

Aflevering 5
Elektrische
Fiat 500
Trots op mijn voertuig
Sommige voertuigen zitten in het hart van hun eigenaar gebeiteld. Omdat ze altijd trouw klaarstaan, onderdeel waren van belangrijke levensgebeurtenissen, of gewoon vanwege hun vertrouwde geur en geluid.
Dit keer: de Fiat 500e van Vincent Triesschijn uit de Gooi- en Vechtstreek, die er móést komen, aangezien zijn pittige oma – met dito rijstijl – in een Fiat 500 reed.
Voertuig: Fiat 500e
Bouwjaar: 2014
In bezit sinds: 2021
Kenmerkend: de Californische carpool-sticker
Hoogzwangere proefrit
‘Hoogzwanger ging mijn vrouw mee en we reden een proefit. We hadden veel plezier, omdat de auto zo snel wegreed.’
Wat meteen opviel, was de sticker uit Californië, die aangaf dat deze auto op de carpoolstrook (diamond lane) mocht rijden, omdat het een elektrisch model is. ‘Later lazen we tot onze verbazing dat de vorige eigenaar uit Santa Monica kwam, de plaats waar mijn vrouw geboren is.’
En dan was er nog een reden waarom het stel deze auto wel móést kopen: ‘Gelukkig waren we op tijd weer thuis van de proefrit, want later die dag werd onze zoon geboren.’
Toen Vincent en zijn vrouw vanwege gezinsuitbreiding op zoek gingen naar een tweede auto, was er geen twijfel mogelijk: dit moest een Fiat 500 worden. De auto waarin zijn oma vroeger aan kwam scheuren om Vincent en zijn broer uit school te halen.
‘Mijn oma was een pittige dame met een eveneens pittige rijstijl. Ze had met enige regelmaat een boete te pakken voor te snel rijden. We gingen vaak naar de bakker om broodjes te halen voor de lunch. Ze parkeerde dan pontificaal voor de deur. Wat waren we trots op mijn oma!’
Niet alleen jeugdsentiment speelde een belangrijke rol bij de autokeuze, het klimaat en de natuur zijn voor Vincent minstens zo belangrijk. Daarom moest het vanzelfsprekend een elektrische auto worden.
Toen er na jaren speuren ein-de-lijk een geïmporteerde elektrische Fiat 500e vlakbij te koop stond, gingen Vincent en zijn vrouw meteen kijken.
‘Tot onze verbazing komt de vorige eigenaar uit Santa Monica,
de plaats waar mijn vrouw geboren is’


‘Door de elektromotor in een relatief lichte auto – de Fiat heeft een kleine accu van 24 kilowatt – is hij súpersnel’
Rijden voor een prikkie
Vincent en zijn vrouw kochten de Fiat 500e voor € 12.000, waarbij ze € 2.000 aanschafsubsidie voor elektrische auto’s kregen.
‘De nieuwwaarde van de auto was 31.000 dollar, dus voor ons was de auto een koopje! Wist je trouwens dat Fiat op elke verkochte auto verlies maakte? De topman van Fiat zei destijds dan ook: “Koop deze auto niet”. Het merk bracht de 500e op de markt vanuit het perspectief van de energietransitie, om de uitstoot van met name grotere Chryslers te compenseren.’
Ook in onderhoud is de auto niet duur.
‘Zo kost een nieuwe band slechts € 75. Daarnaast verbruikt de Fiat heel weinig elektriciteit, doordat de auto relatief licht is voor een elektrische auto.’
‘Kies voor een latere versie Fiat 500e, daar zijn de kinderziektes uit’
Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.
‘De Fiat 500e, een guitig ding! Inmiddels goed betaalbaar en voor dagelijks gebruik rondom huis ideaal! In Amerika al een paar jaar op de markt, via de grijze import zie je hem mondjesmaat hier in Nederland.
Verhoudingsgewijs komen we ze met pech helaas meer tegen dan de benzine-variant. Vaak wordt het beestje geplaagd door software-problemen, vooral in het laadcircuit. Ook het verwarmingssysteem laat het soms afweten. Het goede nieuws: een aantal garages heeft zich inmiddels gespecialiseerd in de 500e. Hun Europese apparatuur om storingen op te sporen communiceert – in tegenstelling tot jaren geleden – goed met de Amerikaanse software in deze auto's en zij kunnen vervangende onderdelen leveren.
Overweeg je om een 500e aan te schaffen? Kies voor een latere versie, daar zijn de kinderziektes wel uit en deze hebben als groot voordeel dat ze ook aan de snellader kunnen. Capaciteitsafname van het accupakket zien we nauwelijks, ideaal als opslag voor overtollige stroom van je zonnepanelen!’

Kortere afstanden
Het gezin gebruikt de Fiat dagelijks. Een paar keer per week rijden ze voor werk op en neer naar de stad.
‘Helaas heeft de auto met 150 kilometer een beperkte actieradius, daarnaast kan hij niet snelladen. Daarom hebben we nog een andere, grotere elektrische familieauto voor bijvoorbeeld vakanties en familiebezoeken.’
Bochtjes slingeren
En dan de hamvraag: kan Vincent de rijstijl van zijn oma evenaren?
‘Ha, dat gaat in deze Fiat vanzelf! Door de elektromotor in een relatief lichte auto – de Fiat heeft maar een kleine accu van 24 kilowatt – is hij súpersnel. Voor smalle binnenweggetjes is het heel leuk om in zo'n kleine, snelle auto als deze Fiat te zitten! Ook mijn twee kinderen vinden het heerlijk als we lekker hard wegrijden en bochtjes maken.’
‘Ook een andere traditie houden we levend: ik ga geregeld met mijn kinderen met de Fiat naar de bakker. Het is de favoriete auto van mijn zoontje. Hij heeft zelfs Fiat-speelgoedauto’s en een “loop-Fiat” voor in de tuin.’

'n Kleine elektrische auto
Is dat iets voor jou? →
Ben jij ook trots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl
Tekst: Jasmine Groenendijk | Fotografie: Jonathan Andrew
Het EV-dilemma
Wel of geen 2ehands elektrische auto?

Alle voors & tegens

Elektrisch rijden (in 2025)
Willen we wel, doen we niet

Dit is waarom
Trots op mijn voertuig


Elektrische
Fiat 500
Aflevering 5
Voertuig: Fiat 500e
Bouwjaar: 2014
In bezit sinds: 2021
Kenmerkend: de Californische carpool-sticker
Dit keer: de Fiat 500e van Vincent Triesschijn uit de Gooi- en Vechtstreek, die er móést komen, aangezien zijn pittige oma – met dito rijstijl – Fiat 500 reed.
Sommige voertuigen zitten in het hart van hun eigenaar gebeiteld. Omdat ze altijd trouw klaarstaan, onderdeel waren van belangrijke levensgebeurtenissen, of gewoon vanwege hun vertrouwde geur en geluid.
Hoogzwangere proefrit
‘Hoogzwanger ging mijn vrouw mee en we reden een proefit. We hadden veel plezier, omdat de auto zo snel wegreed.’
Wat meteen opviel, was de sticker uit Californië, die aangaf dat deze auto op de carpoolstrook (diamond lane) mocht rijden, omdat het een elektrisch model is. ‘Later lazen we tot onze verbazing dat de vorige eigenaar uit Santa Monica kwam, de plaats waar mijn vrouw geboren is.’
En dan was er nog een reden waarom het stel deze auto wel móést kopen: ‘Gelukkig waren we op tijd weer thuis van de proefrit, want later die dag werd onze zoon geboren.’
Toen Vincent en zijn vrouw vanwege gezinsuitbreiding op zoek gingen naar een tweede auto, was er geen twijfel mogelijk: dit moest een Fiat 500 worden. De auto waarin zijn oma vroeger aan kwam scheuren om Vincent en zijn broer uit school te halen.
‘Mijn oma was een pittige dame met een eveneens pittige rijstijl. Ze had met enige regelmaat een boete te pakken voor te snel rijden. We gingen vaak naar de bakker om broodjes te halen voor de lunch. Ze parkeerde dan pontificaal voor de deur. Wat waren we trots op mijn oma!’
Niet alleen jeugdsentiment speelde een belangrijke rol bij de autokeuze, het klimaat en de natuur zijn voor Vincent minstens zo belangrijk. Daarom moest het vanzelfsprekend een elektrische auto worden.
Toen er na jaren speuren ein-de-lijk een geïmporteerde elektrische Fiat 500e vlakbij te koop stond, gingen Vincent en zijn vrouw meteen kijken.
‘Tot onze verbazing komt de vorige eigenaar uit Santa Monica,
de plaats waar mijn vrouw geboren is’

‘Door de elektromotor in een relatief lichte auto – de Fiat heeft een kleine accu van 24 kilowatt – is hij súpersnel’
Vakken vullen, kassa draaien, ‘krantjes lopen’, afwassen, bedienen, spuitcabines schoonmaken: Marijke deed het allemaal, totdat ze de € 2.100 had waarvoor haar gedroomde Volkswagenbusje op Marktplaats stond. Zo’n zelfde T3 als haar ouders hadden.
Dat het op z’n vriendelijkst gezegd een opknappertje was, was des te leuker. Klassiekers opknappen is zeg maar echt een familieding.
‘Op Marktplaats kocht ik een camperinterieur uit een andere T3’
Rijden voor een prikkie
Vincent en zijn vrouw kochten de Fiat 500e voor € 12.000, waarbij ze € 2.000 aanschafsubsidie voor elektrische auto’s kregen.
‘De nieuwwaarde van de auto was 31.000 dollar, dus voor ons was de auto een koopje! Wist je trouwens dat Fiat op elke verkochte auto verlies maakte? De topman van Fiat zei destijds dan ook: “Koop deze auto niet”. Het merk bracht de 500e op de markt vanuit het perspectief van de energietransitie, om de uitstoot van met name grotere Chryslers te compenseren.’
Ook in onderhoud is de auto niet duur.
‘Zo kost een nieuwe band slechts € 75. Daarnaast verbruikt de Fiat heel weinig elektriciteit, doordat de auto relatief licht is voor een elektrische auto.’

‘Kies voor een latere versie Fiat 500e, daar zijn de kinderziektes uit’

Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.
‘De Fiat 500e, een guitig ding! Inmiddels goed betaalbaar en voor dagelijks gebruik rondom huis ideaal! In Amerika al een paar jaar op de markt, via de grijze import zie je hem mondjesmaat hier in Nederland.
Verhoudingsgewijs komen we ze met pech helaas meer tegen dan de benzine-variant. Vaak wordt het beestje geplaagd door software-problemen, vooral in het laadcircuit. Ook het verwarmingssysteem laat het soms afweten. Het goede nieuws: een aantal garages heeft zich inmiddels gespecialiseerd in de 500e. Hun Europese apparatuur om storingen op te sporen communiceert – in tegenstelling tot jaren geleden – goed met de Amerikaanse software in deze auto's en zij kunnen vervangende onderdelen leveren.
Overweeg je om een 500e aan te schaffen? Kies voor een latere versie, daar zijn de kinderziektes wel uit en deze hebben als groot voordeel dat ze ook aan de snellader kunnen. Capaciteitsafname van het accupakket zien we nauwelijks, ideaal als opslag voor overtollige stroom van je zonnepanelen!’
Bochtjes slingeren
En dan de hamvraag: kan Vincent de rijstijl van zijn oma evenaren?
‘Ha, dat gaat in deze Fiat vanzelf! Door de elektromotor in een relatief lichte auto – de Fiat heeft maar een kleine accu van 24 kilowatt – is hij súpersnel. Voor smalle binnenweggetjes is het heel leuk om in zo'n kleine, snelle auto als deze Fiat te zitten! Ook mijn twee kinderen vinden het heerlijk als we lekker hard wegrijden en bochtjes maken.’
‘Ook een andere traditie houden we levend: ik ga geregeld met mijn kinderen met de Fiat naar de bakker. Het is de favoriete auto van mijn zoontje. Hij heeft zelfs Fiat-speelgoedauto’s en een “loop-Fiat” voor in de tuin.’
Vakken vullen, kassa draaien, ‘krantjes lopen’, afwassen, bedienen, spuitcabines schoonmaken: Marijke deed het allemaal, totdat ze de € 2.100 had waarvoor haar gedroomde Volkswagenbusje op Marktplaats stond. Zo’n zelfde T3 als haar ouders hadden.
Dat het op z’n vriendelijkst gezegd een opknappertje was, was des te leuker. Klassiekers opknappen is zeg maar echt een familieding.
Klusfamilie
‘Vroeger hielp ik in vakanties mijn opa bij het opknappen van oldtimers, iets waar hij altijd mee bezig was. Mijn vader is schilder en handig met houtwerk. Eerder knapten we met z’n drieën een oude Kever op. Toen we mijn Volkswagenbusje ophaalden – met een geleende autoambulance, zo slecht was-ie eraan toe – zeiden we meteen tegen elkaar: “Hier kunnen we iets van maken.”’
Kortere afstanden
Het gezin gebruikt de Fiat dagelijks. Een paar keer per week rijden ze voor werk op en neer naar de stad.
‘Helaas heeft de auto met 150 kilometer een beperkte actieradius, daarnaast kan hij niet snelladen. Daarom hebben we nog een andere, grotere elektrische familieauto voor bijvoorbeeld vakanties en familiebezoeken.’
Rijden voor een prikkie
Vincent en zijn vrouw kochten de Fiat 500e voor 12.000 euro, waarbij ze 2.000 euro aanschafsubsidie voor electrische auto’s kregen.
‘De nieuwwaarde van de auto was 31.000 dollar, dus voor ons was de auto een koopje! Wist je trouwens dat Fiat op elke verkochte auto verlies maakte? De topman van Fiat zei destijds dan ook: “Koop deze auto niet”. Het merk bracht de 500e op de markt vanuit het perspectief van de energietransitie, om de uitstoot van met name grotere Chryslers te compenseren.’
Ook in onderhoud is de auto niet duur.
‘Zo kost een nieuwe band slechts 75 euro. Daarnaast verbruikt de Fiat heel weinig elektriciteit, doordat de auto relatief licht is voor een elektrische auto.’


Bochtjes slingeren
En dan de hamvraag: kan Vincent de rijstijl van zijn oma evenaren?
‘Ha, dat gaat in deze Fiat vanzelf! Door de elektromotor in een relatief lichte auto – de Fiat heeft maar een kleine accu van 24 kilowatt – is hij súpersnel. Voor smalle binnenweggetjes is het heel leuk om in zo'n kleine, snelle auto als deze Fiat te zitten! Ook mijn twee kinderen vinden het heerlijk als we lekker hard wegrijden en bochtjes maken.’
‘Ook een andere traditie houden we levend: ik ga geregeld met mijn kinderen met de Fiat naar de bakker. Het is de favoriete auto van mijn zoontje. Hij heeft zelfs Fiat-speelgoedauto’s en een “loop-Fiat” voor in de tuin.’
‘Kies voor een latere versie Fiat 500e, daar zijn de kinderziektes uit’

Wegenwacht Tymon Kanters stamt uit een echte ‘Wegenwachtfamilie’ en zit zelf sinds 2009 in het vak.
‘De Fiat 500e, een guitig ding! Inmiddels goed betaalbaar en voor dagelijks gebruik rondom huis ideaal! In Amerika al een paar jaar op de markt, via de grijze import zie je hem mondjesmaat hier in Nederland.
Verhoudingsgewijs komen we ze met pech helaas meer tegen dan de benzine-variant. Vaak wordt het beestje geplaagd door software-problemen, vooral in het laadcircuit. Ook het verwarmingssysteem laat het soms afweten. Het goede nieuws: een aantal garages heeft zich inmiddels gespecialiseerd in de 500e. Hun Europese apparatuur om storingen op te sporen communiceert – in tegenstelling tot jaren geleden – goed met de Amerikaanse software in deze auto's en zij kunnen vervangende onderdelen leveren.
Overweeg je om een 500e aan te schaffen? Kies voor een latere versie, daar zijn de kinderziektes wel uit en deze hebben als groot voordeel dat ze ook aan de snellader kunnen. Capaciteitsafname van het accupakket zien we nauwelijks, ideaal als opslag voor overtollige stroom van je zonnepanelen!’
Grenzeloos op weg met je camper
Pechhulp
Ook je camper kan pech krijgen. Pechhulp afsluiten is zo gepiept, helemaal voor ANWB-leden: log in en voeg bij Wegenwacht Europa de Aanhangwagen of Kampeerauto Service toe.
Check voor vertrek
Slingeren, boetes en verzekeringsproblemen. Knipperlichtje hier, remlichtje daar. Dit moet je controleren voor vertrek.
Camper kopen
Ben jij ook klaar voor een camperavontuur? In 6 stappen helpen wij je naar een nieuwe camper.
Ben jij ook apetrots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl
Tekst: Jasmine Groenendijk | Fotografie: Jonathan Andrew

'n Kleine elektrische auto
Is dat iets voor jou? →
Tekst: Jasmine Groenendijk | Fotografie: Jonathan Andrew
Ben jij ook trots op jouw voertuig? Geef je op voor deze rubriek via kampioen@anwb.nl
Tekst: Jasmine Groenendijk | Fotografie: Jonathan Andrew
Het EV-dilemma
Wel of geen 2ehands elektrische auto?

Alle voors & tegens
Elektrisch rijden (in 2025)
ANWB Oldtimer-verzekering

Dit is waarom