Mee met kampioen Jeroen
Op zoek naar Hanzehistorie
In een stad die meer dan 700 jaar oud is, op mijn elektrische fiets van 40 jaar oud, ontdek ik het museum van Anton Pieck. De held van mijn vader. Deze tekenaar, en eerste ontwerper van de Efteling, past perfect in het sprookje Hattem.
Je wordt onmiddelijk verliefd op Hattems compacte charme
Van Hattem naar Kampen
Niet als ridder te paard, maar als ridder te Sinclair (mijn elektrische driewielfiets uit de jaren tachtig). Zo voel ik mij, als ik de stadspoort van Hattem nader.
Deze middeleeuwse Dijkpoort is gebouwd om de stad Hattem te verdedigen. Als onderdeel van het welvarende Hanzesteden-handelsverbond was dat nodig.
Eenmaal de poort door reis je niet alleen een halve eeuw terug in de tijd. Je wordt ook onmiddellijk verliefd op Hattems compacte charme. Alsof iemand een handje middeleeuwen naast de IJssel heeft neergelegd.
© Mapbox, © OpenStreetMap
Alsof iemand een handje middeleeuwen naast de IJssel heeft neergelegd
Wil je Hattem of Kampen (én omgeving)
ook te fiets ontdekken?
Kampen ligt langs de Drontermeerroute (35,5 km) →
Hattem ligt op de Windesheimroute (41,5 km) →
Als reclameman heb ik natuurlijk ook een rondje gemaakt langs alle oude reclameschilderingen in Kampen. Deze zijn rond 1900 ontstaan en in de jaren tachtig prachtig gerestaureerd. ‘De fresco’s van de middenstand’ worden ze ook wel genoemd. Ik heb ze niet alle dertig gevonden… Maar zoveel zijn het er wel.
Jeroen Dontje
Kampioen Jeroen is fervent verzamelaar van eigenzinnige voertuigen. En ‘fietste’ met zijn elektrische driewieler Sinclair C5 eerder al een stukje van de Zuiderzeeroute →
Net als Hattem heeft Kampen een prachtige stadspoort. De Broederpoort is wel een stuk imposanter dan zijn kleine broertje in Hattem. Ook hier voelt het alsof ik een tijdmachine in fiets. In de tijd van het middeleeuwse handelsverbond was dit de hoofdingang voor iedereen die met de stad kwam handelen.
Kampen kom je binnen over een prachtige brug (even flink doortrappen). Een brug die een belangrijke rol heeft gespeeld in de Hanzegeschiedenis van de stad.
De huidige brug is de vierde op rij die de twee zijden van de IJssel verbindt. De allereerste was een houten versie uit de middeleeuwen. Die heeft een belangrijke rol gespeeld in de Hanzegeschiedenis van de stad. Bereikbaarheid en handel gaan immers altijd samen.
Ook in Kampen voelt het alsof ik een tijdmachine in fiets
Onderweg van Hattem naar Kampen kom ik langs het Koeluchtergat. Om het land te beschermen en de doorvaart te verbeteren, is in 1895 een extra dijk, ter hoogte van Zande, in de IJssel gelegd. Op de dijk voelt het alsof je midden in de IJssel staat. Een bijzonder gebied en heel populair bij vissers.
Muziek: Sergii Pavkin, Geoff Harvey, Musictown, Geoff Harvey, Olexy, free-to-use-audio from Pixabay
Naar boven
Mee met kampioen Jeroen
Op zoek naar Hanzehistorie
Je wordt onmiddelijk verliefd op Hattems compacte charme
© Mapbox, © OpenStreetMap
Van Hattem naar Kampen
Niet als ridder te paard, maar als ridder te Sinclair (mijn elektrische driewielfiets uit de jaren tachtig). Zo voel ik mij, als ik de stadspoort van Hattem nader.
Deze middeleeuwse Dijkpoort is gebouwd om de stad Hattem te verdedigen. Als onderdeel van het welvarende Hanzesteden-handelsverbond was dat nodig.
Eenmaal de poort door reis je niet alleen een halve eeuw terug in de tijd. Je wordt ook onmiddellijk verliefd op Hattems compacte charme. Alsof iemand een handje middeleeuwen naast de IJssel heeft neergelegd.
In een stad die meer dan 700 jaar oud is, op mijn elektrische fiets van 40 jaar oud, ontdek ik het museum van Anton Pieck. De held van mijn vader. Deze tekenaar, en eerste ontwerper van de Efteling, past perfect in het sprookje Hattem.
Alsof iemand een handje middeleeuwen naast de IJssel heeft neergelegd
Wil je Hattem
of Kampen (én omgeving)
Kampen ligt langs de Drontermeerroute (35,5 km) →
Hattem ligt op de Windesheimroute (41,5 km) →
Jeroen Dontje
Kampioen Jeroen is fervent verzamelaar van eigenzinnige voertuigen. En ‘fietste’ met zijn elektrische driewieler Sinclair C5 eerder al een stukje van de Zuiderzeeroute →
Als reclameman heb ik natuurlijk ook een rondje gemaakt langs alle oude reclameschilderingen in Kampen. Deze zijn rond 1900 ontstaan en in de jaren tachtig prachtig gerestaureerd. ‘De fresco’s van de middenstand’ worden ze ook wel genoemd. Ik heb ze niet alle dertig gevonden… Maar zoveel zijn het er wel.
Net als Hattem heeft Kampen een prachtige stadspoort. De Broederpoort is wel een stuk imposanter dan zijn kleine broertje in Hattem. Ook hier voelt het alsof ik een tijdmachine in fiets. In de tijd van het middeleeuwse handelsverbond was dit de hoofdingang voor iedereen die met de stad kwam handelen.
Kampen kom je binnen over een prachtige brug (even flink doortrappen). Een brug die een belangrijke rol heeft gespeeld in de Hanzegeschiedenis van de stad.
De huidige brug is de vierde op rij die de twee zijden van de IJssel verbindt. De allereerste was een houten versie uit de middeleeuwen. Die heeft een belangrijke rol gespeeld in de Hanzegeschiedenis van de stad. Bereikbaarheid en handel gaan immers altijd samen.
Onderweg van Hattem naar Kampen kom ik langs het Koeluchtergat. Om het land te beschermen en de doorvaart te verbeteren, is in 1895 een extra dijk, ter hoogte van Zande, in de IJssel gelegd. Op de dijk voelt het alsof je midden in de IJssel staat. Een bijzonder gebied en heel populair bij vissers.
Ook in Kampen voelt het alsof ik een tijdmachine in fiets
Muziek: Sergii Pavkin, Geoff Harvey, Musictown, Geoff Harvey, Olexy, free-to-use-audio from Pixabay
Naar boven