
Bron: ANWB EV Monitor 2024 

Voortrekkersrol

Volgens Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger, zou het kabinet een voortrekkersrol moeten spelen. Zeker op financieel vlak. 

‘De meerderheid van de elektrische auto’s is duurder dan de consument bereid is te betalen. Wel wordt dit gat steeds kleiner. Overheidsregelingen kunnen helpen om dit verschil te overbruggen, zodat elektrisch rijden voor iedereen haalbaar en betaalbaar is.’

1 januari 2025: drastische wijzigingen

De realiteit is echter dat de koers van het kabinet per 1 januari 2025 drastisch wijzigt. De aanschafsubsidie voor elektrische auto’s verdwijnt en de vrijstelling van wegenbelasting vervalt grotendeels.

Harm Zeven: ‘Het kabinet ontmoedigt hiermee het rijden in een elektrische auto. Kijk, dat deze stimuleringsmaatregelen eindig zijn, is logisch. Niet logisch is het tempo waarmee de overheid ze afbouwt. De aanschaf van een elektrische auto is een grote investering en dan moet je kunnen rekenen op voorspelbaarheid van de bijbehorende belasting. Door deze (te) snelle afbouw moeten kersverse EV-bezitters plots veel meer wegenbelasting betalen.’

En die vooruitzichten zijn voorlopig ongunstig.  

Zo betalen EV-rijders vanaf 2025 25 procent van het benzinetarief, oplopend naar 100 procent in 2030.

De ANWB: ‘Maak elektrisch rijden betaalbaar’

Met de koerswijziging lijkt het kabinet een sneeuwbaleffect in gang te zetten. Uit de Elektrisch Rijden Monitor blijkt namelijk dat de hoogte van de wegenbelasting bepalend is voor de helft van de Nederlanders bij hun aankoopbeslissing. 

Voor 50 procent van de Nederlanders is de hoogte van de wegenbelasting bepalend bij hun aankoopbeslissing

Dat de wegenbelasting vooral afhangt van het gewicht van een auto is een extra tegenvaller.  

‘Elektrische auto’s zijn door het accupakket zwaarder dan een gelijkwaardige benzinevariant’, vertelt Zeven. ‘Daarom wil de ANWB dat er een apart tarief komt voor elektrische auto’s, zodat je evenveel betaalt als een brandstofauto. We roepen het kabinet dus op om elektrisch rijden betaalbaar te maken en om snel duidelijkheid te verschaffen over de kosten.’

In 2017 was de gemiddelde actieradius 172 km. In 2024 is dat met gemiddeld 418 km meer dan het dubbele.
Bron: ANWB EV monitor 2024.

De ANWB is groot voorstander van verduurzaming van mobiliteit, maar elektrisch rijden moet voor iedereen wel haalbaar en betaalbaar zijn.  

Daarom pleit de ANWB in de politiek onder meer voor behoud van aanschafsubsidies en een reëel tarief voor de wegenbelasting. 

Harm Zeven is belangenbehartiger bij de ANWB: ‘De ontwikkelingen in de autowereld staan niet stil. Behalve dat er steeds meer elektrische auto’s op de markt komen zijn er nog veel meer technieken die de weg naar de auto hebben gevonden. Wat betekent dit voor de betaalbaarheid en de veiligheid op de weg? Daar houd ik mij mee bezig voor onze leden, zowel nationaal als in internationaal verband.’ 

De ANWB komt voor je op

En dat is goed nieuws voor je portemonnee, want deze modellen zijn voordeliger in aanschaf, voordeliger qua belasting en verzekering én rijden ook nog zuiniger.’

Lees meer over dit onderwerp en o.a. de voor- en nadelen van tweedehands elektrische auto's in het
ANWB AUTO magazine 2024/2025 → 

Actieradius

Naast de betaalbaarheid doet ook de actieradius veel potentiële kopers twijfelen. Vier op de tien Nederlanders willen een bereik van minimaal 500 km, terwijl de gemiddelde actieradius van een elektrische auto 418 km is.  

Gezien de jaarlijkse toename van de actieradius is het echter een kwestie van tijd voordat wens en werkelijkheid overeenkomen.

Toch is het gewenste bereik wellicht nu al het heroverwegen waard.  

ANWB auto-expert Menno Neeteson:

‘De cruciale vraag met dito antwoord is ‘hoe ver rijd ik op een dag?’. Heb je die actieradius van 400 km wel echt nodig als je iedere nacht thuis kunt laden? Misschien red je het wel met een auto met een kleinere accu en dus wat minder actieradius. 

‘Laadstress? Die tijd is geweest’

Het mogelijke gedoe met laden weerhoudt mensen eveneens om over te stappen naar elektrisch.  

Niet nodig, vindt Neeteson: ‘In de begintijd van de elektrische auto doken er weleens horrorverhalen op over ‘laadpaalwoestijnen’ en ‘laadstress’. Maar die tijd is geweest. Nederland en grote delen van Europa hebben inmiddels een uitstekend laadnetwerk. Stroom kun je dan ook op veel plekken krijgen: van je eigen stopcontact tot snellaadstations langs de snelweg. Bovendien blijft elektrisch laden – zeker thuis – goedkoper dan tanken.’

3 EV-aankooptips
van ANWB auto-expert Menno Neeteson:

Proefrit

Maak een proefrit met een volledig opgeladen accu en vergelijk de kilometerstand met de afname in actieradius. Dat geeft je een idee van de werkelijke actieradius van de auto

1 of 3 fase laden

Kan je auto 1 fase of 3 fase laden? Met 3 fase kun je veel sneller thuisladen. Zo duurt het opladen van een accu met een vermogen van 80 kwH met 3 fase laden zo'n 8 uur, en met 1 fase laden 20 uur. Wel is een auto met 1 fase goedkoper in aanschaf.

Massa (is kassa)

Check de massa van de auto. Hoe zwaarder de auto, hoe meer wegenbelasting je betaalt.

Dit zijn alle uitkomsten van de
ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024 →

Tekst: Marc Erwich | Illustratie: Studio Iedman

Elektrisch rijden

Het eerlijke verhaal

Van boetes tot wegenbelasting

Autorijden in 2025

Naar boven

Willen we wel, doen we niet

Elektrisch rijden in 2025

ANWB onderzoek

De interesse voor elektrische auto’s neemt toe en er komen beter betaalbare modellen op de markt.

Toch stokt de verkoop.

Wat houdt ons tegen? En hoe betaalbaar en haalbaar wordt elektrisch rijden in 2025?
 

'Het kabinet ontmoedigt het rijden in een elektrische auto.’

Direct naar:

Tekst: Marc Erwich | Illustratie: Studio Iedman

3 EV-aankooptips
van ANWB auto-expert Menno Neeteson:

Proefrit

Maak een proefrit met een volledig opgeladen accu en vergelijk de kilometerstand met de afname in actieradius. Dat geeft je een idee van de werkelijke actieradius van de auto

1 of 3 fase laden

Kan je auto 1 fase of 3 fase laden? Met 3 fase kun je veel sneller thuisladen. Zo duurt het opladen van een accu met een vermogen van 80 kwH met 3 fase laden zo'n 8 uur, en met 1 fase laden 20 uur. Wel is een auto met 1 fase goedkoper in aanschaf.

Massa (is kassa)

Check de massa van de auto. Hoe zwaarder de auto, hoe meer wegenbelasting je betaalt.

‘Laadstress? Die tijd is geweest’

Het mogelijke gedoe met laden weerhoudt mensen eveneens om over te stappen naar elektrisch.  

Niet nodig, vindt Neeteson: ‘In de begintijd van de elektrische auto doken er weleens horrorverhalen op over ‘laadpaalwoestijnen’ en ‘laadstress’. Maar die tijd is geweest. Nederland en grote delen van Europa hebben inmiddels een uitstekend laadnetwerk. Stroom kun je dan ook op veel plekken krijgen: van je eigen stopcontact tot snellaadstations langs de snelweg. Bovendien blijft elektrisch laden – zeker thuis – goedkoper dan tanken.’

In 2017 was de gemiddelde actieradius 172 km. In 2024 is dat met gemiddeld 418 km meer dan het dubbele.
Bron: ANWB EV monitor 2024.

En dat is goed nieuws voor je portemonnee, want deze modellen zijn voordeliger in aanschaf, voordeliger qua belasting en verzekering én rijden ook nog zuiniger.’

Lees meer over dit onderwerp en o.a. de voor- en nadelen van tweedehands elektrische auto's in het
ANWB AUTO magazine 2024/2025 → 

Actieradius

Naast de betaalbaarheid doet ook de actieradius veel potentiële kopers twijfelen. Vier op de tien Nederlanders willen een bereik van minimaal 500 km, terwijl de gemiddelde actieradius van een elektrische auto 418 km is.  

Gezien de jaarlijkse toename van de actieradius is het echter een kwestie van tijd voordat wens en werkelijkheid overeenkomen.

Toch is het gewenste bereik wellicht nu al het heroverwegen waard.  

ANWB auto-expert Menno Neeteson:

‘De cruciale vraag met dito antwoord is ‘hoe ver rijd ik op een dag?’. Heb je die actieradius van 400 km wel echt nodig als je iedere nacht thuis kunt laden? Misschien red je het wel met een auto met een kleinere accu en dus wat minder actieradius. 

De ANWB is groot voorstander van verduurzaming van mobiliteit, maar elektrisch rijden moet voor iedereen wel haalbaar en betaalbaar zijn.  

Daarom pleit de ANWB in de politiek onder meer voor behoud van aanschafsubsidies en een reëel tarief voor de wegenbelasting. 

Harm Zeven is belangenbehartiger bij de ANWB: ‘De ontwikkelingen in de autowereld staan niet stil. Behalve dat er steeds meer elektrische auto’s op de markt komen zijn er nog veel meer technieken die de weg naar de auto hebben gevonden. Wat betekent dit voor de betaalbaarheid en de veiligheid op de weg? Daar houd ik mij mee bezig voor onze leden, zowel nationaal als in internationaal verband.’ 

De ANWB komt voor je op

Dat de wegenbelasting vooral afhangt van het gewicht van een auto is een extra tegenvaller.  

‘Elektrische auto’s zijn door het accupakket zwaarder dan een gelijkwaardige benzinevariant’, vertelt Zeven. ‘Daarom wil de ANWB dat er een apart tarief komt voor elektrische auto’s, zodat je evenveel betaalt als een brandstofauto. We roepen het kabinet dus op om elektrisch rijden betaalbaar te maken en om snel duidelijkheid te verschaffen over de kosten.’

Voor 50 procent van de Nederlanders is de hoogte van de wegenbelasting bepalend bij hun aankoopbeslissing

En die vooruitzichten zijn voorlopig ongunstig.  

Zo betalen EV-rijders vanaf 2025 25 procent van het benzinetarief, oplopend naar 100 procent in 2030.

De ANWB: ‘Maak elektrisch rijden betaalbaar’

Met de koerswijziging lijkt het kabinet een sneeuwbaleffect in gang te zetten. Uit de Elektrisch Rijden Monitor blijkt namelijk dat de hoogte van de wegenbelasting bepalend is voor de helft van de Nederlanders bij hun aankoopbeslissing. 

1 januari 2025: drastische wijzigingen

De realiteit is echter dat de koers van het kabinet per 1 januari 2025 drastisch wijzigt. De aanschafsubsidie voor elektrische auto’s verdwijnt en de vrijstelling van wegenbelasting vervalt grotendeels.

Harm Zeven: ‘Het kabinet ontmoedigt hiermee het rijden in een elektrische auto. Kijk, dat deze stimuleringsmaatregelen eindig zijn, is logisch. Niet logisch is het tempo waarmee de overheid ze afbouwt. De aanschaf van een elektrische auto is een grote investering en dan moet je kunnen rekenen op voorspelbaarheid van de bijbehorende belasting. Door deze (te) snelle afbouw moeten kersverse EV-bezitters plots veel meer wegenbelasting betalen.’

Voortrekkersrol

Volgens Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger, zou het kabinet een voortrekkersrol moeten spelen. Zeker op financieel vlak. 

‘De meerderheid van de elektrische auto’s is duurder dan de consument bereid is te betalen. Wel wordt dit gat steeds kleiner. Overheidsregelingen kunnen helpen om dit verschil te overbruggen, zodat elektrisch rijden voor iedereen haalbaar en betaalbaar is.’

Gemiddelde nieuwprijs van een elektrische auto versus het bedrag dat we bereid zijn te betalen. 
Bron: ANWB EV Monitor 2024 

- Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger

‘Juist nu is het moment om de markt in beweging te krijgen’

Potentieel

Gezien de (financiële) beren op de weg lijkt de massale overstap naar elektrisch rijden toekomstmuziek.  

Toch staan er ook veel verkeerslichten op groen:

  • Vier op de tien Nederlanders hebben interesse om elektrisch te gaan rijden, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. 

  • Het gat tussen de aanschafprijs en de betalingsbereidheid wordt elk jaar kleiner.  

  • Er komen steeds meer modellen op de markt onder de prijs die een koper bereid is te betalen. 

  • Elektrische en niet-elektrische rijders vinden elektrische auto’s beter voor het milieu. 

  • De gemiddelde actieradius neemt jaarlijks toe. 

Potentieel genoeg dus. Alleen, hoe benut je dat? En wie moet dat doen? 

 

ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024

De ANWB Elektrisch Rijden Monitor geeft jaarlijks de actuele stand van zaken weer rond elektrisch rijden in Nederland. Aan het onderzoek deden 2.006 mensen mee tussen de 18 en 70 jaar, met een representatieve verdeling naar geslacht, leeftijd, regio en inkomen.

- Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger

‘Het kabinet ontmoedigt hiermee het rijden in een elektrische auto’

Overtuigd door de voordelen van een elektrische auto stel je de verkoper de hamvraag: wat kost-ie? 

Antwoord: € 46.022.

Weg enthousiasme, weg nieuwe elektrische auto. 

Want voor veel mensen is deze gemiddelde aanschafprijs voor een EV dé reden om er geen te kopen. We hebben er namelijk substantieel minder voor over. € 34.436 om precies te zijn, zo blijkt uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024 (zie kader).

Andere belangrijke spelbrekers zijn: 

- een te kleine actieradius,
- een kabinet dat elektrisch rijden niet echt meer stimuleert.

Gaat de massale overstap naar elektrisch rijden er wel komen? 

Dit zijn alle uitkomsten van de
ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024 →

Elektrisch rijden

Het eerlijke verhaal

Van boetes tot wegenbelasting

Autorijden in 2025

Naar boven

Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm