

Aflevering 6
Otje
Trots op mijn voertuig
In de jaren 80 backpackten Gert en zijn vrouw door Griekenland, waar ze een stel met een gloednieuwe Citroën HY ontmoetten. ‘Ze hadden ‘m in hippiekleuren geschilderd en er zelf een camper van gemaakt met bankjes en tafels achterin. Toen ik ze de achterklep open zag gooien om te dineren met uitzicht op zee, was ik verliefd. Zo’n bus wilde ik ooit ook.’
Het leven ging door – er kwamen twee dochters, een baan, andere hobby's –, maar in 2001 vond Gert dan eindelijk een HY op een oprit in Limburg. De bus en 1200 klinkende guldens wisselden van eigenaar.
‘Al was die zo rot dat onderweg de stukken blik en motoronderdelen op straat vielen. Van buitenaf kon ik mijn hand door de zijwand steken en binnen een paar muizennesten weghalen.’
‘Ik ging zonder enige kluservaring aan de slag’


Volledig opgeknapt
In 2004 werd Otje – vernoemd naar het boekpersonage van Annie M.G. Schmidt, dat met haar vader Tos op reis ging in een Citroën HY – apk-afgekeurd. ‘Ik kocht een lasapparaat en haakse slijper en ging zonder enige kluservaring aan de slag. Voor onderdelen en technische praatjes klopte ik bij het magazijn van het Citröen HY Team Holland aan, waar ik inmiddels jarenlang vrijwilliger ben.’
Het opknappen was een flinke kluif. ‘Hele stukken plaatmateriaal waren rot, die heb ik er met de slijper uitgehaald en daar plaatstukken uit oude donorauto's in gelast. De HY was door de vorige eigenaar al omgebouwd tot camper, maar met spartaans sprokkelhout. Het hele interieur heb ik gestript en opnieuw erin getimmerd met tweedehands materialen. Alles zit erin: een keukentje met fornuis en koelkast, twee bankjes en een tafel die we gemakkelijk kunnen ombouwen tot bed.’
Achterklep open en genieten maar
Na vijf jaar was Otje volledig gerestaureerd. ‘Sindsdien gebruik ik de bus wekelijks. Ik heb mijn dochters erin verhuisd, vervoer er spullen in en mijn vrouw en ik gaan ermee op vakantie. Een weekendje zee hier, een weekje Ardennen daar; fietsen achterop en we zijn weg. Tijdens onze laatste vakantie in Zuid-Spanje gooiden we de achterklep open en keken we vanuit ons bed naar de maan boven de bergen. Genieten!’
Jouw bus opknappen (en ombouwen)?
De ANWB Experts geven tips →
Wegenwacht Tymon over
‘de golfplatenbus’
Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.
‘Eerst wat cijfertjes om kennis te maken: net na de oorlog in 1947 kwam de Citroën HY op de markt. Groot, eenvoudig te bouwen en onderhouden en scherp geprijsd. De HY was in productie tot 1982, in die ruim 35 jaar zijn er 473.289 geproduceerd.
Uiterlijk is er niet veel veranderd in die jaren. Motorisch was er de keuze uit een 1.6 en 1.9 liter benzine met 42 en 48 pk, de diesels waren van Perkins – later van Indenor – en kwamen tot 58 pk.
Vanwege het relatief simpele onderstel wordt de HY steeds vaker omgebouwd tot foodtruck, camper of ijscokar. Onderdelen voor de motor, aandrijving en elektronica zijn nog volop voorhanden. Het plaatwerk wordt wel schaars. Een golfplaat indeuken kost veel kracht, uitdeuken is vakmanschap.
Omdat de techniek vrij eenvoudig is en de HY veelal bedrijfsmatig ingezet wordt voor korte afstanden, zijn ze vaak goed onderhouden. We komen ze met pech zelden meer tegen!’



Xxxxxxx:
Xxxxx? →
Bus voor het leven
‘Toegegeven: twee keer werd Otje vanuit Frankrijk door de ANWB naar huis gebracht, maar pech onderweg spoort me juist aan om de auto nóg beter te maken. Otje mag pas verkocht worden nadat ze mij naar m'n begrafenis heeft gereden.’
Ben jij ook trots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl
Tekst: Xxxxxx | Fotografie: Xxxxxxx
Xxxxx?
Xxxxx
xxxxx

Xxxxx
Xxxxx
Xxxxx

Xxxx
Trots op mijn voertuig


Otje
Aflevering 6
In de jaren 80 backpackten Gert en zijn vrouw door Griekenland, waar ze een stel met een gloednieuwe Citroën HY ontmoetten. ‘Ze hadden ‘m in hippiekleuren geschilderd en er zelf een camper van gemaakt met bankjes en tafels achterin. Toen ik ze de achterklep open zag gooien om te dineren met uitzicht op zee, was ik verliefd. Zo’n bus wilde ik ooit ook.’
Het leven ging door – er kwamen twee dochters, een baan, andere hobby's –, maar in 2001 vond Gert dan eindelijk een HY op een oprit in Limburg. De bus en 1200 klinkende guldens wisselden van eigenaar.
‘Al was die zo rot dat onderweg de stukken blik en motoronderdelen op straat vielen. Van buitenaf kon ik mijn hand door de zijwand steken en binnen een paar muizennesten weghalen.’

‘Ik ging zonder enige kluservaring aan de slag’

In 2004 werd Otje – vernoemd naar het boekpersonage van Annie M.G. Schmidt, dat met haar vader Tos op reis ging in een Citroën HY – apk-afgekeurd. ‘Ik kocht een lasapparaat en haakse slijper en ging zonder enige kluservaring aan de slag. Voor onderdelen en technische praatjes klopte ik bij het magazijn van het Citröen HY Team Holland aan, waar ik inmiddels jarenlang vrijwilliger ben.’
Het opknappen was een flinke kluif. ‘Hele stukken plaatmateriaal waren rot, die heb ik er met de slijper uitgehaald en daar plaatstukken uit oude donorauto's in gelast. De HY was door de vorige eigenaar al omgebouwd tot camper, maar met spartaans sprokkelhout. Het hele interieur heb ik gestript en opnieuw erin getimmerd met tweedehands materialen. Alles zit erin: een keukentje met fornuis en koelkast, twee bankjes en een tafel die we gemakkelijk kunnen ombouwen tot bed.’

Goede vraag:
Mag je oldtimer de weg op in de winter? →
Jouw bus opknappen (en ombouwen)?
De ANWB Experts geven tips →
Wegenwacht Tymon over
‘de golfplatenbus’
Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.
‘Eerst wat cijfertjes om kennis te maken: net na de oorlog in 1947 kwam de Citroën HY op de markt. Groot, eenvoudig te bouwen en onderhouden en scherp geprijsd. De HY was in productie tot 1982, in die ruim 35 jaar zijn er 473.289 geproduceerd.
Uiterlijk is er niet veel veranderd in die jaren. Motorisch was er de keuze uit een 1.6 en 1.9 liter benzine met 42 en 48 pk, de diesels waren van Perkins – later van Indenor – en kwamen tot 58 pk.
Vanwege het relatief simpele onderstel wordt de HY steeds vaker omgebouwd tot foodtruck, camper of ijscokar. Onderdelen voor de motor, aandrijving en elektronica zijn nog volop voorhanden. Het plaatwerk wordt wel schaars. Een golfplaat indeuken kost veel kracht, uitdeuken is vakmanschap.
Omdat de techniek vrij eenvoudig is en de HY veelal bedrijfsmatig ingezet wordt voor korte afstanden, zijn ze vaak goed onderhouden. We komen ze met pech zelden meer tegen!’

Jouw bus opknappen (en ombouwen)?
De ANWB Experts geven tips →
Wegenwacht Tymon over
‘de golfplatenbus’
Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.
‘Eerst wat cijfertjes om kennis te maken: net na de oorlog in 1947 kwam de Citroën HY op de markt. Groot, eenvoudig te bouwen en onderhouden en scherp geprijsd. De HY was in productie tot 1982, in die ruim 35 jaar zijn er 473.289 geproduceerd.
Uiterlijk is er niet veel veranderd in die jaren. Motorisch was er de keuze uit een 1.6 en 1.9 liter benzine met 42 en 48 pk, de diesels waren van Perkins – later van Indenor – en kwamen tot 58 pk.
Vanwege het relatief simpele onderstel wordt de HY steeds vaker omgebouwd tot foodtruck, camper of ijscokar. Onderdelen voor de motor, aandrijving en elektronica zijn nog volop voorhanden. Het plaatwerk wordt wel schaars. Een golfplaat indeuken kost veel kracht, uitdeuken is vakmanschap.
Omdat de techniek vrij eenvoudig is en de HY veelal bedrijfsmatig ingezet wordt voor korte afstanden, zijn ze vaak goed onderhouden. We komen ze met pech zelden meer tegen!’

Ben jij ook trots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl
Tekst: Xxxxxx | Fotografie: Xxxxxxx
Xxxxx?
ANWB Oldtimer-verzekering

Xxxxx
Xxxxx
Xxxxx

Xxxx