2. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper
(Maar nog lang niet goedkoop genoeg)
De gemiddelde aanschafprijs van elektrische auto’s is met tienduizenden euro’s gedaald. Betaalde je in 2018 gemiddeld nog bijna € 75.000 voor een nieuwe EV, in 2022 was dat € 51.000.
2023
Recent besloot ook Tesla-topman Musk zijn prijzen drastisch te verlagen: Model Y bijvoorbeeld met € 12.000 (!).
Bovendien groeit het totale aanbod aan ‘betaalbare’ elektrische auto’s: dit voorjaar waren er 40 EV’s onder de € 45.000 (exclusief aanschafsubsidie) verkrijgbaar in Nederland, waarvan 22 modellen onder de € 35.000. De goedkoopste is de Dacia Spring met een instapprijs van € 21.750 exclusief subsidie.
Voor elektrische auto’s met een ‘fiscale waarde’ van maximaal € 45.000 kun je in 2023 nog een aanschafsubsidie van
€ 2950 van de hierboven genoemde bedragen aftrekken.
De nieuwste elektrische auto’s bieden niet alleen luxe, maar ook veiligheidssnufjes, laadsnelheid en gadgets die je vijf jaar geleden alleen in het topsegment zag.

Scroll verder
Gert Wisse - auto-expert ANWB
“ Zonder eigen zonnepanelen op je huis, is een EV rijden op dit moment een zeer kostbare aangelegenheid. ”
Het slechte nieuws
De prijzen van brandstofauto’s en EV’s komen dichterbij elkaar, maar nog lang niet voldoende. Dat weet ook topman van het VAG-concern Thomas Schäfer. Hij luidde onlangs zelfs de noodklok: de verkopen van elektrisch aangedreven Volkswagens, Skoda’s, Audi’s en Porsches lopen dramatisch achter bij de ramingen.
Dure stroom
Belangrijkste oorzaak: de combinatie van te hoge prijzen van elektrische auto’s ten opzichte van brandstofauto’s met de relatief dure stroom van tegenwoordig.
Zonder eigen zonnepanelen op je huis, is een EV rijden op dit moment een zeer kostbare aangelegenheid in vergelijking met het rijden van een benzineauto.
Minder subsidie,
meer wegenbelasting
De aanschafsubsidie op EV’s wordt afgebouwd en de ontheffing van motorrijtuigenbelasting vanaf 2026 vervalt. Vanaf dan betaal je het volle pond.
Nu wordt de hoogte van deze belasting nog altijd berekend aan de hand van het wagengewicht. Hoe zwaarder, hoe duurder. En laten nou juist elektrische auto’s heel zwaar zijn door hun batterijpakketten.


Die krijg je als particulier op een nieuwe EV van maximaal € 45.000 (fiscale waarde, inclusief alle extra’s) óf een tweedehands EV tussen de € 12.000 en € 45.000.
Dit jaar krijg je nog € 2950 (de subsidiepot 2023 is nog niet op!) en in oktober is bekend geworden dat dit in 2024 zo blijft.
Het bedrag voor tweedehands elektrische auto’s blijft gelijk: precies € 2000. Daarentegen wordt de wegenbelasting (MRB) juist verhoogd. Betaal je dit jaar én in heel 2024 nog nul euro MRB voor je EV, in 2025 betaal je 25% en in 2026 de volle mep.
Hoe werkt subsidie krijgen op een elektrische auto?
Hoeveel subsidie krijg je?
2024
2023
Nieuw
Tweedehands
2022
euro subsidie
0
1.000
2.500
500
1.500
3.000
2.000
4.000
3.500

Terug naar overzicht

Bekijk volgende trend



Bekijk volgende trend

Die krijg je als particulier op een nieuwe EV van maximaal € 45.000 (fiscale waarde, inclusief alle extra’s) óf een tweedehands EV tussen de € 12.000 en € 45.000.
Dit jaar krijg je nog € 2950 (de subsidiepot 2023 is nog niet op!) en in oktober is bekend geworden dat dit in 2024 zo blijft.
Het bedrag voor tweedehands elektrische auto’s blijft gelijk: precies € 2000. Daarentegen wordt de wegenbelasting (MRB) juist verhoogd. Betaal je dit jaar én in heel 2024 nog nul euro MRB voor je EV, in 2025 betaal je 25% en in 2026 de volle mep.
Hoe werkt subsidie krijgen op een elektrische auto?
Hoeveel subsidie krijg je?
2024
2023
Nieuw
Tweedehands
2022
euro subsidie
0
1.000
2.500
500
1.500
3.000
2.000
4.000
3.500
Dure stroom
Belangrijkste oorzaak: de combinatie van te hoge prijzen van elektrische auto’s ten opzichte van brandstofauto’s met de relatief dure stroom van tegenwoordig.
Zonder eigen zonnepanelen op je huis, is een EV rijden op dit moment een zeer kostbare aangelegenheid in vergelijking met het rijden van een benzineauto.
Minder subsidie,
meer wegenbelasting
De aanschafsubsidie op EV’s wordt afgebouwd en de ontheffing van motorrijtuigenbelasting vanaf 2026 vervalt. Vanaf dan betaal je het volle pond.
Nu wordt de hoogte van deze belasting nog altijd berekend aan de hand van het wagengewicht. Hoe zwaarder, hoe duurder. En laten nou juist elektrische auto’s heel zwaar zijn door hun batterijpakketten.
Het slechte nieuws
De prijzen van brandstofauto’s en EV’s komen dichterbij elkaar, maar nog lang niet voldoende. Dat weet ook topman van het VAG-concern Thomas Schäfer. Hij luidde onlangs zelfs de noodklok: de verkopen van elektrisch aangedreven Volkswagens, Skoda’s, Audi’s en Porsches lopen dramatisch achter bij de ramingen.

Gert Wisse - auto-expert ANWB
“ Zonder eigen zonnepanelen op je huis, is een EV rijden op dit moment een zeer kostbare aangelegenheid. ”
Recent besloot ook Tesla-topman Musk zijn prijzen drastisch te verlagen: Model Y bijvoorbeeld met € 12.000 (!).
Bovendien groeit het totale aanbod aan ‘betaalbare’ elektrische auto’s: dit voorjaar waren er 40 EV’s onder de € 45.000 (exclusief aanschafsubsidie) verkrijgbaar in Nederland, waarvan 22 modellen onder de € 35.000. De goedkoopste is de Dacia Spring met een instapprijs van € 21.750 exclusief subsidie.
Voor elektrische auto’s met een ‘fiscale waarde’ van maximaal € 45.000 kun je in 2023 nog een aanschafsubsidie van
€ 2950 van de hierboven genoemde bedragen aftrekken.
De nieuwste elektrische auto’s bieden niet alleen luxe, maar ook veiligheidssnufjes, laadsnelheid en gadgets die je vijf jaar geleden alleen in het topsegment zag.

De gemiddelde aanschafprijs van elektrische auto’s is met tienduizenden euro’s gedaald. Betaalde je in 2018 gemiddeld nog bijna € 75.000 voor een nieuwe EV, in 2022 was dat € 51.000.
(Maar nog lang niet goedkoop genoeg)
2. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper
2023
