Boordlader EV's geEFT problemen
'Opeens laadde hij niet meer'

Wat is er aan de hand?

Onttrokken aan het zicht, schuilt in een elektrische auto een essentieel onderdeel: de boordlader. Bij meerdere modellen blijkt deze stille kracht in de praktijk een mogelijk zwakke schakel.
Wat is er aan de hand?
Dit moet je weten over een beladen probleem.
‘Opeens laadde hij niet meer.’
Walter (52) uit Pijnacker klinkt nog verbaasd. Zijn Peugeot e-2008 – nieuw gekocht en slechts drie jaar jong – hangt thuis aan de lader, maar er gebeurt niks.
Enkele weken later kan Walter eindelijk terecht bij de dealer om het probleem te laten verhelpen. De onboard charger (OBC) blijkt kapot en moet vervangen worden. Rekening: ruim drieduizend euro.
‘Gelukkig hebben ze die kosten uit coulance op zich genomen. Toch houd ik er een gek gevoel aan over. Wekenlang kon ik alleen laden bij dure en meer afgelegen snelladers, met alle ongemakken van dien.'
Maar wat vooral beklijft: hoe kan het dat zo’n belangrijk onderdeel zo snel stuk gaat in een auto van vele tienduizenden euro’s?
Pieter de Porto, technisch expert ANWB
‘Specifiek deze boordladers zijn berucht’
Peugeot, Opel en Citroën (2019-2022)
Een terechte vraag. Want Walter is lang niet de enige pechvogel.
Sterker nog: het probleem met defecte boordladers speelt al sinds 2019, blijkt uit berichtgeving van consumentenprogramma Radar. En dan vooral bij merken die onder moederbedrijf Stellantis vallen, zoals Peugeot, Opel en Citroën, uit de bouwjaren 2019 tot en met 2022. Niet toevallig hebben meerdere modellen van deze stekkerauto’s een boordlader van de Duitse auto-onderdelen fabrikant Mahle.
Pieter de Porto, technisch expert bij de ANWB: ‘Specifiek deze boordladers zijn berucht. Ze gaan niet lang mee, ook de verbeterde versies niet. Stellantis is daarom inmiddels overgestapt op een andere toeleverancier.’


Waarom een boordlader onmisbaar is
Alleen snelladen is dan nog mogelijk. Snelladers leveren namelijk gelijkstroom aan en slaan de boordlader over. Vanwege de prijs, geringere beschikbaarheid en minder toegankelijke locaties zijn snelladers als last resort echter verre van ideaal.’
Pieter de Porto, technisch expert bij de ANWB legt uit:
‘Uit een stopcontact of laadpaal komt wisselstroom (AC). En een accu van een elektrische auto kan alleen gelijkstroom (DC) opslaan. Een boordlader zet wisselstroom om in gelijkstroom, waardoor je je auto kunt laden op plekken waar je dat het liefst en voordeligst doet. Als je boordlader stuk is, kan dat dus niet meer.
Wie betaalt de rekening?
Nu wil het cliché dat problemen er zijn om opgelost te worden. Dus: wat te doen als jouw onboard charger spontaan de geest geeft?
De Porto: ‘Het vervangen van de boordlader is meestal de enige oplossing. Dit is wel een dure grap en kost duizenden euro’s.’
Logische vervolgvraag: wie betaalt dat?
Als juridisch adviseur bij de ANWB weet Annemieke Zerdoun precies hoe dat zit:
‘Wanneer de boordlader kapot gaat binnen de garantietermijn, moet je bij de verkoper beroep doen op de garantie. Vervolgens moet het gebrek hersteld worden en mag het jou geen geld kosten. Punt uit.’
Voor gedupeerden is het daarom fijn dat Stellantis, mede op aandringen van de ANWB, de garantie op de boordlader verlengd heeft van twee naar vier jaar. Verder probeert de autofabrikant het probleem op te lossen met software-updates.
Maar wat nou als jouw boordlader stuk gaat net buiten de garantieperiode?
Volgens Zerdoun betekent dat niet automatisch dat je de volle mep moet betalen:
‘Je kunt dan de verkoper aanspreken op non-conformiteit, de wettelijke garantie. Van een wezenlijk onderdeel als de boordlader mag je verwachten dat hij veel langer meegaat dan vier jaar. Zeker als je de auto normaal gebruikt en goed laat onderhouden.
Indien vaststaat dat er sprake is van non-conformiteit, dan dient verkoper het gebrek kosteloos te herstellen of vervangen binnen een redelijke termijn.’
Annemieke Zerdoun, juridisch adviseur ANWB
‘Het mag jou geen geld kosten’

Hoeveel garantie krijg jij op jouw elektrische auto?
Check het hier →

Ook de ANWB is bekend met het probleem van defecte boordladers. Als mobiliteitsorganisatie vinden we het belangrijk om eigenaren van elektrische auto’s te beschermen tegen de hoge vervangingskosten hiervan. De extra dekking van twee naar vier jaar is daarom een stap in de goede richting.
Maar we zetten graag een paar stappen extra.
De Porto: ‘Problemen met elektrische auto’s worden vaak enorm kostbaar. Op de accu zit weliswaar acht jaar garantie, maar in de praktijk is de elektromotor of boordlader vaak de boosdoener. En daar zit slechts een paar jaar garantie op. Daarom vindt de ANWB dat het accupakket uitgebreid moet worden naar een elektrisch aandrijflijnpakket.’
Hoe helpt de ANWB?
Tekst: Marc Erwich
Illustraties: Studio ivh
Alles wat je moet weten over
Boordladers

ANWB legt uit
Elektrisch rijden
Willen we wel, doen we niet

Dit is waarom
Wat is er aan de hand?
'Opeens laadde hij niet meer'
Boordlader EV's geEFT problemen


Onttrokken aan het zicht, schuilt in een elektrische auto een essentieel onderdeel: de boordlader. Bij meerdere modellen blijkt deze stille kracht in de praktijk een mogelijk zwakke schakel.
Wat is er aan de hand?
Dit moet je weten over een beladen probleem.
‘Opeens laadde hij niet meer.’
Walter (52) uit Pijnacker klinkt nog verbaasd. Zijn Peugeot e-2008 – nieuw gekocht en slechts drie jaar jong – hangt thuis aan de lader, maar er gebeurt niks.
Enkele weken later kan Walter eindelijk terecht bij de dealer om het probleem te laten verhelpen. De onboard charger (OBC) blijkt kapot en moet vervangen worden. Rekening: ruim drieduizend euro.
‘Gelukkig hebben ze die kosten uit coulance op zich genomen. Toch houd ik er een gek gevoel aan over. Wekenlang kon ik alleen laden bij dure en meer afgelegen snelladers, met alle ongemakken van dien.'
Maar wat vooral beklijft: hoe kan het dat zo’n belangrijk onderdeel zo snel stuk gaat in een auto van vele tienduizenden euro’s?
Pieter de Porto, technisch expert ANWB
‘Specifiek deze boordladers zijn berucht’
Peugeot, Opel en Citroën (2019-2022)
Een terechte vraag. Want Walter is lang niet de enige pechvogel.
Sterker nog: het probleem met defecte boordladers speelt al sinds 2019, blijkt uit berichtgeving van consumentenprogramma Radar. En dan vooral bij merken die onder moederbedrijf Stellantis vallen, zoals Peugeot, Opel en Citroën, uit de bouwjaren 2019 tot en met 2022. Niet toevallig hebben meerdere modellen van deze stekkerauto’s een boordlader van de Duitse auto-onderdelen fabrikant Mahle.
Pieter de Porto, technisch expert bij de ANWB: ‘Specifiek deze boordladers zijn berucht. Ze gaan niet lang mee, ook de verbeterde versies niet. Stellantis is daarom inmiddels overgestapt op een andere toeleverancier.’


Alleen snelladen is dan nog mogelijk. Snelladers leveren namelijk gelijkstroom aan en slaan de boordlader over. Vanwege de prijs, geringere beschikbaarheid en minder toegankelijke locaties zijn snelladers als last resort echter verre van ideaal.’
Waarom een boordlader onmisbaar is
Pieter de Porto, technisch expert bij de ANWB legt uit:
‘Uit een stopcontact of laadpaal komt wisselstroom (AC). En een accu van een elektrische auto kan alleen gelijkstroom (DC) opslaan. Een boordlader zet wisselstroom om in gelijkstroom, waardoor je je auto kunt laden op plekken waar je dat het liefst en voordeligst doet. Als je boordlader stuk is, kan dat dus niet meer.
Wie betaalt de rekening?
Nu wil het cliché dat problemen er zijn om opgelost te worden. Dus: wat te doen als jouw onboard charger spontaan de geest geeft?
De Porto: ‘Het vervangen van de boordlader is meestal de enige oplossing. Dit is wel een dure grap en kost duizenden euro’s.’
Logische vervolgvraag: wie betaalt dat?
Als juridisch adviseur bij de ANWB weet Annemieke Zerdoun precies hoe dat zit:
‘Wanneer de boordlader kapot gaat binnen de garantietermijn, moet je bij de verkoper beroep doen op de garantie. Vervolgens moet het gebrek hersteld worden en mag het jou geen geld kosten. Punt uit.’
Voor gedupeerden is het daarom fijn dat Stellantis, mede op aandringen van de ANWB, de garantie op de boordlader verlengd heeft van twee naar vier jaar. Verder probeert de autofabrikant het probleem op te lossen met software-updates.
Annemieke Zerdoun, juridisch adviseur ANWB
‘Het mag jou geen geld kosten’
Maar wat nou als jouw boordlader stuk gaat net buiten de garantieperiode?
Volgens Zerdoun betekent dat niet automatisch dat je de volle mep moet betalen:
‘Je kunt dan de verkoper aanspreken op non-conformiteit, de wettelijke garantie. Van een wezenlijk onderdeel als de boordlader mag je verwachten dat hij veel langer meegaat dan vier jaar. Zeker als je de auto normaal gebruikt en goed laat onderhouden.
Indien vaststaat dat er sprake is van non-conformiteit, dan dient verkoper het gebrek kosteloos te herstellen of vervangen binnen een redelijke termijn.’

Hoeveel garantie krijg jij op jouw elektrische auto?
Check het hier →

Ook de ANWB is bekend met het probleem van defecte boordladers. Als mobiliteitsorganisatie vinden we het belangrijk om eigenaren van elektrische auto’s te beschermen tegen de hoge vervangingskosten hiervan. De extra dekking van twee naar vier jaar is daarom een stap in de goede richting.
Maar we zetten graag een paar stappen extra.
De Porto: ‘Problemen met elektrische auto’s worden vaak enorm kostbaar. Op de accu zit weliswaar acht jaar garantie, maar in de praktijk is de elektromotor of boordlader vaak de boosdoener. En daar zit slechts een paar jaar garantie op. Daarom vindt de ANWB dat het accupakket uitgebreid moet worden naar een elektrisch aandrijflijnpakket.’
Hoe helpt de ANWB?
Tekst: Marc Erwich
Illustraties: Studio ivh
Alles wat je moet weten over
Boordladers

ANWB legt uit
Elektrisch rijden
Willen we wel, doen we niet

Dit is waarom