Deze publicatie maakt gebruik van cookies

Aflevering 4

Lief, nostalgisch ding 

Trots op mijn voertuig

Sinds Frits met een Renault 25 naar Zuid-Frankrijk reed zonder een houten kont te krijgen, was er geen weg terug. Inmiddels rijden hij en zijn vrouw in een Clio, een RX4 (voor de dagelijkse ritten), een Estafette uit 1977 en zijn lieveling, de 6 TL uit 1979. In 2010 gekocht van een particulier voor zo’n € 500. 

‘Ach, dat ding eet geen brood’

‘Het is gewoon een lief, nostalgisch ding. Voor de apk bleek hij wel te veel roest om de gaten heen te hebben. Ik heb er tien jaar aan gewerkt om ’m op te knappen, met hulp van vrienden. Ik wilde graag leren lassen, nou, een beter leertraject krijg je niet.  

Maar het was alle moeite waard, het is ontzettend leuk om erin te rijden. Mijn vrouw, dochters, kleinkinderen: ze willen allemaal wel een keertje mee. 

Ik gebruik ’m voor ritjes in de omgeving en ga ermee naar de schietsport. Onderweg krijg ik veel duimpjes omhoog, erg leuk. 

Nu is de versnellingsbak weer even kapot. Ach, dat ding eet geen brood, ik doe ’m niet meer weg. Mocht-ie in panne vallen: ik ben lid van de ANWB Wegenwacht. Dat is ook wel nodig met een oldtimer, haha.’ 

Dit zegt ANWB Wegenwacht Tymon over de Renault 6 TL: 

Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.

'Wilde je pakweg 55 jaar geleden prinsheerlijk in een perfect afgeveerde auto Europa doortrekken? Dan moest je toch echt een Franse voiture hebben. 

Met ruim 1,7 miljoen (!) verkochte exemplaren, viel de Renault 6 onder de verkooptoppers van begin jaren 70. Helaas was de roestduivel er ook gek op en heeft zijn hongerbuik aardig gevuld met 6-ijzer. Dat is dan ook de hoofdreden dat er nog maar een handjevol rondrijdt. 

De TL-versie waar we het hier over hebben, was de veiligste in zijn klasse, want de normale versie kreeg trommelremmen op alle vier de wielen, terwijl de TL met schijfremmen aan de voorzijde uitgerust was. Neem maar van mij aan: dat is echt een wereld van verschil! 

Tip: Slijtage- en motordelen en onderdelen voor de wielophanging zijn nog redelijk verkrijgbaar, omdat veel techniek gedeeld wordt met andere modellen van Renault.  

Plaat- en carrosseriewerk wordt wel een dingetje nu we een slordige vijftig jaar verder zijn. Maar dat is een gerechtvaardigd excuus om een reisje naar het land van de stokbroden te maken. Daar vind je nog volop onderdelen, al dan niet in de vorm van een complete donor-auto!’ 

Ben jij ook trots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl

Tekst: Jasmine Groenendijk | Fotografie: Jonathan Andrew

Heb jij 'm al?

ANWB Oldtimerverzekering 

Van boetes tot wegenbelasting 

Autorijden
in 2025
 

Trots op mijn voertuig

Lief, nostalgisch ding 

Aflevering 4

Sinds Frits met een Renault 25 naar Zuid-Frankrijk reed zonder een houten kont te krijgen, was er geen weg terug. Inmiddels rijden hij en zijn vrouw in een Clio, een RX4 (voor de dagelijkse ritten), een Estafette uit 1977 en zijn lieveling, de 6 TL uit 1979. In 2010 gekocht van een particulier voor zo’n € 500. 

‘Ach, dat ding eet geen brood’

‘Het is gewoon een lief, nostalgisch ding. Voor de apk bleek hij wel te veel roest om de gaten heen te hebben. Ik heb er tien jaar aan gewerkt om ’m op te knappen, met hulp van vrienden. Ik wilde graag leren lassen, nou, een beter leertraject krijg je niet.  

Maar het was alle moeite waard, het is ontzettend leuk om erin te rijden. Mijn vrouw, dochters, kleinkinderen: ze willen allemaal wel een keertje mee. 

Ik gebruik ’m voor ritjes in de omgeving en ga ermee naar de schietsport. Onderweg krijg ik veel duimpjes omhoog, erg leuk. 

Nu is de versnellingsbak weer even kapot. Ach, dat ding eet geen brood, ik doe ’m niet meer weg. Mocht-ie in panne vallen: ik ben lid van de ANWB Wegenwacht. Dat is ook wel nodig met een oldtimer, haha.’ 

Dit zegt ANWB Wegenwacht Tymon over de Renault 6 TL: 

Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.

'Wilde je pakweg 55 jaar geleden prinsheerlijk in een perfect afgeveerde auto Europa doortrekken? Dan moest je toch echt een Franse voiture hebben. 

Met ruim 1,7 miljoen (!) verkochte exemplaren, viel de Renault 6 onder de verkooptoppers van begin jaren 70. Helaas was de roestduivel er ook gek op en heeft zijn hongerbuik aardig gevuld met 6-ijzer. Dat is dan ook de hoofdreden dat er nog maar een handjevol rondrijdt. 

De TL-versie waar we het hier over hebben, was de veiligste in zijn klasse, want de normale versie kreeg trommelremmen op alle vier de wielen, terwijl de TL met schijfremmen aan de voorzijde uitgerust was. Neem maar van mij aan: dat is echt een wereld van verschil! 

Tip: Slijtage- en motordelen en onderdelen voor de wielophanging zijn nog redelijk verkrijgbaar, omdat veel techniek gedeeld wordt met andere modellen van Renault.  

Plaat- en carrosseriewerk wordt wel een dingetje nu we een slordige vijftig jaar verder zijn. Maar dat is een gerechtvaardigd excuus om een reisje naar het land van de stokbroden te maken. Daar vind je nog volop onderdelen, al dan niet in de vorm van een complete donor-auto!’ 

Ben jij ook trots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl

Tekst: Jasmine Groenendijk | Fotografie: Jonathan Andrew

Heb jij 'm al?

ANWB Oldtimer-verzekering 

Van boetes tot wegenbelasting 

Autorijden
in 2025
 

Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm