
Het brandgevaar van e-bikeaccu’s
Door de grote populariteit van e-bikes neemt ook het aantal accubranden toe. Het brandgevaar van fietsaccu’s verspreidt zich hierdoor als een lopend vuurtje.
ANWB fietsexpert Wouter Duijndam: 'Veel Nederlanders weten niet dat ze een potentiële bom opladen.'
Het is maandagavond, 29 september 2025. Grote vlammen slaan uit. Een flat aan het Vredesoord in Den Haag wordt volledig verwoest.
De oorzaak: een fatbike-accu vloog in brand tijdens het opladen.
Het incident staat niet op zich. Steeds vaker komen in Nederland branden voor die zijn veroorzaakt door de batterijen van elektrische fietsen, scooters en steps. Het aantal gebouwbranden door accu's verdubbelde tussen 2019 en 2024, zo blijkt uit cijfers van Stichting Salvage.
Onzichtbaar gevaar
Een ander probleem ziet Duijndam in de kwaliteit fietsen waarop veel wordt rondgereden. In 2024 zijn ruim 110.000 fatbikes verkocht. Het overgrote deel is van dubieuze kwaliteit.
‘Bij gerenommeerde fietsmerken en motormerksystemen zit het wel snor met de kwaliteit van de accu. Die hebben een naam hoog te houden – al kan ‘fout’ gebruik brand veroorzaken.
Bij de goedkopere merken wordt algauw bezuinigd op de kwaliteit van de accu’s en de laders.’
Vooral bij jongeren gaat het vaker mis, omdat die nogal eens nonchalant met hun e-bikes en e-scooters omgaan, weet ANWB's technisch fietsexpert Wouter Duijndam:
‘Je denkt misschien dat zo’n accu wel tegen een stootje kan, maar dat valt vies tegen. Wat veel mensen niet weten, is dat je accu al kan beschadigen als je fiets omvalt.
Die schade is vaak onzichtbaar en dan kan zo’n accu een gevaar worden.’

- Wouter Duijndam, ANWB fietsexpert
‘Laat bij twijfel je accu altijd testen en controleren. Nóg beter is om dit jaarlijks bij het onderhoud uit te laten voeren’
Gebrekkige en goedkope accu’s
En dat terwijl een accu doorgaans ongeveer een derde uitmaakt van de kostprijs van een fiets.
Duijndam: ‘Als jij voor een appel en een ei een fatbike op de kop tikt, dan kun je wel nagaan wat voor accu daar in zit. Een best grote groep Nederlanders gebruikt dit soort producten en heeft er misschien helemaal geen weet van dat ze een potentiële bom opladen in hun huiskamer of in de gang.’
Zo waarschuwt de brandweer van de gemeente Amsterdam-Amstelland zelfs expliciet voor elektrische vouwfietsen van het merk Windgoo type B20. Deze is zo vaak in de brand gevlogen, dat het voor levensgevaarlijke situaties zorgt.
Ook een katalysator: prijsbewuste consumenten die vervangende laders kopen op dubieuze webshops.
‘Dit is heel onverstandig. Zo’n lader kan al bij de eerste keer opladen in brand vliegen.’

Nieuwe fietsaccu nodig?
Zo vind je de juiste →
Om meer inzicht te krijgen in het aantal branden met Light Electric Vehicles (LEV) – zoals e-bikes en fatbikes – en de oorzaak ervan, onderzocht het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) samen met stichting Salvage schaderapporten.
Conclusie: in 2024 hebben meer dan 300 branden plaatsgevonden met een batterij, waarvan de helft veroorzaakt door een fiets-, scooter- of stepaccu. De overige batterij-branden zijn veroorzaakt door apparaten zoals laptops, powerbanks en mobiele telefoons.
Een flink aantal, dat volgens de NIPV alleen maar toeneemt door de opmars van lichte elektrische voertuigen.
300 branden
1 op de 3 Nederlanders heeft een e-bike of e-scooter
6,3 miljoen e-bikes
De alarmerende cijfers van de accubranden zijn voor onder meer de brandweer reden om er bij de Brandpreventieweken in oktober aandacht voor te vragen.
Duijndam: 'De elektrificatie van ons vervoer is al jaren gaande en ondertussen is een elektrische fiets of scooter gemeengoed.'
Werden er in 2014 nog ongeveer 200.000 e-bikes en elektrische brom- en snorfietsen verkocht, tien jaar later is dit al bijna 500.000. De e-bike is hierbij de koploper, met 6,3 miljoen gebruikers.
En de gemiddelde gebruiker staat er niet altijd bij stil dat er risico’s kleven aan het opladen en bewaren van de accu. Bovendien rijden er ook meer oudere exemplaren rond. Dit vergroot de kans dat er iets fout gaat.

Vreemd, maar waar: een accu kan meerdere keren in brand vliegen. Dit heet thermal runaway. Een lithium-ionbatterij slaat dan 'thermisch op hol’.
En doordat een thermal runaway zichzelf in stand houdt, kan het zelfs voortduren als de vlammen zijn gedoofd. De snelheid van de brand en de grote hoeveelheid uiterst giftige rookgassen zorgen voor het advies om diréct de veiligheid op te zoeken.
In Tilburg ervoeren studenten dat zelf(s) blussen totaal geen zin had.
Razendsnelle brand
Verkeerd opladen
Belangrijk is de manier waaróp je de accu oplaadt; verkeerd laden is een veelvoorkomende oorzaak van woningbranden.
'Batterijen zijn net mensen', vertelt Tom Hessels, Adviseur Energie- en Transportveiligheid bij het NIPV. 'Ze hebben het liever niet te koud of te warm en ze vallen ook liever niet.'
En wáár.
‘In Amsterdam zien we dat mensen hun e-bike opladen in het trappengat’, zegt Jan Peter Duhen, projectleider van Veilig Huis Vinkie. ‘Als er dan wat gebeurt, heb je gelijk de enige vluchtweg geblokkeerd. Daar moet je wel over nadenken.’
Want als het fout gaat, is het meestal ook écht foute boel, weet Duhen: ‘Er zit ontzettend veel opgepropte energie in een lithium-ion accu. Een brand in zo’n ding kan razendsnel om zich heen grijpen, er is explosiegevaar en de rook is erg giftig. Het vuur valt ook bijna niet te blussen.’
Allemaal dingen die je niet moet willen in je huis, beaamt ook ANWB's Duijndam:
'Bang hoef je niet zijn voor een batterij. Verantwoord en bewust ermee omgaan wel.'
Meer tips vind je op Ik Laad Accuraat - een initiatief van de RAI, BOVAG, de brandweer en de ANWB.
Blijf in de buurt als de accu oplaadt, zodat je snel kunt ingrijpen als deze vlamvat.
Gebruik de originele lader.
Laad de accu op onder een rookmelder.
Laat een gevallen accu nakijken door een deskundige. De accu kan (ongeziene) schade hebben opgelopen.
Stel de accu niet bloot aan volle zon, vrieskou of vocht. Laad en bewaar ’m bij kamertemperatuur.
Haal de accu uit de oplader als deze vol is. Dat is beter voor de levensduur en de veiligheid.
Laad je accu iedere drie maanden op, ook als je ’m niet gebruikt. Een accu loopt langzaam leeg en kan daardoor beschadigen.
Bel bij accubrand altijd de brandweer, ook als de brand geblust lijkt. De vrijkomende gassen zijn zeer giftig, dus voorkom dat je ze inademt.
Veilig je e-bike of e-scooter laden?

Laadtijd, levensduur (verlengen) en actieradius.
Dit wil je weten over jouw accu →

Illustraties: Sjoerd van Leeuwen
Goede vraag
Hoe lang moet 'n fietsaccu aan de oplader?

Dit is het antwoord
Zoek, vind en vergelijk e-bikes.
ANWB’s e-bike vergelijker

Aan de slag
Naar boven


Het brandgevaar van e-bikeaccu’s
Door de grote populariteit van e-bikes neemt ook het aantal accubranden toe. Het brandgevaar van fietsaccu’s verspreidt zich hierdoor als een lopend vuurtje.
ANWB fietsexpert Wouter Duijndam: 'Veel Nederlanders weten niet dat ze een potentiële bom opladen.'
Het is maandagavond, 29 september 2025. Grote vlammen slaan uit. Een flat aan het Vredesoord in Den Haag wordt volledig verwoest.
De oorzaak: een fatbike-accu vloog in brand tijdens het opladen.
Het incident staat niet op zich. Steeds vaker komen in Nederland branden voor die zijn veroorzaakt door de batterijen van elektrische fietsen, scooters en steps. Het aantal gebouwbranden door accu's verdubbelde tussen 2019 en 2024, zo blijkt uit cijfers van Stichting Salvage.
Onzichtbaar gevaar
Een ander probleem ziet Duijndam in de kwaliteit fietsen waarop veel wordt rondgereden. In 2024 zijn ruim 110.000 fatbikes verkocht. Het overgrote deel is van dubieuze kwaliteit.
‘Bij gerenommeerde fietsmerken en motormerksystemen zit het wel snor met de kwaliteit van de accu. Die hebben een naam hoog te houden – al kan ‘fout’ gebruik brand veroorzaken.
Bij de goedkopere merken wordt algauw bezuinigd op de kwaliteit van de accu’s en de laders.’
Vooral bij jongeren gaat het vaker mis, omdat die nogal eens nonchalant met hun e-bikes en e-scooters omgaan, weet ANWB's technisch fietsexpert Wouter Duijndam:
‘Je denkt misschien dat zo’n accu wel tegen een stootje kan, maar dat valt vies tegen. Wat veel mensen niet weten, is dat je accu al kan beschadigen als je fiets omvalt.
Die schade is vaak onzichtbaar en dan kan zo’n accu een gevaar worden.’

- Wouter Duijndam, ANWB fietsexpert
‘Laat bij twijfel je accu altijd testen en controleren. Nóg beter is om dit jaarlijks bij het onderhoud uit te laten voeren’
Gebrekkige en goedkope accu’s
En dat terwijl een accu doorgaans ongeveer een derde uitmaakt van de kostprijs van een fiets.
Duijndam: ‘Als jij voor een appel en een ei een fatbike op de kop tikt, dan kun je wel nagaan wat voor accu daar in zit. Een best grote groep Nederlanders gebruikt dit soort producten en heeft er misschien helemaal geen weet van dat ze een potentiële bom opladen in hun huiskamer of in de gang.’
Zo waarschuwt de brandweer van de gemeente Amsterdam-Amstelland zelfs expliciet voor elektrische vouwfietsen van het merk Windgoo type B20. Deze is zo vaak in de brand gevlogen, dat het voor levensgevaarlijke situaties zorgt.
Ook een katalysator: prijsbewuste consumenten die vervangende laders kopen op dubieuze webshops.
‘Dit is heel onverstandig. Zo’n lader kan al bij de eerste keer opladen in brand vliegen.’

Nieuwe fietsaccu nodig?
Zo vind je de juiste →
Om meer inzicht te krijgen in het aantal branden met Light Electric Vehicles (LEV) – zoals e-bikes en fatbikes – en de oorzaak ervan, onderzocht het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) samen met stichting Salvage schaderapporten.
Conclusie: in 2024 hebben meer dan 300 branden plaatsgevonden met een batterij, waarvan de helft veroorzaakt door een fiets-, scooter- of stepaccu. De overige batterij-branden zijn veroorzaakt door apparaten zoals laptops, powerbanks en mobiele telefoons.
Een flink aantal, dat volgens de NIPV alleen maar toeneemt door de opmars van lichte elektrische voertuigen.
300 branden
6,3 miljoen e-bikes
De alarmerende cijfers van de accubranden zijn voor onder meer de brandweer reden om er bij de Brandpreventieweken in oktober aandacht voor te vragen.
Duijndam: 'De elektrificatie van ons vervoer is al jaren gaande en ondertussen is een elektrische fiets of scooter gemeengoed.'
Werden er in 2014 nog ongeveer 200.000 e-bikes en elektrische brom- en snorfietsen verkocht, tien jaar later is dit al bijna 500.000. De e-bike is hierbij de koploper, met 6,3 miljoen gebruikers.
En de gemiddelde gebruiker staat er niet altijd bij stil dat er risico’s kleven aan het opladen en bewaren van de accu. Bovendien rijden er ook meer oudere exemplaren rond. Dit vergroot de kans dat er iets fout gaat.

1 op de 3 Nederlanders heeft een e-bike of e-scooter
Vreemd, maar waar: een accu kan meerdere keren in brand vliegen. Dit heet thermal runaway. Een lithium-ionbatterij slaat dan 'thermisch op hol’.
En doordat een thermal runaway zichzelf in stand houdt, kan het zelfs voortduren als de vlammen zijn gedoofd. De snelheid van de brand en de grote hoeveelheid uiterst giftige rookgassen zorgen voor het advies om diréct de veiligheid op te zoeken.
In Tilburg ervoeren studenten dat zelf(s) blussen totaal geen zin had.
Razendsnelle brand
Verkeerd opladen
Belangrijk is de manier waaróp je de accu oplaadt; verkeerd laden is een veelvoorkomende oorzaak van woningbranden.
'Batterijen zijn net mensen', vertelt Tom Hessels, Adviseur Energie- en Transportveiligheid bij het NIPV. 'Ze hebben het liever niet te koud of te warm en ze vallen ook liever niet.'
En wáár.
‘In Amsterdam zien we dat mensen hun e-bike opladen in het trappengat’, zegt Jan Peter Duhen, projectleider van Veilig Huis Vinkie. ‘Als er dan wat gebeurt, heb je gelijk de enige vluchtweg geblokkeerd. Daar moet je wel over nadenken.’
Want als het fout gaat, is het meestal ook écht foute boel, weet Duhen: ‘Er zit ontzettend veel opgepropte energie in een lithium-ion accu. Een brand in zo’n ding kan razendsnel om zich heen grijpen, er is explosiegevaar en de rook is erg giftig. Het vuur valt ook bijna niet te blussen.’
Allemaal dingen die je niet moet willen in je huis, beaamt ook ANWB's Duijndam:
'Bang hoef je niet zijn voor een batterij. Verantwoord en bewust ermee omgaan wel.'
Meer tips vind je op Ik Laad Accuraat - een initiatief van de RAI, BOVAG, de brandweer en de ANWB.
Blijf in de buurt als de accu oplaadt, zodat je snel kunt ingrijpen als deze vlamvat.
Gebruik de originele lader.
Laad de accu op onder een rookmelder.
Laat een gevallen accu nakijken door een deskundige. De accu kan (ongeziene) schade hebben opgelopen.
Stel de accu niet bloot aan volle zon, vrieskou of vocht. Laad en bewaar ’m bij kamertemperatuur.
Haal de accu uit de oplader als deze vol is. Dat is beter voor de levensduur en de veiligheid.
Laad je accu iedere drie maanden op, ook als je ’m niet gebruikt. Een accu loopt langzaam leeg en kan daardoor beschadigen.
Bel bij accubrand altijd de brandweer, ook als de brand geblust lijkt. De vrijkomende gassen zijn zeer giftig, dus voorkom dat je ze inademt.
Veilig je e-bike of e-scooter laden?

Laadtijd, levensduur (verlengen) en actieradius.
Dit wil je weten over jouw accu →

Illustraties: Sjoerd van Leeuwen
Goede vraag
Hoe lang moet 'n fietsaccu aan de oplader?

Dit is het antwoord
Zoek, vind en vergelijk e-bikes.
ANWB’s e-bike vergelijker

Aan de slag

Naar boven