Deze publicatie maakt gebruik van cookies

Verplicht én irritant: rijhulpsystemen

Alle nieuwe auto’s moeten sinds deze zomer verplicht voorzien zijn van een reeks rijhulpsystemen om de verkeersveiligheid in de EU te bevorderen. Maar door kinderziektes zijn vier ‘slimme’ hulpjes voor veel automobilisten vriend en vijand tegelijk.

Daarom: wat doen deze rijhulpsystemen precies? En hoe irritant zijn ze?

1. Hinderlijk gepiep: de intelligente snelheidsassistent (ISA)

Ook ANWB-autoredacteur Frank Buma wordt er horendol van:  

‘Al bij 1 kilometer te hard piept ISA. Bij het ene merk harder dan bij het andere. Erg vervelend. Ik heb daarom soms het idee dat de beleidsbepalers zelf niet autorijden.  

Net als de EU wil ook de ANWB het aantal verkeersdoden terugdringen, maar ik betwijfel of dit de juiste manier is.’ 

De intelligente snelheidsassistent (ISA) is een typisch gevalletje: goed idee, slechte uitvoering. ISA wil namelijk dat je niet te hard rijdt, maar waarschuwt hiervoor regelmatig onterecht.  

‘Het idee achter ISA dragen we een warm hart toe,’ zegt ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven. ‘Helaas gebeurt het soms dat de camera achter de voorruit de verkeerde maximumsnelheid detecteert en begint te piepen.

Irritant, en ook potentieel gevaarlijk. Door het gekmakende gepiep leggen veel automobilisten ISA het zwijgen op. Het systeem schiet dan z’n doel natuurlijk voorbij.’

- Frank Buma, ANWB-autoredacteur

‘Vooral bij Toyota’s is het erg agressief: als je met één hand aan het stuur zit, gaat-ie gelijk in de paniekstand’

- Harm Zeven, belangenbehartiger ANWB

‘Er zijn ook ongelukken gebeurd omdat het systeem ingreep om een ‘botsing’ te voorkomen met een plastic tas’

Oftewel: het voorkomt ongelukken of beperkt in ieder geval de schade.

2. Noodstop voor een plastic tas: het noodremsysteem (AEB):

Ook Buma is bekend met de keerzijde van AEB. ‘Incidenteel schrikt-ie van een slagboom en maakt-ie een noodstop bij een parkeergarage. Dan zit je hart wel in je keel, want dat gebeurt heel fel.   

Maar persoonlijk heb ik liever dat een auto een keer te veel ingrijpt dan een keer te weinig.  

Ik vind het systeem heel welkom: als jij afgeleid bent, is de auto dat niet.’ 

Harm Zeven: ‘De ANWB is groot voorstander van AEB. Het kan een fantastische laatste redmiddel zijn.’  

Toch plaatst de belangenbehartiger een belangrijke kanttekening. 

‘Er zijn ook ongelukken gebeurd omdat het systeem onnodig ingreep, bijvoorbeeld om een ‘botsing’ te voorkomen met een plastic tas. Dat mag simpelweg niet gebeuren. En zo zijn er meer systeemfoutjes die de fabrikanten zo snel mogelijk moeten oplossen.’

Voor zulke gevallen is er Autonomous Emergency Braking (AEB). Dit noodremsysteem detecteert met radars en sensoren niet alleen het gevaar, maar grijpt ook in als je de waarschuwingen negeert.

Achter het stuur zie je het gevaar soms te laat of zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld als een kind plots de weg opschiet. Of een overstekend hert verschrikt je koplampen inkijkt.

In elke (huur)auto heten en werken de rijhulpsystemen anders. Een onwenselijke situatie. 

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘Nu moet een automobilist in een huurauto of nieuwe auto telkens weer achterhalen hoe de rijhulpen precies functioneren. En omdat autofabrikanten dit soort systemen vaak een zelfbedachte naam of afkorting geven, raak je het spoor snel bijster. 

We pleiten daarom voor gestandaardiseerde namen voor deze rijhulpsystemen en vragen fabrikanten om de systemen zelf beter op elkaar af te stemmen.’ 

Welke rijhulpsystemen zijn er allemaal? → 

Huurauto: een lastige rijhulppuzzel 

3. Corrigerende rukjes aan je stuur: rijstrookondersteuning (ELK)

Rijstrookondersteuning bestaat uit verschillende systemen met hetzelfde doel: jou helpen om op je eigen rijbaan te blijven. 

Volgens ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven verschilt de kwaliteit hiervan enorm per auto: 

‘Bij duurdere merken die deze systemen al jaren hebben, werkt het over het algemeen best goed.  

Alleen: het zou perfect moeten werken, een autoleven lang. Er zitten ook merken tussen die spitsstroken niet begrijpen. En die een corrigerend rukje aan je stuur geven als je de uitvoegstrook in een bocht naar links passeert. Het systeem vindt soms dat je te dichtbij de lijn komt. 

Niet fijn, zeker niet als je met een caravan achter je auto rijdt.' 

Frank Buma is positiever gestemd. ‘Rijstrookondersteuning heeft wel iets sympathieks en het kan ellende voorkomen. Bij sommige merken is het een beetje touwtrekken om de macht over het stuur.  

Tesla doet het bijvoorbeeld nogal vinnig.

Maar over het algemeen wen je er wel aan.’ 

- Harm Zeven, belangenbehartiger ANWB

‘Rijhulpsystemen kunnen op termijn de verkeersveiligheid bevorderen. Ze moeten dan wel 100 procent betrouwbaar zijn én dat een autoleven lang blijven.’

4. Overijverig: vermoeidheids- en afleidingsherkenning 

Toch vindt onze autoredacteur het in de basis een goed systeem. ‘Veel automobilisten overschatten hun eigen kunnen als ze vermoeid raken.  

Dat zo’n systeem je laat weten dat je niet meer scherp bent – bijvoorbeeld door een icoontje van een kopje koffie te tonen – is dan een welkom duwtje in de rug.’ 

Je zit vermoeid achter het stuur en reageert daardoor trager. Of je bent afgeleid, omdat je bezig bent met je navigatiesysteem.  

Gevolg: je bent minder alert en een ongeluk ligt op de loer.

Dan is een waarschuwing om je wakker te schudden gewenst, vindt Zeven. ‘Wel kan de uitvoering beter. Bij sommige auto’s gaat het systeem al af als je opzij kijkt of even anders gaat zitten.’ 

Buma heeft dezelfde ervaringen. ‘Vooral bij Toyota’s is dit systeem erg agressief. Als je naar je infotainmentsysteem kijkt, krijg je al een berisping.  

En ook als je met één hand aan het stuur zit, gaat-ie gelijk in de paniekstand.  

Dat moet echt beter.’  

Niet alle verplichte rijhulpsystemen wekken irritatie op. Zo hebben onderstaande systemen weinig tot geen invloed op de rijervaring, maar vergroten ze wel de verkeersveiligheid. 

  • Event Data Recorder (EDR)  
    De Event Data Recorder is de ‘zwarte doos’ voor voertuigen. Deze recorder registreert allerlei elektronische gegevens kort voor, tijdens en na een ongeluk, zodat de toedracht ervan beter te bepalen is. De data vertellen ook of de airbags zijn uitgegaan en of veiligheidssystemen hebben gewerkt. De ANWB is hier een groot voorstander van.  

  • Emergency Stop Signal (ESS)  
    Dit systeem waarschuwt andere weggebruikers als een voorligger een noodstop maakt. De remlichten en/of richtingaanwijzers gaan dan knipperen.  
    Frank Buma: ‘Dit systeem is een welkome toevoeging aan de veiligheidsuitrusting van moderne auto's: het stelt jouw medeweggebruikers in staat om op ruime afstand te zien dat er gevaar dreigt, zodat zij tijdig hun snelheid kunnen minderen.’ 

  • Parkeerhulpsystemen  
    Een achteruitrijcamera of parkeersensoren moeten het parkeren makkelijker en veiliger maken. Als er plots iemand achter je auto opduikt, kunnen die zelfs het noodremsysteem in werking stellen. Honderd procent betrouwbaar is dat laatste overigens niet.  
    Frank Buma: ‘Niet elk hulpsysteem zal door automobilisten als een toevoeging worden gezien, maar deze wel: het voorkomt niet alleen ongelukken met personen, maar bijvoorbeeld ook een aanvaring met een verdekt opgesteld parkeerpaaltje.’ 

  • Voorbereiding voor alcoholslot  
    Met een alcoholslot kun je pas wegrijden na een negatieve blaastest. Nieuwe auto’s moeten de interface voor zo’n slot aan boord hebben, waar eenvoudig een slot kan worden ingebouwd als de rechter dat als straf heeft opgelegd.  

Al met al heeft de autobranche nog veel werk te verzetten, vindt Frank Buma. ‘Het ene merk doet het beter dan het andere, maar bij allemaal moeten nog de puntjes op de i.’ 

Wel verplicht, niet controversieel

De verplichte rijhulpsystemen – ook wel Advanced Driver Assistance Systems genoemd, kortweg: ADAS – moeten helpen om het aantal verkeersdoden in Europa tegen 2030 met 50 procent te verminderen.  

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘De ANWB ziet de waarde in deze technieken, maar ziet ook dat ze ontwikkeling nodig hebben om honderd procent betrouwbaar te zijn.  

Om deze ontwikkeling in goede banen te leiden, doet de ANWB mee met het internationale Hi-Drive-project en zitten we in de ADAS Alliantie. In deze alliantie pleiten we onder meer voor gestandaardiseerde namen voor deze rijhulpsystemen.  

Daarnaast moet er meer voorlichting komen over de werking van de systemen. Tot die tijd doe je er als bestuurder goed aan om je te verdiepen in wat er nou precies in je auto zit, hoe het werkt en hoe het je kan helpen.  

Wat vindt en doet de ANWB? 

Wil je een nieuwe auto kopen (mét rijhulpsystemen)?
Hier let je op

Illustraties: studio iedman

Van aankooptips tot autoverzekering. 

Toe aan een nieuwe auto? 

Nederland zakt voor theorie-examen. Minister Madlener: ‘Zorgelijk’ 

Gezakt 

Naar boven

Verplicht én irritant: rijhulpsystemen

Alle nieuwe auto’s moeten sinds deze zomer verplicht voorzien zijn van een reeks rijhulpsystemen om de verkeersveiligheid in de EU te bevorderen. Maar door kinderziektes zijn vier ‘slimme’ hulpjes voor veel automobilisten vriend en vijand tegelijk.

Daarom: wat doen deze rijhulpsystemen precies? En hoe irritant zijn ze?

- Harm Zeven, belangenbehartiger ANWB

‘Er zijn ook ongelukken gebeurd omdat het systeem ingreep om een ‘botsing’ te voorkomen met een plastic tas’

1. Hinderlijk gepiep: de intelligente snelheidsassistent (ISA)

De intelligente snelheidsassistent (ISA) is een typisch gevalletje: goed idee, slechte uitvoering. ISA wil namelijk dat je niet te hard rijdt, maar waarschuwt hiervoor regelmatig onterecht.  

‘Het idee achter ISA dragen we een warm hart toe,’ zegt ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven. ‘Helaas gebeurt het soms dat de camera achter de voorruit de verkeerde maximumsnelheid detecteert en begint te piepen.

Irritant, en ook potentieel gevaarlijk. Door het gekmakende gepiep leggen veel automobilisten ISA het zwijgen op. Het systeem schiet dan z’n doel natuurlijk voorbij.’

- Frank Buma, ANWB-autoredacteur

‘Vooral bij Toyota’s is het erg agressief: als je met één hand aan het stuur zit, gaat-ie gelijk in de paniekstand’

2. Noodstop voor een plastic tas: het noodremsysteem (AEB):

Oftewel: het voorkomt ongelukken of beperkt in ieder geval de schade.

Achter het stuur zie je het gevaar soms te laat of zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld als een kind plots de weg opschiet. Of een overstekend hert verschrikt je koplampen inkijkt.

Voor zulke gevallen is er Autonomous Emergency Braking (AEB). Dit noodremsysteem detecteert met radars en sensoren niet alleen het gevaar, maar grijpt ook in als je de waarschuwingen negeert.

Harm Zeven: ‘De ANWB is groot voorstander van AEB. Het kan een fantastische laatste redmiddel zijn.’  

Toch plaatst de belangenbehartiger een belangrijke kanttekening. 

‘Er zijn ook ongelukken gebeurd omdat het systeem onnodig ingreep, bijvoorbeeld om een ‘botsing’ te voorkomen met een plastic tas. Dat mag simpelweg niet gebeuren. En zo zijn er meer systeemfoutjes die de fabrikanten zo snel mogelijk moeten oplossen.’

In elke (huur)auto heten en werken de rijhulpsystemen anders. Een onwenselijke situatie. 

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘Nu moet een automobilist in een huurauto of nieuwe auto telkens weer achterhalen hoe de rijhulpen precies functioneren. En omdat autofabrikanten dit soort systemen vaak een zelfbedachte naam of afkorting geven, raak je het spoor snel bijster. 

We pleiten daarom voor gestandaardiseerde namen voor deze rijhulpsystemen en vragen fabrikanten om de systemen zelf beter op elkaar af te stemmen.’ 

Welke rijhulpsystemen zijn er allemaal? → 

Huurauto: een lastige rijhulppuzzel 

4. Overijverig: vermoeidheids- en afleidingsherkenning 

Dan is een waarschuwing om je wakker te schudden gewenst, vindt Zeven. ‘Wel kan de uitvoering beter. Bij sommige auto’s gaat het systeem al af als je opzij kijkt of even anders gaat zitten.’ 

Buma heeft dezelfde ervaringen. ‘Vooral bij Toyota’s is dit systeem erg agressief. Als je naar je infotainmentsysteem kijkt, krijg je al een berisping.  

En ook als je met één hand aan het stuur zit, gaat-ie gelijk in de paniekstand.  

Dat moet echt beter.’  

Toch vindt onze autoredacteur het in de basis een goed systeem. ‘Veel automobilisten overschatten hun eigen kunnen als ze vermoeid raken.  

Dat zo’n systeem je laat weten dat je niet meer scherp bent – bijvoorbeeld door een icoontje van een kopje koffie te tonen – is dan een welkom duwtje in de rug.’ 

Je zit vermoeid achter het stuur en reageert daardoor trager. Of je bent afgeleid, omdat je bezig bent met je navigatiesysteem.  

Gevolg: je bent minder alert en een ongeluk ligt op de loer.

3. Corrigerende rukjes aan je stuur: rijstrookondersteuning (ELK)

Rijstrookondersteuning bestaat uit verschillende systemen met hetzelfde doel: jou helpen om op je eigen rijbaan te blijven. 

Volgens ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven verschilt de kwaliteit hiervan enorm per auto: 

‘Bij duurdere merken die deze systemen al jaren hebben, werkt het over het algemeen best goed.  

Alleen: het zou perfect moeten werken, een autoleven lang. Er zitten ook merken tussen die spitsstroken niet begrijpen. En die een corrigerend rukje aan je stuur geven als je de uitvoegstrook in een bocht naar links passeert. Het systeem vindt soms dat je te dichtbij de lijn komt. 

Niet fijn, zeker niet als je met een caravan achter je auto rijdt.' 

Frank Buma is positiever gestemd. ‘Rijstrookondersteuning heeft wel iets sympathieks en het kan ellende voorkomen. Bij sommige merken is het een beetje touwtrekken om de macht over het stuur.  

Tesla doet het bijvoorbeeld nogal vinnig.

Maar over het algemeen wen je er wel aan.’ 

- Harm Zeven, belangenbehartiger ANWB

‘Rijhulpsystemen kunnen op termijn de verkeersveiligheid bevorderen. Ze moeten dan wel 100 procent betrouwbaar zijn én dat een autoleven lang blijven.’

Niet alle verplichte rijhulpsystemen wekken irritatie op. Zo hebben onderstaande systemen weinig tot geen invloed op de rijervaring, maar vergroten ze wel de verkeersveiligheid. 

  • Event Data Recorder (EDR)  
    De Event Data Recorder is de ‘zwarte doos’ voor voertuigen. Deze recorder registreert allerlei elektronische gegevens kort voor, tijdens en na een ongeluk, zodat de toedracht ervan beter te bepalen is. De data vertellen ook of de airbags zijn uitgegaan en of veiligheidssystemen hebben gewerkt. De ANWB is hier een groot voorstander van.  

  • Emergency Stop Signal (ESS)  
    Dit systeem waarschuwt andere weggebruikers als een voorligger een noodstop maakt. De remlichten en/of richtingaanwijzers gaan dan knipperen.  
    Frank Buma: ‘Dit systeem is een welkome toevoeging aan de veiligheidsuitrusting van moderne auto's: het stelt jouw medeweggebruikers in staat om op ruime afstand te zien dat er gevaar dreigt, zodat zij tijdig hun snelheid kunnen minderen.’ 

  • Parkeerhulpsystemen  
    Een achteruitrijcamera of parkeersensoren moeten het parkeren makkelijker en veiliger maken. Als er plots iemand achter je auto opduikt, kunnen die zelfs het noodremsysteem in werking stellen. Honderd procent betrouwbaar is dat laatste overigens niet.  
    Frank Buma: ‘Niet elk hulpsysteem zal door automobilisten als een toevoeging worden gezien, maar deze wel: het voorkomt niet alleen ongelukken met personen, maar bijvoorbeeld ook een aanvaring met een verdekt opgesteld parkeerpaaltje.’ 

  • Voorbereiding voor alcoholslot  
    Met een alcoholslot kun je pas wegrijden na een negatieve blaastest. Nieuwe auto’s moeten de interface voor zo’n slot aan boord hebben, waar eenvoudig een slot kan worden ingebouwd als de rechter dat als straf heeft opgelegd.  

Al met al heeft de autobranche nog veel werk te verzetten, vindt Frank Buma. ‘Het ene merk doet het beter dan het andere, maar bij allemaal moeten nog de puntjes op de i.’ 

Wel verplicht, niet controversieel

De verplichte rijhulpsystemen – ook wel Advanced Driver Assistance Systems genoemd, kortweg: ADAS – moeten helpen om het aantal verkeersdoden in Europa tegen 2030 met 50 procent te verminderen.  

ANWB-belangenbehartiger Harm Zeven: ‘De ANWB ziet de waarde in deze technieken, maar ziet ook dat ze ontwikkeling nodig hebben om honderd procent betrouwbaar te zijn.  

Om deze ontwikkeling in goede banen te leiden, doet de ANWB mee met het internationale Hi-Drive-project en zitten we in de ADAS Alliantie. In deze alliantie pleiten we onder meer voor gestandaardiseerde namen voor deze rijhulpsystemen.  

Daarnaast moet er meer voorlichting komen over de werking van de systemen. Tot die tijd doe je er als bestuurder goed aan om je te verdiepen in wat er nou precies in je auto zit, hoe het werkt en hoe het je kan helpen.  

Wat vindt en doet de ANWB? 

Wil je een nieuwe auto kopen (mét rijhulpsystemen)?
Hier let je op

Illustraties: studio iedman

Van aankooptips tot autoverzekering. 

Toe aan een nieuwe auto? 

Nederland zakt voor theorie-examen. Minister Madlener: ‘Zorgelijk’ 

Gezakt 

Naar boven

Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm