1. Steeds méér actieradius
Scroll verder
In juli 2023 testten wij 9 elektrische crossovers met een gemiddelde prijs van € 44.000. De gemiddelde WLTP (= opgegeven actieradius van de fabrikant) van die auto’s was 433 km. Ter vergelijking: in 2017 was de actieradius van alle in Nederland verkrijgbare elektrische auto’s onder de € 50.000 slechts 221 km.
En de gemiddelde range van EV’s zal de komende jaren alleen maar groter worden.
Wat houdt Nederlanders tegen om de overstap naar een elektrische auto te maken? Naast de prijs is dat de beperkte actieradius, blijkt uit onderzoek van ANWB. Die actieradius wordt gelukkig steeds groter, en de kans op range anxiety steeds kleiner.
Koploper
Het Amerikaanse merk Lucid is voorlopig koploper: hun paradepaardje Lucid Air Performance heeft een WLTP van bijna 900 km!
Zo ver kom je met één tank of volle accu
Van Utrecht naar 3 steden in Frankrijk.
Hieronder zie je de gemiddelde actieradius van de negen auto’s in onze test, vergeleken met een zuinige, kleine benzineauto én de Lucid Air Performance.
1
2
3
Toyota Bz4X
Een elektrische auto uit onze test met een flinke actieradius.
503 KM
Een zuinige moderne benzine-auto met een gemiddelde actieradius.
725 KM
Huyandai i20
De elektrische auto met de grootste actieradius op dit moment.
Lucid Air
883 KM
Accu’s worden steeds beter
Er zijn steeds betere en ‘slimmere’ accu’s. Toyota claimt in 2026 een auto met zogenaamde ‘solid-state accu’ te leveren die in tien minuten meer dan 1000 kilometer ‘range’ kan laden.
 
Een van de voordelen van zo’n solid-state accu is dat-ie minder warm wordt en daardoor sneller en veiliger kan worden geladen.
In 2026 tien minuten laden voor 1000 extra kilometers?
Tesla Roadster:
actieradius 1000 km
Ook is de Tesla Roadster in de maak: een auto met een actieradius van 1000 km en een absurde topsnelheid van 400 km/u.
Nederland
Op dit moment zijn er zeven swap stations.
Swap station
Het Chinese automerk NIO – nieuwkomer in Nederland – biedt naast opladen een andere oplossing: je kunt de accu omruilen bij een ‘swap station’.
Dat duurt zo’n vijf minuten en je kunt direct met 100% lading verder rijden.
Terug naar overzicht
Bekijk volgende trend
Bekijk volgende trend
Swap station
Het Chinese automerk NIO – nieuwkomer in Nederland – biedt naast opladen een andere oplossing: je kunt de accu omruilen bij een ‘swap station’.
Dat duurt zo’n vijf minuten en je kunt direct met 100% lading verder rijden.
Nederland
Op dit moment zijn er zeven swap stations.
Tesla Roadster:
actieradius 1000 km
Ook is de Tesla Roadster in de maak: een auto met een actieradius van 1000 km en een absurde topsnelheid van 400 km/u.
Accu’s worden steeds beter
Er zijn steeds betere en ‘slimmere’ accu’s. Toyota claimt in 2026 een auto met zogenaamde ‘solid-state accu’ te leveren die in tien minuten meer dan 1000 kilometer ‘range’ kan laden.
 
Een van de voordelen van zo’n solid-state accu is dat-ie minder warm wordt en daardoor sneller en veiliger kan worden geladen.
In 2026 tien minuten laden voor 1000 extra kilometers?
1
2
3
Hieronder zie je de gemiddelde actieradius van de negen auto’s in onze test, vergeleken met een zuinige, kleine benzineauto én de Lucid Air Performance.
De elektrische auto met de grootste actieradius op dit moment.
Lucid Air
883 KM
Een zuinige moderne benzine-auto met een gemiddelde actieradius.
725 KM
Huyandai i20
Toyota Bz4X
Een elektrische auto uit onze test met een flinke actieradius.
503 KM
Zo ver kom je met één tank of volle accu
Van Utrecht naar 3 steden in Frankrijk.
Koploper
Het Amerikaanse merk Lucid is voorlopig koploper: hun paradepaardje Lucid Air Performance heeft een WLTP van bijna 900 km!
In juli 2023 testten wij 9 elektrische crossovers met een gemiddelde prijs van € 44.000. De gemiddelde WLTP (= opgegeven actieradius van de fabrikant) van die auto’s was 433 km. Ter vergelijking: in 2017 was de actieradius van alle in Nederland verkrijgbare elektrische auto’s onder de € 50.000 slechts 221 km.
En de gemiddelde range van EV’s zal de komende jaren alleen maar groter worden.
Wat houdt Nederlanders tegen om de overstap naar een elektrische auto te maken? Naast de prijs is dat de beperkte actieradius, blijkt uit onderzoek van ANWB. Die actieradius wordt gelukkig steeds groter, en de kans op range anxiety steeds kleiner.
1. Steeds méér actieradius