
Voor jou getest
Wat is de beste?
8 kleine
(en ‘goedkope’) elektrische auto’s

Door Gert Wisse & Frank Buma
Autoredacteuren ANWB


Hoge aanschafprijzen staan de échte doorbraak van de EV lelijk in de weg. Gelukkig komen er steeds meer elektrische auto’s voor minder dan € 26.000.
Maar. Zijn ze ook een beetje goed, die 'goedkope' EV’s?
Wij voelen er 8 stevig aan de tand.
In deze test:
01
Achtergrond: waarom zijn er zo weinig ‘goedkope’ EV’s?
02
De 8 geteste auto’s (video!)
03
Dít is de winnaar
04
Alle testuitslagen
05
Hoe hebben we getest?
Waarom zijn er zo weinig ‘goedkope’ EV’s?
Aantal EV’s groeit hard ...
Op dit moment is 6,7 procent van het totale Nederlandse personenwagenpark elektrisch aangedreven. Oftewel: meer dan 93 procent rijdt nog steeds geheel of deels (hybride) op brandstof.
Toch groeit het Nederlandse elektrische wagenpark hard.
In 2018 reden er zo’n 21.000 volledig elektrische auto’s in Nederland. Nu, in 2025, zijn dat er naar schatting al 615.000.
Dat is een groei van ruim 300 procent.
...maar niet hard genoeg
Wat staat de échte doorbraak van de EV dan in de weg?
De hoge aanschafprijzen.
Diverse merken hebben drastische prijsverlagingen doorgevoerd. (Denk vooral aan Tesla.) Maar dat is nog steeds niet genoeg.
Wat ook niet helpt, is het wegvallen van financiële voordelen. Zo betaal je sinds dit jaar voor een EV gewoon wegenbelasting. Een zogenaamd 'kwarttarief’: 25 procent van wat het tarief eigenlijk zou moeten zijn.

In 2026 wordt dat 75 procent. En uiteindelijk betaal je gewoon de volle mep.
Extra adder onder het gras: de hoogte van de wegenbelasting wordt bepaald aan de hand van het gewicht van je auto.
En laten EV’s nou juist erg zwaar zijn door hun batterijpakket.
Er rijden 615.000 EV’s in Nederland
Goedkope EV’s aantrekkelijk, maar schaars
Kleinere en betaalbare elektrische auto's worden steeds aantrekkelijker. Maar juist die modellen zijn nog schaars.
Het aanbod van EV’s rond de € 35.000 neemt langzaam toe. Maar veel consumenten willen eigenlijk niet meer dan € 29.000 uitgeven aan een nieuwe elektrische auto. Er is dus een duidelijke kloof tussen wat mensen willen en wat er beschikbaar is.
Autofabrikanten spelen hier nu op in. De eerste modellen onder de € 29.000 zijn inmiddels te koop – met uitschieters naar beneden vanaf € 19.000.
Tijd om deze kleine en 'goedkopere' EV's eens stevig aan de tand te voelen.
Welke modellen zijn er? Wat kosten ze precies? En moet je ergens op inleveren – of juist niet?
De 8 elektrische testauto's
In deze test behandelen we 8 kleine EV’s met een maximum vanafprijs van
€ 26.000. In alfabetische volgorde zijn dat BYD Dolphin Surf, Citroën ë-C3, Dacia Spring, DongFeng Box, Fiat Grande Panda, Hyundai Inster, Leapmotor T03 en Renault 5.
Van de 8 testauto’s zijn er drie afkomstig uit China. Dat zijn de Dongfeng Box, de BYD Dolphin Surf en de Leapmotor T03. De Europese Citroën ë-C3 en de Fiat Grande Panda zijn afkomstig van het Stellantis concern en vertonen onderhuids (dus) flinke overeenkomsten.
De Hyundai Inster komt uit Zuid-Korea, de Dacia Spring is Roemeens maar maakt onderdeel uit van het Franse Renault. En daarover gesproken; de Renault 5 is de huidige Auto van het Jaar.
De winnaar
Winnaar: Citroën ë-C3

vanafprijs
€ 24.700
beoordeling
+ Ruimte, comfort, weggedrag, stroomverbruik
- 1 batterijgrootte
Dacia Spring

vanafprijs
€ 18.900
beoordeling
+ Prijs, ruimte kofferbak, verbruik
- Beperkte actieradius, 1 ster EuroNCAP crashtest

Leapmotor T03
vanafprijs
€ 19.950
beoordeling
+ Binnenruimte, uitrusting, verbruik
- Ergonomie

BYD Dolphin Surf
vanafprijs
€ 22.990
beoordeling
+ Vanafprijs, afwerking en materiaalgebruik
- Rechtuit-stabiliteit, stroomverbruik, zware besturing

DongFeng Box
vanafprijs
€ 23.499
beoordeling
+ Veel uitrusting, (kofferbak-)ruimte
- Grip banden, matig verbruik

Hyundai Inster
vanafprijs
€ 24.295
beoordeling
+ Weggedrag, warmtepomp, stroomverbruik
- Karige standaarduitrusting

Fiat Grande Panda
vanafprijs
€ 25.990
beoordeling
+ Weggedrag, ruimte
- Stroomverbruik

Renault 5
vanafprijs
€ 24.990
beoordeling
+ Weggedrag, uiterlijk, verbruik
- Duur, binnenruimte krap
Alle testresultaten
Citroën ë-C3
Disclaimer. Op het moment dat de ANWB deze vergelijkende test deed, konden we nog niet weten dat Dacia de Spring een tussentijdse opfrisbeurt zou geven. Per november koop je een Spring met meer vermogen, een beter onderstel en een ander type batterij. Desondanks blijven we bij onze categoriewinnaar.
Van batterijgrootte, algehele garantietermijn en laadsnelheid tot kofferbakinhoud, rijcomfort en het beschikbare vermogen:
de Citroën ë-C3 prijkt bijna overal bovenaan.
Hij is wél aan de prijs (vanaf € 24.700), maar biedt veel meer ruimte dan de maar iets goedkopere Hyundai Inster. En rijdt veel verfijnder dan de DongFeng Box.
De BYD zakt helaas door het ijs. Hoewel de lage aanschafprijs natuurlijk wel een argument kan zijn om deze auto te overwegen. Maar de beste, dat is hij van dit kwartet zeker niet.
De Dacia en de Leapmotor zijn prijskrakers, maar brengen daardoor ook offers, bijvoorbeeld in het weggedrag.
De Renault 5 en de Fiat Grande Panda stelen weliswaar de show, maar nuchter bekeken kunnen ze niet tippen aan de kwaliteiten van de Citroën ë-C3.
Zo hebben we voor jou getest

We beoordelen de auto’s op:
praktisch gebruik
prijs versus uitrusting
ruimte
weggedrag en besturing
praktijkstroomverbruik
Standaarduitrusting als basis
In alle gevallen kregen we van de importeurs duurdere versies te leen. Dat filteren we er in de beoordelingen uit.
Voorbeeld: het is prachtig als er op de testauto een volautomatische airco zit. Maar als dat niet standaard op de goedkoopste versie aanwezig is, tellen we dat niet mee in de eindbeoordeling.
Elandproef en vaste route
Om het weg- en stuurgedrag goed te beoordelen doen we een uitwijkproef (elandproef). En om een realistisch stroomverbruik te krijgen dat onderling vergelijkbaar is, rijden we een vaste testroute van Den Haag naar vliegveld Lelystad en terug.
Heen over de snelweg en terug binnendoor.
Regen(standen)
De weeromstandigheden tijdens deze test zijn regenachtig, windkracht 4 en 22 graden Celsius buitentemperatuur. Alle auto’s staan in de standaard-rijmodus, de airco staat op 20 graden. Heeft een testauto meerdere regeneratiestanden, dan staat die op z’n hoogst.
Foto’s en video: Maarten Stolp
Door Gert Wisse & Frank Buma
Autoredacteuren ANWB


Gert Wisse maakt samen met collega Frank Buma jaarlijks tientallen autotests voor de ANWB-leden. Nieuwe, maar ook tweedehandsauto’s. In Nederland en ver daarbuiten.
Gert: ‘We kiezen de testauto(’s) vrijwel altijd op basis van de actualiteit. Daarbij stellen we de vraag wat er net nieuw is op de markt, voor wie die auto is bedoeld en wat je precies voor je geld krijgt.
De laatste jaren domineren hybride- en geheel elektrische auto’s het aanbod. Toen EV’s een jaar of 10 geleden populairder werden, hebben we ons testprotocol daarom flink aangepast. Denk aan oplaadtijden, stroomverbruik, ChaDeMo- of CCS-stekkers en de mate van het terugwinnen van remenergie. Dat waren stuk voor stuk zaken die bij brandstofauto’s geen enkele rol speelden.’
Gert en Frank testen grondig, realistisch en op een eerlijk manier. ‘We rijden verbruiksrondes over een vast traject van 200 kilometer, beoordelen de auto’s op meer dan 200 punten en doen uitwijkproeven. Maar we zoeken bijvoorbeeld ook uit hoe het is om met een EV-met-caravan op pad te gaan naar een vakantiebestemming.’
Meer zien?
Op YouTube vind je zo’n 400 (!) autotests van Gert en Frank →
Goedkoper of duurder?
Wat kost jou dat eigenlijk: elektrisch rijden
Bereken het hier
Een elektrische auto
Iets voor jou?
Doe de check

Wat is de beste?
8 kleine
(en ‘goedkope’) elektrische auto’s
Voor jou getest

01
Achtergrond: waarom zijn er zo weinig ‘goedkope’ EV’s?
02
De 8 geteste auto’s (video!)
03
Dít is de winnaar
04
Alle testuitslagen
05
Hoe hebben we getest?
Door Gert Wisse & Frank Buma
Autoredacteuren ANWB


Hoge aanschafprijzen staan de échte doorbraak van de EV lelijk in de weg. Gelukkig komen er steeds meer elektrische auto’s voor minder dan € 26.000.
Maar. Zijn ze ook een beetje goed, die 'goedkope' EV’s?
Wij voelen er 8 stevig aan de tand.
In deze test:
Waarom zijn er zo weinig ‘goedkope’ EV’s?
In 2026 wordt dat 75 procent. En uiteindelijk betaal je gewoon de volle mep.
Extra adder onder het gras: de hoogte van de wegenbelasting wordt bepaald aan de hand van het gewicht van je auto.
En laten EV’s nou juist erg zwaar zijn door hun batterijpakket.
...maar niet hard genoeg
Wat staat de échte doorbraak van de EV dan in de weg?
De hoge aanschafprijzen.
Diverse merken hebben drastische prijsverlagingen doorgevoerd. (Denk vooral aan Tesla.) Maar dat is nog steeds niet genoeg.
Wat ook niet helpt, is het wegvallen van financiële voordelen. Zo betaal je sinds dit jaar voor een EV gewoon wegenbelasting. Een zogenaamd 'kwarttarief’: 25 procent van wat het tarief eigenlijk zou moeten zijn.

Aantal EV’s groeit hard ...
Op dit moment is 6,7 procent van het totale Nederlandse personenwagenpark elektrisch aangedreven. Oftewel: meer dan 93 procent rijdt nog steeds geheel of deels (hybride) op brandstof.
Toch groeit het Nederlandse elektrische wagenpark hard.
In 2018 reden er zo’n 21.000 volledig elektrische auto’s in Nederland. Nu, in 2025, zijn dat er naar schatting al 615.000.
Dat is een groei van ruim 300 procent.
Goedkope EV’s aantrekkelijk, maar schaars
Kleinere en betaalbare elektrische auto's worden steeds aantrekkelijker. Maar juist die modellen zijn nog schaars.
Het aanbod van EV’s rond de € 35.000 neemt langzaam toe. Maar veel consumenten willen eigenlijk niet meer dan € 29.000 uitgeven aan een nieuwe elektrische auto. Er is dus een duidelijke kloof tussen wat mensen willen en wat er beschikbaar is.
Autofabrikanten spelen hier nu op in. De eerste modellen onder de € 29.000 zijn inmiddels te koop – met uitschieters naar beneden vanaf € 19.000.
Tijd om deze kleine en 'goedkopere' EV's eens stevig aan de tand te voelen.
Welke modellen zijn er? Wat kosten ze precies? En moet je ergens op inleveren – of juist niet?
Er rijden 615.000 EV’s in Nederland
De 8 elektrische testauto's
In deze test behandelen we 8 kleine EV’s met een maximum vanafprijs van
€ 26.000. In alfabetische volgorde zijn dat BYD Dolphin Surf, Citroën ë-C3, Dacia Spring, DongFeng Box, Fiat Grande Panda, Hyundai Inster, Leapmotor T03 en Renault 5.
Van de 8 testauto’s zijn er drie afkomstig uit China. Dat zijn de Dongfeng Box, de BYD Dolphin Surf en de Leapmotor T03. De Europese Citroën ë-C3 en de Fiat Grande Panda zijn afkomstig van het Stellantis concern en vertonen onderhuids (dus) flinke overeenkomsten.
De Hyundai Inster komt uit Zuid-Korea, de Dacia Spring is Roemeens maar maakt onderdeel uit van het Franse Renault. En daarover gesproken; de Renault 5 is de huidige Auto van het Jaar.
De winnaar
Elandproef en vaste route
Om het weg- en stuurgedrag goed te beoordelen doen we een uitwijkproef (elandproef). En om een realistisch stroomverbruik te krijgen dat onderling vergelijkbaar is, rijden we een vaste testroute van Den Haag naar vliegveld Lelystad en terug.
Heen over de snelweg en terug binnendoor.
We beoordelen de auto’s op:
praktisch gebruik
prijs versus uitrusting
ruimte
weggedrag en besturing
praktijkstroomverbruik

Zo hebben we voor jou getest
Standaarduitrusting als basis
In alle gevallen kregen we van de importeurs duurdere versies te leen. Dat filteren we er in de beoordelingen uit.
Voorbeeld: het is prachtig als er op de testauto een volautomatische airco zit. Maar als dat niet standaard op de goedkoopste versie aanwezig is, tellen we dat niet mee in de eindbeoordeling.
Regen(standen)
De weeromstandigheden tijdens deze test zijn regenachtig, windkracht 4 en 22 graden Celsius buitentemperatuur. Alle auto’s staan in de standaard-rijmodus, de airco staat op 20 graden. Heeft een testauto meerdere regeneratiestanden, dan staat die op z’n hoogst.

Renault 5
vanafprijs
€ 24.990
beoordeling
+ Weggedrag, uiterlijk, verbruik
- Duur, binnenruimte krap

Fiat Grande Panda
vanafprijs
€ 25.990
beoordeling
+ Weggedrag, ruimte
- Stroomverbruik

Hyundai Inster
vanafprijs
€ 24.295
beoordeling
+ Weggedrag, warmtepomp, stroomverbruik
- Karige standaarduitrusting

DongFeng Box
vanafprijs
€ 23.499
beoordeling
+ Veel uitrusting, (kofferbak-)ruimte
- Grip banden, matig verbruik

BYD Dolphin Surf
vanafprijs
€ 22.990
beoordeling
+ Vanafprijs, afwerking en materiaalgebruik
- Rechtuit-stabiliteit, stroomverbruik, zware besturing

Leapmotor T03
vanafprijs
€ 19.950
beoordeling
+ Binnenruimte, uitrusting, verbruik
- Ergonomie
Dacia Spring

vanafprijs
€ 18.900
beoordeling
+ Prijs, ruimte kofferbak, verbruik
- Beperkte actieradius, 1 ster EuroNCAP crashtest
Winnaar: Citroën ë-C3

vanafprijs
€ 24.700
beoordeling
+ Ruimte, comfort, weggedrag, stroomverbruik
- 1 batterijgrootte
Alle testresultaten
Disclaimer. Op het moment dat de ANWB deze vergelijkende test deed, konden we nog niet weten dat Dacia de Spring een tussentijdse opfrisbeurt zou geven. Per november koop je een Spring met meer vermogen, een beter onderstel en een ander type batterij. Desondanks blijven we bij onze categoriewinnaar.
Citroën ë-C3
Van batterijgrootte, algehele garantietermijn en laadsnelheid tot kofferbakinhoud, rijcomfort en het beschikbare vermogen:
de Citroën ë-C3 prijkt bijna overal bovenaan.
Hij is wél aan de prijs (vanaf € 24.700), maar biedt veel meer ruimte dan de maar iets goedkopere Hyundai Inster. En rijdt veel verfijnder dan de DongFeng Box.
De BYD zakt helaas door het ijs. Hoewel de lage aanschafprijs natuurlijk wel een argument kan zijn om deze auto te overwegen. Maar de beste, dat is hij van dit kwartet zeker niet.
De Dacia en de Leapmotor zijn prijskrakers, maar brengen daardoor ook offers, bijvoorbeeld in het weggedrag.
De Renault 5 en de Fiat Grande Panda stelen weliswaar de show, maar nuchter bekeken kunnen ze niet tippen aan de kwaliteiten van de Citroën ë-C3.
Door Gert Wisse & Frank Buma
Autoredacteuren ANWB


Foto’s en video: Maarten Stolp
Gert Wisse maakt samen met collega Frank Buma jaarlijks tientallen autotests voor de ANWB-leden. Nieuwe, maar ook tweedehandsauto’s. In Nederland en ver daarbuiten.
Gert: ‘We kiezen de testauto(’s) vrijwel altijd op basis van de actualiteit. Daarbij stellen we de vraag wat er net nieuw is op de markt, voor wie die auto is bedoeld en wat je precies voor je geld krijgt.
De laatste jaren domineren hybride- en geheel elektrische auto’s het aanbod. Toen EV’s een jaar of 10 geleden populairder werden, hebben we ons testprotocol daarom flink aangepast. Denk aan oplaadtijden, stroomverbruik, ChaDeMo- of CCS-stekkers en de mate van het terugwinnen van remenergie. Dat waren stuk voor stuk zaken die bij brandstofauto’s geen enkele rol speelden.’
Gert en Frank testen grondig, realistisch en op een eerlijk manier. ‘We rijden verbruiksrondes over een vast traject van 200 kilometer, beoordelen de auto’s op meer dan 200 punten en doen uitwijkproeven. Maar we zoeken bijvoorbeeld ook uit hoe het is om met een EV-met-caravan op pad te gaan naar een vakantiebestemming.’
Meer zien?
Op YouTube vind je zo’n 400 (!) autotests van Gert en Frank →
Goedkoper of duurder?
Wat kost jou
dat eigenlijk: elektrisch rijden
Bereken het hier
Een elektrische auto
Iets voor jou?
Doe de check