Deze publicatie maakt gebruik van cookies

ANWB komt voor je op

Onbeveiligde spoorwegovergangen

Een onbeveiligde spoorovergang oversteken is gevaarlijk. Een onbeveiligde spoorwegovergang opheffen, betekent kilometers om voor fietsers en wandelaars. 

Dat gaat letterlijk te ver voor de ANWB.

In 2023 zouden alle ‘NABO’s’ zijn aangepakt. Met het fiets- en wandelseizoen van 2025 in volle gang maken we de balans op.‘De ANWB is voor veiligheid, maar tegen het opheffen van belangrijke overgangen voor wandelaars en fietsers.’

Direct naar:

Het is maandagmiddag 16 januari 2023, een uur of drie. Een jongetje nadert met zijn fiets de onbeveiligde spoorwegovergang bij de Lentsesteeg in Rheden. Er komt een trein aan, maar als hij remt, gebeurt er niks. Door van zijn fiets te springen, redt hij zijn leven. 

Het voorval illustreert hoe gevaarlijk het is om een overgang zonder slagbomen over te steken. Want als er geen hand voor ogen te zien is, moet je altijd op je eigen zicht vertrouwen. En dan verkijken velen zich ook nog eens op de snelheid van treinen.

Tragisch gevolg: gemiddeld nog een dode per jaar en regelmatig ongelukken.

Kan en moet dat niet anders?

Het streven in 2018: nul dodelijke slachtoffers

Ja, dat kan en moet anders, vindt de Tweede Kamer. Die net als de ANWB streeft naar nul dodelijke slachtoffers en nul verstoringen op (on)beveiligde spoorwegovergangen.

En dus start het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2018 samen met ProRail het NABO-programma. Hierbij moeten 180 openbaar toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen, ‘NABO’, op het reizigersnet binnen vijf jaar zijn gesloten. Óf beveiligd.

Het Rijk stelt hiervoor een flinke zak geld beschikbaar. Met als voorwaarde dat betrokken gemeenten en provincies 50 procent moeten bijdragen.

Tip: de kans om zeehonden te spotten is het grootst bij laag water.

Alle overgangsfeiten anno 2025 op een rij

  • Nederland telt ruim 7.000 kilometer aan spoor met grofweg 2.200 spoorwegovergangen.

  • Het NABO-programma had als doel in 2023 alle 180 openbare en openbaar toegankelijke NABO’s te hebben aangepakt.

  • Inmiddels zijn er 160 aangepakt. Bekijk op de interactieve kaart van het NABO-programma welke dat zijn.

  • ‘NABO’ vind je vooral in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken, vaak op onverharde wegen en paden.

  • Ze zijn uitgerust met een Andreaskruis en waarschuwingsborden, maar worden niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Gebruikers moeten er extra alert zijn op naderende treinen.

  • Dagelijks vinden er bijna-ongelukken plaats, jaarlijks valt er gemiddeld een dode.

Als alle onbewaakte overgangen zijn aangepakt, is Nederland nog niet ‘NABO’-vrij. Op tientallen locaties liggen particuliere overgangen, die alleen toegankelijk zijn voor de rechthebbenden.

Paul Makken, ANWB-belangenbehartiger recreatie en toerisme

‘Wij vinden het belangrijk dat het landschap goed toegankelijk blijft voor wandelaars en fietsers’

De stand van zaken anno 2025

‘De ANWB is natuurlijk niet tegen veiligheid, maar wel tegen het opheffen van belangrijke overgangen voor wandelaars en fietsers’, zegt Paul Makken, ANWB-belangenbehartiger recreatie en toerisme. ‘Door dat soort barrières zet je het landschap op slot. En wij vinden het juist belangrijk dat het landschap goed toegankelijk blijft voor wandelaars en fietsers.’

Ook al zijn ze een eind op weg; de klus is na zeven jaar dus nog niet geklaard.

Waarom is dit zo’n tijdrovend project?

Een deel van het antwoord zit in botsende belangen. Als een overweg wordt opgeheven, betekent dit dat fietsers en wandelaars vaak kilometers om moeten.

Iets wat letterlijk te ver gaat voor de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NOC*NSF en Wandelnet.

Eduard de Vries, beleidsadviseur veiligheid overwegen bij ProRail

‘Beveiligen met slagbomen, bellen en lampen is een kostbare operatie’

Frank Hart, coördinator belangenbehartiging bij Wandelnet vertelt nu: ‘Op ons initiatief is toen afgesproken dat overwegen die essentieel zijn voor fietsers en wandelaars niet zonder meer opgeheven worden. Dat gebeurt alleen wanneer analyse aantoont dat er grote veiligheidsrisico’s zijn. Het is daarom fijn dat ProRail ons ruim op tijd betrekt bij voorgenomen sluitingen, zodat we kunnen meedenken over oplossingen.’

Overgangen niet zomaar opheffen

Om ervoor te zorgen dat de voor fietsers en wandelaars belangrijke overwegen niet verdwijnen, maar beveiligd worden, trekken de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NOC*NSF en Wandelnet samen op. In 2016 al sloten zij een overeenkomst met het ministerie en ProRail.

Positieve resultaten: minder aanrijdingen

Toch ziet De Vries veel positieve resultaten.

‘Het gemiddeld aantal aanrijdingen op onbewaakte overgangen is flink gedaald, net als het aantal doden. Daar doen we het natuurlijk voor. Veiligheid heeft bij ons topprioriteit.’

In 2014 was het vijfjaarlijkse gemiddelde 2,6 doden op een NABO. Nu is dat precies 1.

Beveiligen is kostbaar

Die oplossingen zijn er in verschillende vormen. Van een wandelduiker onder de Dubbele Wiericke in Bodegraven tot een vlonderpad onder een spoorbrug in Enkhuizen. Er zijn veel succesvoorbeelden waar een veilig alternatief is gekomen voor de onbeveiligde overgang.

Toch is er voor een beperkt aantal overgangen nog geen goede oplossing. Makken: ‘Maatregelen die simpel lijken, kosten al gauw 1 miljoen euro.’

Iets wat Eduard de Vries, beleidsadviseur veiligheid overwegen bij ProRail, maar al te goed weet. ‘Beveiligen, dus met slagbomen, bellen en lampen, is door het detectiesysteem een kostbare operatie. Maar geld is niet altijd het probleem; soms is er simpelweg geen enkele medewerking van een belanghebbende. Het lukt daarom niet altijd om de gewenste oplossing te bereiken.’

Paul Makken, ANWB-belangenbehartiger recreatie en toerisme

‘Het opheffen botst vaak met recreatief belang, daarom pleiten we voor goede veiligheidsmaatregelen, in plaats van opheffen’

De ANWB vindt: niet opheffen, maar beveiligen

Wat ook fors gedaald is sinds de jaren tachtig: het aantal beveiligde spoorwegovergangen (zie kader boven).

Op veel plekken in Nederland zijn daardoor al barrières ontstaan. En dus is het niet gek dat het restant van de 180 spoorwegovergangen die nog níet beveiligd zijn, onderdeel zijn van aantrekkelijke routes voor fietsers, wandelaars, ruiters of mountainbikers.

Makken: ‘Nederland is dichtbevolkt en de ruimte is schaars. Het opheffen van een onbewaakte spoorovergang botst daardoor vaak met het recreatieve belang. Juist voor die overgangen pleiten we voor goede veiligheidsmaatregelen, in plaats van ze op te heffen.’

Aanpak onbewaakte overgangen in Hof van Twente

Om op het juiste spoor te blijven, wordt voor elke onbewaakte overgang een afweging gemaakt tussen veiligheid en recreatie. In de praktijk komt dit vaak neer op een flink potje polderen.

De Vries: ‘ProRail zit steevast met vele partijen om de tafel en luistert naar iedereen. Geen overweg is hetzelfde, dus elke oplossing vereist maatwerk. We streven altijd naar een gebiedsgerichte aanpak.’

Deze aanpak is ook naar de zin van Wandelnet: kijk goed naar de invloed die een spoorwegovergang heeft op de bereikbaarheid van het hele gebied.

Hart: ‘In de gemeente Hof van Twente lagen de meeste NABO’s van Nederland. Die zijn nu allemaal aangepakt, terwijl het gebied nog goed beleefbaar is. Een mooi gevolg van je blik verruimen en een goede samenwerking.’

Wil je meepraten over dit onderwerp?
De ANWB Bondsraad zoekt jou!

Hoe ver mogen spoorwegovergangen eigenlijk uit elkaar liggen?

CROW, het nationale kennisplatform voor onder andere infrastructuur, adviseert over deze ‘maaswijdten’ per gebied:

  • binnen bebouwde kom: maximaal 500 meter

  • stads-/dorpsrand: maximaal 1.000 meter

  • buiten bebouwde kom: maximaal 1.500 meter

Dit betekent dat in een landelijk gebied waar de meeste onbewaakte overgangen liggen, de afstand tussen twee overgangen voor wandelaars en fietsers het liefst maximaal 1.500 meter bedraagt.

Tekst: Marc Erwich
Fotografie: Liset Verberne

De ANWB is er ook voor

Het behoud van fiets- en voetveren

Onbeveiligde spoorwegovergangen

ANWB komt voor je op

Een onbeveiligde spoorovergang oversteken is gevaarlijk. Een onbeveiligde spoorwegovergang opheffen, betekent kilometers om voor fietsers en wandelaars. 

Dat gaat letterlijk te ver voor de ANWB.

In 2023 zouden alle ‘NABO’s’ zijn aangepakt. Met het fiets- en wandelseizoen van 2025 in volle gang maken we de balans op.‘De ANWB is voor veiligheid, maar tegen het opheffen van belangrijke overgangen voor wandelaars en fietsers.’

Direct naar:

Het streven in 2018: nul dodelijke slachtoffers

Ja, dat kan en moet anders, vindt de Tweede Kamer. Die net als de ANWB streeft naar nul dodelijke slachtoffers en nul verstoringen op (on)beveiligde spoorwegovergangen.

En dus start het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2018 samen met ProRail het NABO-programma. Hierbij moeten 180 openbaar toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen, ‘NABO’, op het reizigersnet binnen vijf jaar zijn gesloten. Óf beveiligd.

Het Rijk stelt hiervoor een flinke zak geld beschikbaar. Met als voorwaarde dat betrokken gemeenten en provincies 50 procent moeten bijdragen.

Tip: de kans om zeehonden te spotten is het grootst bij laag water.

Het is maandagmiddag 16 januari 2023, een uur of drie. Een jongetje nadert met zijn fiets de onbeveiligde spoorwegovergang bij de Lentsesteeg in Rheden. Er komt een trein aan, maar als hij remt, gebeurt er niks. Door van zijn fiets te springen, redt hij zijn leven. 

Het voorval illustreert hoe gevaarlijk het is om een overgang zonder slagbomen over te steken. Want als er geen hand voor ogen te zien is, moet je altijd op je eigen zicht vertrouwen. En dan verkijken velen zich ook nog eens op de snelheid van treinen.

Tragisch gevolg: gemiddeld nog een dode per jaar en regelmatig ongelukken.

Kan en moet dat niet anders?

  • Nederland telt ruim 7.000 kilometer aan spoor met grofweg 2.200 spoorwegovergangen.

  • Het NABO-programma had als doel in 2023 alle 180 openbare en openbaar toegankelijke NABO’s te hebben aangepakt.

  • Inmiddels zijn er 160 aangepakt. Bekijk op de interactieve kaart van het NABO-programma welke dat zijn.

  • ‘NABO’ vind je vooral in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken, vaak op onverharde wegen en paden.

  • Ze zijn uitgerust met een Andreaskruis en waarschuwingsborden, maar worden niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Gebruikers moeten er extra alert zijn op naderende treinen.

  • Dagelijks vinden er bijna-ongelukken plaats, jaarlijks valt er gemiddeld een dode.

Als alle onbewaakte overgangen zijn aangepakt, is Nederland nog niet ‘NABO’-vrij. Op tientallen locaties liggen particuliere overgangen, die alleen toegankelijk zijn voor de rechthebbenden.

Alle overgangsfeiten anno 2025 op een rij

Paul Makken, ANWB-belangenbehartiger recreatie en toerisme

‘Wij vinden het belangrijk dat het landschap goed toegankelijk blijft voor wandelaars en fietsers’

De stand van zaken anno 2025

‘De ANWB is natuurlijk niet tegen veiligheid, maar wel tegen het opheffen van belangrijke overgangen voor wandelaars en fietsers’, zegt Paul Makken, ANWB-belangenbehartiger recreatie en toerisme. ‘Door dat soort barrières zet je het landschap op slot. En wij vinden het juist belangrijk dat het landschap goed toegankelijk blijft voor wandelaars en fietsers.’

Ook al zijn ze een eind op weg; de klus is na zeven jaar dus nog niet geklaard.

Waarom is dit zo’n tijdrovend project?

Een deel van het antwoord zit in botsende belangen. Als een overweg wordt opgeheven, betekent dit dat fietsers en wandelaars vaak kilometers om moeten.

Iets wat letterlijk te ver gaat voor de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NOC*NSF en Wandelnet.

Overgangen niet zomaar opheffen

Frank Hart, coördinator belangenbehartiging bij Wandelnet vertelt nu: ‘Op ons initiatief is toen afgesproken dat overwegen die essentieel zijn voor fietsers en wandelaars niet zonder meer opgeheven worden. Dat gebeurt alleen wanneer analyse aantoont dat er grote veiligheidsrisico’s zijn. Het is daarom fijn dat ProRail ons ruim op tijd betrekt bij voorgenomen sluitingen, zodat we kunnen meedenken over oplossingen.’

Eduard de Vries, beleidsadviseur veiligheid overwegen bij ProRail

‘Beveiligen met slagbomen, bellen en lampen is een kostbare operatie’

Om ervoor te zorgen dat de voor fietsers en wandelaars belangrijke overwegen niet verdwijnen, maar beveiligd worden, trekken de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NOC*NSF en Wandelnet samen op. In 2016 al sloten zij een overeenkomst met het ministerie en ProRail.

Positieve resultaten: minder aanrijdingen

In 2014 was het vijfjaarlijkse gemiddelde 2,6 doden op een NABO. Nu is dat precies 1.

Toch ziet De Vries veel positieve resultaten.

‘Het gemiddeld aantal aanrijdingen op onbewaakte overgangen is flink gedaald, net als het aantal doden. Daar doen we het natuurlijk voor. Veiligheid heeft bij ons topprioriteit.’

Iets wat Eduard de Vries, beleidsadviseur veiligheid overwegen bij ProRail, maar al te goed weet. ‘Beveiligen, dus met slagbomen, bellen en lampen, is door het detectiesysteem een kostbare operatie. Maar geld is niet altijd het probleem; soms is er simpelweg geen enkele medewerking van een belanghebbende. Het lukt daarom niet altijd om de gewenste oplossing te bereiken.’

Beveiligen is kostbaar

Die oplossingen zijn er in verschillende vormen. Van een wandelduiker onder de Dubbele Wiericke in Bodegraven tot een vlonderpad onder een spoorbrug in Enkhuizen. Er zijn veel succesvoorbeelden waar een veilig alternatief is gekomen voor de onbeveiligde overgang.

Toch is er voor een beperkt aantal overgangen nog geen goede oplossing. Makken: ‘Maatregelen die simpel lijken, kosten al gauw 1 miljoen euro.’

De ANWB vindt: niet opheffen, maar beveiligen

Paul Makken, ANWB-belangenbehartiger recreatie en toerisme

‘Het opheffen botst vaak met recreatief belang, daarom pleiten we voor goede veiligheidsmaatregelen, in plaats van opheffen’

Wat ook fors gedaald is sinds de jaren tachtig: het aantal beveiligde spoorwegovergangen (zie kader boven).

Op veel plekken in Nederland zijn daardoor al barrières ontstaan. En dus is het niet gek dat het restant van de 180 spoorwegovergangen die nog níet beveiligd zijn, onderdeel zijn van aantrekkelijke routes voor fietsers, wandelaars, ruiters of mountainbikers.

Makken: ‘Nederland is dichtbevolkt en de ruimte is schaars. Het opheffen van een onbewaakte spoorovergang botst daardoor vaak met het recreatieve belang. Juist voor die overgangen pleiten we voor goede veiligheidsmaatregelen, in plaats van ze op te heffen.’

Aanpak onbewaakte overgangen in Hof van Twente

Om op het juiste spoor te blijven, wordt voor elke onbewaakte overgang een afweging gemaakt tussen veiligheid en recreatie. In de praktijk komt dit vaak neer op een flink potje polderen.

De Vries: ‘ProRail zit steevast met vele partijen om de tafel en luistert naar iedereen. Geen overweg is hetzelfde, dus elke oplossing vereist maatwerk. We streven altijd naar een gebiedsgerichte aanpak.’

Deze aanpak is ook naar de zin van Wandelnet: kijk goed naar de invloed die een spoorwegovergang heeft op de bereikbaarheid van het hele gebied.

Hart: ‘In de gemeente Hof van Twente lagen de meeste NABO’s van Nederland. Die zijn nu allemaal aangepakt, terwijl het gebied nog goed beleefbaar is. Een mooi gevolg van je blik verruimen en een goede samenwerking.’

Wil je meepraten over dit onderwerp?
De ANWB Bondsraad zoekt jou!

Hoe ver mogen spoorwegovergangen eigenlijk uit elkaar liggen?

CROW, het nationale kennisplatform voor onder andere infrastructuur, adviseert over deze ‘maaswijdten’ per gebied:

  • binnen bebouwde kom: maximaal 500 meter

  • stads-/dorpsrand: maximaal 1.000 meter

  • buiten bebouwde kom: maximaal 1.500 meter

Dit betekent dat in een landelijk gebied waar de meeste onbewaakte overgangen liggen, de afstand tussen twee overgangen voor wandelaars en fietsers het liefst maximaal 1.500 meter bedraagt.

Tekst: Marc Erwich
Fotografie: Liset Verberne

De ANWB is er ook voor

Het behoud van fiets- en voetveren

Kampioen digitaal

ANWB Kampioen helpt jou en Nederland sinds 1885 zorgeloos en met plezier op weg. Geniet van de mooiste reizen, beste verhalen en handigste tips. Waar en wanneer jij dat wilt. En profiteer van unieke leden-aanbiedingen en scherpe seizoensdeals.
Volledig scherm