(Maar is ook bemoeizuchtig)
3. De elektrische auto ontzorgt steeds meer
Scroll verder
De Kia Niro EV, die in de ANWB EV-test, heeft een ‘driver only’ knop voor de airconditioning. Hiermee kun je, als je alleen in de auto zit, alleen de bestuurdersplaats verwarmen of verkoelen, wat stroom bespaart.
De Kia Niro EV
Om zo zuinig mogelijk met stroom om te gaan bieden elektrische auto’s je steeds meer de helpende hand.
Steeds meer elektrische auto’s hebben een warmtepomp: die moet ervoor zorgen dat je bij het voorverwarmen van het interieur geen rijstroom gebruikt, maar stroom uit de laadpaal. Bij duurdere EV’s kun je de accu’s ‘pre-conditioneren’ voor het laden. Als je onderweg bent en je weet dat je over een kwartier gaat laden, dan kun je de batterijen vast op de ideale temperatuur brengen, zodat het laden zo efficiënt mogelijk gaat.
En de hulp gaat verder: in vier van de negen testauto’s kan de navigatie op een lange rit aangeven waar je onderweg moet snelladen. Mis je je laadstop dan geeft de navigatie je meteen een volgende mogelijkheid.
Handig en rustgevend.
Warmtepomp
‘Ga rechtop zitten!’
Sommige auto’s slaan wel een beetje door in hun hulp.
Zo houdt de Toyota bZ4X zijn bestuurder met een cameraatje in de gaten. Ziet hij dat je vermoeid raakt, dan geeft een display de suggestie een koffiestop in te lassen.
Prima, maar zodra je wat onderuitgezakt zit, meldt het display ook gebiedend: ‘Ga rechtop zitten!’.
Kijk je even naar buiten dan meldt het schermpje: ‘Voor je kijken’.
Gert Wisse - auto-expert ANWB
“ Mis je je laadstop? De navigatie geeft je meteen een volgende mogelijkheid. ”
Opvallend, slim of (on)handig
Frunk & inbouwkoelkast
ANWB heeft in de zomer van 2023 negen elektrische crossovers getest: bekende namen als Tesla, Kia, Skoda, Nissan en Toyota, maar ook nieuwkomers op de (EV)-markt als BYD, Aiways, Smart en MG.
Wat valt op, is slim of (niet zo) handig?
Opvallend
‘Gitaar’-snaren
De BYD Atto 3 Design wordt geheel ontworpen en gefabriceerd in China. En dat is te zien aan de onconventionele details: ronde handgrepen en ‘gitaar’-snaren in de deuren.
Draaibaar display
Het display van de BYD Atto 3 is draaibaar. Je kunt dus zelf kiezen of je het scherm liever staand of liggend gebruikt.
Altijd ijskoude drankjes en houd je lunch crispy en vers: in de middenconsole van de Smart #1 zit een mini-koelkastje.
Mini-koelkast
Met neergeklapte achterbank zo’n 2100 liter: de Tesla Model Y heeft veruit de meeste laadruimte van de ev’s in onze test. (Dat is vergelijkbaar met de allergrootste stationwagon.) Plus een relatief grote frunk (117 liter) - ofwel bergruimte onder de ‘motorkap’.
Frunk & liters laadruimte
Ruzie op de achterbank is verleden tijd: in de Tesla Model Y kun je twee smartphones tegelijkertijd draadloos opladen. De Kia Niro EV (Executive Line) heeft een 220V stopcontact, waarmee je meerdere tablets, telefoons en laptops tegelijkertijd kunt opladen.
Alles tegelijk opladen
Veilig
Veilig onderweg
Shop ANWB-autoaccessoires
De meeste nieuwe elektrische auto’s bieden standaard veiligheidsopties. Bij de geteste Skoda Enyiaq iV standaard krijg je veel waarschuwingen in beeld en geluid als je een voorganger te snel nadert, je rijbaan verlaat, te hard rijdt… én wanneer het tijd wordt voor koffie.
Tijd voor koffie
Niet zo handig
Lekker veel beenruimte voor de bijrijder in de Toyota Bz4X, maar we missen toch echt wel een dashboardkastje.
Waar is het dashboardkastje?
De laadaansluiting van de Aiways U5 Prime zit 90 graden gedraaid. Bij laadpalen onderweg wordt dat worstelen met de stugge kabels.
Worstelen met kabels
Terug naar overzicht
Bekijk volgende trend
Bekijk volgende trend
De laadaansluiting van de Aiways U5 Prime zit 90 graden gedraaid. Bij laadpalen onderweg wordt dat worstelen met de stugge kabels.
Worstelen met kabels
Lekker veel beenruimte voor de bijrijder in de Toyota Bz4X, maar we missen toch echt wel een dashboardkastje.
Waar is het dashboardkastje?
Veilig onderweg
Shop ANWB-autoaccessoires
De meeste nieuwe elektrische auto’s bieden standaard veiligheidsopties. Bij de geteste Skoda Enyiaq iV standaard krijg je veel waarschuwingen in beeld en geluid als je een voorganger te snel nadert, je rijbaan verlaat, te hard rijdt… én wanneer het tijd wordt voor koffie.
Tijd voor koffie
Niet zo handig
Veilig
Opvallend
Ruzie op de achterbank is verleden tijd: in de Tesla Model Y kun je twee smartphones tegelijkertijd draadloos opladen. De Kia Niro EV (Executive Line) heeft een 220V stopcontact, waarmee je meerdere tablets, telefoons en laptops tegelijkertijd kunt opladen.
Alles tegelijk opladen
Met neergeklapte achterbank zo’n 2100 liter: de Tesla Model Y heeft veruit de meeste laadruimte van de ev’s in onze test. (Dat is vergelijkbaar met de allergrootste stationwagon.) Plus een relatief grote frunk (117 liter) - ofwel bergruimte onder de ‘motorkap’.
Frunk & liters laadruimte
Altijd ijskoude drankjes en houd je lunch crispy en vers: in de middenconsole van de Smart #1 zit een mini-koelkastje.
Mini-koelkast
Draaibaar display
Het display van de BYD Atto 3 is draaibaar. Je kunt dus zelf kiezen of je het scherm liever staand of liggend gebruikt.
‘Gitaar’-snaren
De BYD Atto 3 Design wordt geheel ontworpen en gefabriceerd in China. En dat is te zien aan de onconventionele details: ronde handgrepen en ‘gitaar’-snaren in de deuren.
Gert Wisse - auto-expert ANWB
“ Mis je je laadstop? De navigatie geeft je meteen een volgende mogelijkheid. ”
Opvallend, slim of (on)handig
Frunk & inbouwkoelkast
ANWB heeft in de zomer van 2023 negen elektrische crossovers getest: bekende namen als Tesla, Kia, Skoda, Nissan en Toyota, maar ook nieuwkomers op de (EV)-markt als BYD, Aiways, Smart en MG.
Wat valt op, is slim of (niet zo) handig?
‘Ga rechtop zitten!’
Sommige auto’s slaan wel een beetje door in hun hulp.
Zo houdt de Toyota bZ4X zijn bestuurder met een cameraatje in de gaten. Ziet hij dat je vermoeid raakt, dan geeft een display de suggestie een koffiestop in te lassen.
Prima, maar zodra je wat onderuitgezakt zit, meldt het display ook gebiedend: ‘Ga rechtop zitten!’.
Kijk je even naar buiten dan meldt het schermpje: ‘Voor je kijken’.
Steeds meer elektrische auto’s hebben een warmtepomp: die moet ervoor zorgen dat je bij het voorverwarmen van het interieur geen rijstroom gebruikt, maar stroom uit de laadpaal. Bij duurdere EV’s kun je de accu’s ‘pre-conditioneren’ voor het laden. Als je onderweg bent en je weet dat je over een kwartier gaat laden, dan kun je de batterijen vast op de ideale temperatuur brengen, zodat het laden zo efficiënt mogelijk gaat.
En de hulp gaat verder: in vier van de negen testauto’s kan de navigatie op een lange rit aangeven waar je onderweg moet snelladen. Mis je je laadstop dan geeft de navigatie je meteen een volgende mogelijkheid.
Handig en rustgevend.
Warmtepomp
De Kia Niro EV, die in de ANWB EV-test, heeft een ‘driver only’ knop voor de airconditioning. Hiermee kun je, als je alleen in de auto zit, alleen de bestuurdersplaats verwarmen of verkoelen, wat stroom bespaart.
De Kia Niro EV
Om zo zuinig mogelijk met stroom om te gaan bieden elektrische auto’s je steeds meer de helpende hand.
(Maar is ook bemoeizuchtig)
3. De elektrische auto ontzorgt steeds meer