Deze publicatie maakt gebruik van cookies

Als bedankje ontvang je een

Bedankt dat je lid bent!

Zo houd je grip

automobilisten bezorgd

Onderhoud
wordt duurder

Steeds meer automobilisten maken zich zorgen over de kosten van hun auto, blijkt uit ANWB-onderzoek. Voor een derde is autorijden geen luxe, maar een noodzaak – zeker buiten de stad, waar alternatieven vaak ontbreken.

De ANWB vindt dat iedereen mobiel moet kunnen blijven, ook als de kosten stijgen. Want die lopen verder op, ook in 2026: onderdelen worden duurder, werkplaatstarieven stijgen. Eén op de tien automobilisten past zelfs het huishoudbudget aan om mobiel te blijven. In dit dossier duiken we in onderhoud – een van de drie grootste kostenposten naast brandstof en aanschaf.

Waarom lopen de kosten zo op? En wat kun je doen om grip te houden?

Direct naar:

Hoe hard stijgen onderhoudskosten eigenlijk? 

Best hard.

Volgens Johan van der Hoeven, voorzitter van RAI Aftermarket, betaalde een autobezitter vijf jaar geleden gemiddeld nog zo’n € 68,50 per uur bij een onafhankelijk garagebedrijf. Inmiddels ligt dat tarief op € 85 per uur.

Ook het werkplaatstarief is de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Naast de prijs voor onderdelen en bijvoorbeeld vloeistoffen. En dat heeft effect op het onderhoud. 

Van der Hoeven: ‘We zien dat de frequentie en besteding bij de garage per autobezitter licht daalt, terwijl de prijzen zijn gestegen. Dan gaan mensen dus minder vaak naar de garage.’ 

Bastin Jansen
ANWB Wegenwacht

Waarom uitstel van onderhoud geen goed idee is

‘We komen best vaak pechgevallen tegen die met preventief onderhoud voorkomen hadden kunnen worden. Slijtagedelen zoals remmen en banden moet je tijdig vervangen. Een klapband bijvoorbeeld is niet alleen gevaarlijk, maar kan een hoop extra schade veroorzaken. 

Dan hoop je te besparen op onderhoud, maar ben je uiteindelijk veel duurder uit.’   

Waarom we aanraden de onderhoudsinterval van je auto aan te houden

Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger

'Als automobilist ben je steeds duurder uit'

Waarom is onderhoud zo duur geworden? 

Er komen steeds meer auto’s in Nederland. Begin 2024 waren dat er ruim 9 miljoen. Ondertussen zijn dat er al meer dan 10 miljoen. Om al die auto’s te onderhouden, zijn er monteurs nodig. Daarvan zijn er nu te weinig en dat drijft de prijs omhoog.

Ook worden auto’s steeds complexer, waardoor garagebedrijven moeten investeren in nieuwe technologie, gereedschap en kennis om bij te blijven. 

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘Vroeger waren er alleen brandstofauto’s. Inmiddels zijn er ook elektrische en hybride-modellen bijgekomen. Daar moeten garages mee overweg kunnen. En daar is opleiding of bijscholing voor nodig en de juiste apparatuur.

Ook zit er steeds meer elektronica in auto’s, zoals ADAS-systemen, rijhulpsystemen die je helpen om veilig onderweg te zijn. Die systemen moeten veilig blijven en daarom gecontroleerd worden. Daar gaan uren in zitten en als automobilist betaal je de rekening.’

Wat is een normale uurprijs bij een garage? 

AMT, een magazine voor garagehouders, deed in 2024 onderzoek onder 200 garagisten. De gemiddelde uurprijs kwam uit op zo’n € 82 per uur (inclusief BTW). Het laagste was € 61, het hoogste € 165 per uur.  

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘Iedere ondernemer bepaalt zijn eigen prijzen, daar hebben wij als ANWB niets over te vertellen. Je kunt wel zeggen dat een werkplaatstarief van € 65 per uur echt het minimum is.’

Tip: ‘Let niet alleen op de uurprijs in de keuze die je maakt voor een garage. Heeft jouw monteur alle kennis en apparatuur voor jouw auto in huis? Of moet hij dat uitbesteden?

Ervaring scheelt je tijd én geld. Het loont om daar zelf actief naar te vragen.’ 

In 4 stappen naar de juiste garage.
Zo houden we autorijden betaalbaar. →

Slim besparen op je onderhoud
Dit kun je zelf doen

‘Met slim onderhandelen en af en toe zelf de handen uit de mouwen steken, kun je toch flink wat geld besparen’, tipt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB.

Hoe houd je jouw onderhoudskosten binnen de perken? 

‘De ANWB-experts kunnen je daarmee helpen. Een paar ruitenwissers vervangen of je ruitenwisservloeistof bijvullen? Dat is écht niet moeilijk.

‘Vaak kunnen garages APK combineren met een onderhoudsbeurt’, legt Harm Zeven uit. ‘Op die manier kan het garagebedrijf goed inschatten wat de staat van de auto is én de prijs daardoor laag houden. Dat scheelt weer in de portemonnee.

En het werk van de keurmeester wordt in de gaten gehouden door controleurs van de RDW. Dat geeft je de garantie dat de APK goed wordt uitgevoerd, bij welke garage je dat ook laat doen.’

Meer over (besparen op) je APK-keuring lees je hier

Garantie op een goede (en betaalbare) APK

De onderhoudskosten van auto’s stijgen, maar voor je APK-keuring betaal je nog steeds een redelijk bedrag. Meestal is dat een paar tientjes en bij een onderhoudsbeurt is dat soms zelfs gratis.

Dat komt mede doordat je de APK gewoon bij je eigen garage kunt laten uitvoeren – iets waar de ANWB zich al jaren hard voor maakt. Door die combinatie met onderhoud kunnen garages de keuring efficiënt en betaalbaar aanbieden.

Wat vind jij? Wordt autorijden steeds minder betaalbaar?

Geef ook je mening →

Tekst: Jaap van de Sar, Lieneke van der Fluit
Fotografie & animaties: Van Santen & Bolleurs
Fotografie: Marie Wanders

Benieuwd wat jij kwijt bent aan jouw auto?

Zo houden we autorijden betaalbaar

Als bedankje ontvang je een

Bedankt dat je lid bent!

Onderhoud
wordt duurder

Zo houd je grip

automobilisten bezorgd

Direct naar:

Steeds meer automobilisten maken zich zorgen over de kosten van hun auto, blijkt uit ANWB-onderzoek. Voor een derde is autorijden geen luxe, maar een noodzaak – zeker buiten de stad, waar alternatieven vaak ontbreken.

De ANWB vindt dat iedereen mobiel moet kunnen blijven, ook als de kosten stijgen. Want die lopen verder op, ook in 2026: onderdelen worden duurder, werkplaatstarieven stijgen. Eén op de tien automobilisten past zelfs het huishoudbudget aan om mobiel te blijven. In dit dossier duiken we in onderhoud – een van de drie grootste kostenposten naast brandstof en aanschaf.

Waarom lopen de kosten zo op? En wat kun je doen om grip te houden?

Hoe hard stijgen onderhoudskosten eigenlijk? 

Best hard.

Volgens Johan van der Hoeven, voorzitter van RAI Aftermarket, betaalde een autobezitter vijf jaar geleden gemiddeld nog zo’n € 68,50 per uur bij een onafhankelijk garagebedrijf. Inmiddels ligt dat tarief op € 85 per uur.

Ook het werkplaatstarief is de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Naast de prijs voor onderdelen en bijvoorbeeld vloeistoffen. En dat heeft effect op het onderhoud. 

Van der Hoeven: ‘We zien dat de frequentie en besteding bij de garage per autobezitter licht daalt, terwijl de prijzen zijn gestegen. Dan gaan mensen dus minder vaak naar de garage.’ 

Bastin Jansen
ANWB Wegenwacht

Waarom uitstel van onderhoud geen goed idee is

‘We komen best vaak pechgevallen tegen die met preventief onderhoud voorkomen hadden kunnen worden. Slijtagedelen zoals remmen en banden moet je tijdig vervangen. Een klapband bijvoorbeeld is niet alleen gevaarlijk, maar kan een hoop extra schade veroorzaken. 

Dan hoop je te besparen op onderhoud, maar ben je uiteindelijk veel duurder uit.’   

Waarom we aanraden de onderhoudsinterval van je auto aan te houden

Harm Zeven, ANWB-belangenbehartiger

'Als automobilist ben je steeds duurder uit'

Waarom is onderhoud zo duur geworden? 

Er komen steeds meer auto’s in Nederland. Begin 2024 waren dat er ruim 9 miljoen. Ondertussen zijn dat er al meer dan 10 miljoen. Om al die auto’s te onderhouden, zijn er monteurs nodig. Daarvan zijn er nu te weinig en dat drijft de prijs omhoog.

Ook worden auto’s steeds complexer, waardoor garagebedrijven moeten investeren in nieuwe technologie, gereedschap en kennis om bij te blijven. 

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘Vroeger waren er alleen brandstofauto’s. Inmiddels zijn er ook elektrische en hybride-modellen bijgekomen. Daar moeten garages mee overweg kunnen. En daar is opleiding of bijscholing voor nodig en de juiste apparatuur.

Ook zit er steeds meer elektronica in auto’s, zoals ADAS-systemen, rijhulpsystemen die je helpen om veilig onderweg te zijn. Die systemen moeten veilig blijven en daarom gecontroleerd worden. Daar gaan uren in zitten en als automobilist betaal je de rekening.’

Wat is een normale uurprijs bij een garage? 

AMT, een magazine voor garagehouders, deed in 2024 onderzoek onder 200 garagisten. De gemiddelde uurprijs kwam uit op zo’n € 82 per uur (inclusief BTW). Het laagste was € 61, het hoogste € 165 per uur.  

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘Iedere ondernemer bepaalt zijn eigen prijzen, daar hebben wij als ANWB niets over te vertellen. Je kunt wel zeggen dat een werkplaatstarief van € 65 per uur echt het minimum is.’

Tip: ‘Let niet alleen op de uurprijs in de keuze die je maakt voor een garage. Heeft jouw monteur alle kennis en apparatuur voor jouw auto in huis? Of moet hij dat uitbesteden?

Ervaring scheelt je tijd én geld. Het loont om daar zelf actief naar te vragen.’ 

In 4 stappen naar de juiste garage.
Zo houden we autorijden betaalbaar. →

Slim besparen op je onderhoud
Dit kun je zelf doen

‘Met slim onderhandelen en af en toe zelf de handen uit de mouwen steken, kun je toch flink wat geld besparen’, tipt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB.

Hoe houd je jouw onderhoudskosten binnen de perken? 

‘De ANWB-experts kunnen je daarmee helpen. Een paar ruitenwissers vervangen of je ruitenwisservloeistof bijvullen? Dat is écht niet moeilijk.

‘Vaak kunnen garages APK combineren met een onderhoudsbeurt’, legt Harm Zeven uit. ‘Op die manier kan het garagebedrijf goed inschatten wat de staat van de auto is én de prijs daardoor laag houden. Dat scheelt weer in de portemonnee.

En het werk van de keurmeester wordt in de gaten gehouden door controleurs van de RDW. Dat geeft je de garantie dat de APK goed wordt uitgevoerd, bij welke garage je dat ook laat doen.’

Meer over (besparen op) je APK-keuring lees je hier

Garantie op een goede (en betaalbare) APK

De onderhoudskosten van auto’s stijgen, maar voor je APK-keuring betaal je nog steeds een redelijk bedrag. Meestal is dat een paar tientjes en bij een onderhoudsbeurt is dat soms zelfs gratis.

Dat komt mede doordat je de APK gewoon bij je eigen garage kunt laten uitvoeren – iets waar de ANWB zich al jaren hard voor maakt. Door die combinatie met onderhoud kunnen garages de keuring efficiënt en betaalbaar aanbieden.

Wat vind jij? Wordt autorijden steeds minder betaalbaar?

Geef ook je mening →

Tekst: Jaap van de Sar, Lieneke van der Fluit
Fotografie & animaties: Van Santen & Bolleurs
Fotografie: Marie Wanders

Benieuwd wat jij kwijt bent aan jouw auto?

Zo houden we autorijden betaalbaar

Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm