Zodra de r(egen) in de maand zit, zetten we onze tweewieler massaal op slot. Waarom fietsen we niet door in de herfst?
Doorfietsen of droog blijven?
Zodra de r(egen) in de maand zit, zetten we onze tweewieler massaal op slot. Waarom fietsen we niet door in de herfst?
Doorfietsen of droog blijven?
Het weer-dilemma
Wij Nederlanders hebben een internationale koppositie als fietsland. Met 4,8 miljard ritten per jaar trappen we wat af.
Sterker nog: meer dan een kwart van álle verplaatsingen doen we op de fiets. Afstanden tot een kilometer of vijf zijn bij uitstek populair. Van een kort ritje naar de supermarkt tot even naar vrienden of de kinderen naar de sportclub of school. En ook meer dan de helft van alle woon-werkreizen leggen we af op de fiets.
Maar in het najaar verandert dit patroon. Het gebruik van de fiets neemt drastisch af:
Uit een recente enquête die we hielden onder onze ANWB-leden blijkt dat we tussen mei en augustus de fiets het meest gebruiken (92 procent) - tegenover nog geen 40 procent tussen november en februari. (Zie slide 2.)
Dit vind jij: Doorfietsen in de herfst?
‘Fiets de schuur in tot de zon weer komt’
- W. Van Brederode (Facebook)
Hoe komt het toch dat we massaal op de rem trappen zodra de eerste herfstblaadjes op het fietspad dwarrelen?
Het regent pijpenstelen
Het slechte weer komt als belangrijkste reden naar voren uit ons ledenonderzoek.
Maar liefst 82% van de ondervraagde leden geeft aan dat regen, wind en kou de belangrijkste reden zijn om de fiets te laten staan. En de auto te starten. Of gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Wat doe jij als het buiten natter wordt?
Blijf je doorfietsen? Of berg je je stalen ros op de in schuur om er pas weer naar te kijken als de lente aanbreekt?
Maar regent het wel echt zoveel als we denken?
90% van de tijd is het droog in de late herfst en winter
‘In het late najaar en de winter hebben we vooral te maken met frontale regen (zie kader, red.), uit grootschalige weersystemen. Meestal trekken deze gebieden van het westen naar het oosten over het land.
In deze gevallen kun je dus prima naar de neerslagradar kijken. Je ziet zo’n front liggen en kunt uitrekenen hoelang het duurt voordat de neerslag bij jou aankomt.’
‘Van november tot en met december regent het ongeveer tien procent van de tijd. Negentig procent van de tijd is het dus gewoon droog', weet KNMI-klimaatadviseur Carine Homan.
‘Het is wel zo dat het aan het einde van de herfst en in de winter vaker regent dan in de lente en zomer. Dan regent het circa zes procent van de tijd.’
Slechts tien procent kans op een nat pak dus.
Bovendien, zegt Homan, zijn de weersvoorspellingen in het najaar op de korte termijn vaak goed te voorspellen en kun je prima vertrouwen op de neerslagradar:
Frontale regen in de herfst
Frontale regen ontstaat wanneer warme en koude lucht met elkaar botsen. De plek waar dit gebeurt noem je een front. De koude lucht is zwaarder en de warme lucht wordt dus gedwongen om op te stijgen. Hierdoor ontstaat regen.
De regen die hierbij hoort valt meestal meer gestaag en over een groter gebied dan bij de buien zoals we die vooral van de zomer kennen.
Zowel buien als ‘gewone’ regen komen het hele jaar voor. Maar aan het einde van de herfst en in de winter heeft de frontale neerslag de overhand.
Het regent niet vaker, wél harder
‘Door de klimaatverandering zal de hoeveelheid neerslag in de herfst en winter verder toenemen’, vult Homan aan. ‘Hoe warmer de lucht, hoe meer waterdamp de lucht kan bevatten, en hoe meer neerslag er vervolgens ook naar beneden komt.
Het aantal dagen waarop neerslag valt zal niet of nauwelijks toenemen. Maar als het regent, regent het harder.’
Maar geldt dat voor het hele land?
Recent onderzoek wijst uit dat het onder de rook van grote steden gemiddeld harder regent dan in de dorpen er omheen.
Doordat steden warmer zijn en er hoge gebouwen staan, duwen ze lucht omhoog en remmen ze de luchtstromen af. Met als gevolg dat er wolken en regenbuien ontstaan.
Een goed regenpak blijft dus – zeker in de Randstad – geen overbodige luxe.
Droog naar je bestemming?
Shop onze nieuwste regenkleding →
Liever met de auto
Het hebben van een alternatief vervoersmiddel blijkt voor ANWB-leden ook een belangrijke reden om de fiets te laten staan. Bijna alle ondervraagde ANWB-leden (97%) pakken de auto als ze de fiets laten staan.
‘Als het regent, dan mag ik van mezelf met de auto’
- Fleur (29, moeder), Andijk
Jaap Steensma, woordvoerder Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, signaleert in het kader van de campagne Kort Ritje? Da’s zo gefietst dat voor korte ritjes naar werk, de sportschool of vrienden de macht der gewoonte vaak wint. En de auto wordt verkozen boven de fiets. ‘De grootste belemmering om voor korte ritjes de fiets te pakken is in het najaar het weer.’
En dat is jammer.
Steensma: ‘Want fietsen is goed voor portemonnee, lijf en natuur. Maar we willen comfortabel en representatief op kantoor aankomen, en niet verregend.’
Terwijl de helft van alle autoritten korter is dan 7,5 kilometer. En één derde zelfs korter dan 5 kilometer.
- ANWB-lid, enquête
‘Bij regen zal ik niet snel op de fiets stappen. Natregenen (zeker bij woon- werkverkeer) heb ik echt een hekel aan’
Goede vraag:
Mag je fietsen met een paraplu in de hand? →
Doorfietsen? Doen!
Goedkoper & gezonder
De aanschaf van een goede fiets of e-bike kan een flinke investering zijn. Maar de kosten verdien je op de lange termijn dubbel en dwars terug dankzij besparing op kosten (brandstof, onderhoud en parkeren).
En het is alom bekend dat fietsen goed is voor je gezondheid.
Sneller op bestemming
Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie: ‘In geen andere maand zijn de files zo lang en de vertragingen zo groot als in november. Door het slechte weer wordt er langzamer en voorzichtiger gereden.’
Zo ben je – helemaal als het om korte ritjes gaat – met de fiets vaak sneller op bestemming dan met de auto.
Duurzamer onderweg
Met een elektrische fiets stoot je per kilometer 60 keer minder CO2 uit dan met een benzineauto. En ook 20 keer minder dan een elektrische auto.
Liever niets uitstoten? Dan is de normale fiets of de benenwagen nog altijd het beste alternatief.
- ANWB-lid, enquête
‘Met de fiets heb je gelijk een ‘gratis’ sportmomentje’
Kies de juiste kleding. ‘Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.’ Met laagjes blijf je warm en droog. De eerste laag bestaat uit onder- of thermokleding, de tweede uit een fietsshirt of fleecevest en de derde laag uit een wind- of regendichte jas.
Houd je spullen droog. ‘Je hoort vaak dat mensen zich niet willen laten natregenen’, zegt Wouter Duijndam. ‘Investeer daarom in een goede waterbestendige fietstas of duffel bag’.
Reflecteren kun je leren. Ook handig: reflectie op je kleding, fietstas of zadelhoesje. Zeker als je regelmatig in de schemering of in het donker fietst. Zo ben je goed zichtbaar op de fiets →
ANWB-Fietsexpert Wouter Duijndam tipt:
- ANWB-lid, enquête
‘Ik kan het iedereen aanraden om vooral te blijven fietsen. Met goede regenkleding is dat goed te doen.’
Tekst: Masja Verdonschot | Illustraties: Carolyn Ridsdale
Fietsen in de herfst
Must-haves
Over onderhoud en fietsen in de regen.
Lekker doorfietsen deze herfst?
Bekijk onze tips
E-bike kopen of niet?
Het e-bike dilemma
Ontdek de voor- en nadelen
Naar boven
Zodra de r(egen) in de maand zit, zetten we onze tweewieler massaal op slot. Waarom fietsen we niet door in de herfst?
Doorfietsen of droog blijven?
Doorfietsen of droog blijven?
Het weer-dilemma
Zodra de r(egen) in de maand zit, zetten we onze tweewieler massaal op slot. Waarom fietsen we niet door in de herfst?
- ANWB-lid, enquête
‘Ik kan het iedereen aanraden om vooral te blijven fietsen. Met goede regenkleding is dat goed te doen.’
Wij Nederlanders hebben een internationale koppositie als fietsland. Met 4,8 miljard ritten per jaar trappen we wat af.
Sterker nog: meer dan een kwart van álle verplaatsingen doen we op de fiets. Afstanden tot een kilometer of vijf zijn bij uitstek populair. Van een kort ritje naar de supermarkt tot even naar vrienden of de kinderen naar de sportclub of school. En ook meer dan de helft van alle woon-werkreizen leggen we af op de fiets.
Maar in het najaar verandert dit patroon. Het gebruik van de fiets neemt drastisch af:
Uit een recente enquête die we hielden onder onze ANWB-leden blijkt dat we tussen mei en augustus de fiets het meest gebruiken (92 procent) - tegenover nog geen 40 procent tussen november en februari. (Zie slide 2.)
Dit vind jij: Doorfietsen in de herfst?
‘Fiets de schuur in tot de zon weer komt’
- W. Van Brederode (Facebook)
Hoe komt het toch dat we massaal op de rem trappen zodra de eerste herfstblaadjes op het fietspad dwarrelen?
Het regent pijpenstelen
Het slechte weer komt als belangrijkste reden naar voren uit ons ledenonderzoek.
Maar liefst 82% van de ondervraagde leden geeft aan dat regen, wind en kou de belangrijkste reden zijn om de fiets te laten staan. En de auto te starten. Of gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Wat doe jij als het buiten natter wordt?
Blijf je doorfietsen? Of berg je je stalen ros op de in schuur om er pas weer naar te kijken als de lente aanbreekt?
90% van de tijd is het droog in de late herfst en winter
Maar regent het wel echt zoveel als we denken?
‘In het late najaar en de winter hebben we vooral te maken met frontale regen (zie kader, red.), uit grootschalige weersystemen. Meestal trekken deze gebieden van het westen naar het oosten over het land.
In deze gevallen kun je dus prima naar de neerslagradar kijken. Je ziet zo’n front liggen en kunt uitrekenen hoelang het duurt voordat de neerslag bij jou aankomt.’
‘Van november tot en met december regent het ongeveer tien procent van de tijd. Negentig procent van de tijd is het dus gewoon droog', weet KNMI-klimaatadviseur Carine Homan.
‘Het is wel zo dat het aan het einde van de herfst en in de winter vaker regent dan in de lente en zomer. Dan regent het circa zes procent van de tijd.’
Slechts tien procent kans op een nat pak dus.
Bovendien, zegt Homan, zijn de weersvoorspellingen in het najaar op de korte termijn vaak goed te voorspellen en kun je prima vertrouwen op de neerslagradar:
Frontale regen in de herfst
Frontale regen ontstaat wanneer warme en koude lucht met elkaar botsen. De plek waar dit gebeurt noem je een front. De koude lucht is zwaarder en de warme lucht wordt dus gedwongen om op te stijgen. Hierdoor ontstaat regen.
De regen die hierbij hoort valt meestal meer gestaag en over een groter gebied dan bij de buien zoals we die vooral van de zomer kennen.
Zowel buien als ‘gewone’ regen komen het hele jaar voor. Maar aan het einde van de herfst en in de winter heeft de frontale neerslag de overhand.
Het regent niet vaker, wél harder
‘Door de klimaatverandering zal de hoeveelheid neerslag in de herfst en winter verder toenemen’, vult Homan aan. ‘Hoe warmer de lucht, hoe meer waterdamp de lucht kan bevatten, en hoe meer neerslag er vervolgens ook naar beneden komt.
Het aantal dagen waarop neerslag valt zal niet of nauwelijks toenemen. Maar als het regent, regent het harder.’
Maar geldt dat voor het hele land?
Recent onderzoek wijst uit dat het onder de rook van grote steden gemiddeld harder regent dan in de dorpen er omheen.
Doordat steden warmer zijn en er hoge gebouwen staan, duwen ze lucht omhoog en remmen ze de luchtstromen af. Met als gevolg dat er wolken en regenbuien ontstaan.
Een goed regenpak blijft dus – zeker in de Randstad – geen overbodige luxe.
Droog naar je bestemming?
Shop onze nieuwste regenkleding →
Liever met de auto
Het hebben van een alternatief vervoersmiddel blijkt voor ANWB-leden ook een belangrijke reden om de fiets te laten staan. Bijna alle ondervraagde ANWB-leden (97%) pakken de auto als ze de fiets laten staan.
‘Als het regent, dan mag ik van mezelf met de auto’
- Fleur (29, moeder), Andijk
Jaap Steensma, woordvoerder Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, signaleert in het kader van de campagne Kort Ritje? Da’s zo gefietst dat voor korte ritjes naar werk, de sportschool of vrienden de macht der gewoonte vaak wint. En de auto wordt verkozen boven de fiets. ‘De grootste belemmering om voor korte ritjes de fiets te pakken is in het najaar het weer.’
En dat is jammer.
Steensma: ‘Want fietsen is goed voor portemonnee, lijf en natuur. Maar we willen comfortabel en representatief op kantoor aankomen, en niet verregend.’
Terwijl de helft van alle autoritten korter is dan 7,5 kilometer. En één derde zelfs korter dan 5 kilometer.
- ANWB-lid, enquête
‘Bij regen zal ik niet snel op de fiets stappen. Natregenen (zeker bij woon- werkverkeer) heb ik echt een hekel aan’
Goede vraag:
Mag je fietsen met een paraplu in de hand? →
Doorfietsen? Doen!
Goedkoper & gezonder
De aanschaf van een goede fiets of e-bike kan een flinke investering zijn. Maar de kosten verdien je op de lange termijn dubbel en dwars terug dankzij besparing op kosten (brandstof, onderhoud en parkeren).
En het is alom bekend dat fietsen goed is voor je gezondheid.
Sneller op bestemming
Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie: ‘In geen andere maand zijn de files zo lang en de vertragingen zo groot als in november. Door het slechte weer wordt er langzamer en voorzichtiger gereden.’
Zo ben je – helemaal als het om korte ritjes gaat – met de fiets vaak sneller op bestemming dan met de auto.
Duurzamer onderweg
Met een elektrische fiets stoot je per kilometer 60 keer minder CO2 uit dan met een benzineauto. En ook 20 keer minder dan een elektrische auto.
Liever niets uitstoten? Dan is de normale fiets of de benenwagen nog altijd het beste alternatief.
- ANWB-lid, enquête
‘Met de fiets heb je gelijk een ‘gratis’ sportmomentje’
Kies de juiste kleding. ‘Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.’ Met laagjes blijf je warm en droog. De eerste laag bestaat uit onder- of thermokleding, de tweede uit een fietsshirt of fleecevest en de derde laag uit een wind- of regendichte jas.
Houd je spullen droog. ‘Je hoort vaak dat mensen zich niet willen laten natregenen’, zegt Wouter Duijndam. ‘Investeer daarom in een goede waterbestendige fietstas of duffel bag’.
Reflecteren kun je leren. Ook handig: reflectie op je kleding, fietstas of zadelhoesje. Zeker als je regelmatig in de schemering of in het donker fietst. Zo ben je goed zichtbaar op de fiets →
ANWB-Fietsexpert Wouter Duijndam tipt:
Tekst: Masja Verdonschot | Illustraties: Carolyn Ridsdale
Fietsen in de herfst
Must-haves
€ 59,99
Waterafstotende fietstas
Human Nature
Bekijk product →
€ 44,99
Regenjas Uniseks
Human Nature
Bekijk product →
€ 24,99
Regenbroek uniseks
Human Nature
Bekijk product →
€ 24,99
Stormparaplu klein
Human Nature
Bekijk product →
€ 24,99
Regenhoes schoenen
Human Nature
Bekijk product →
€ 16,99
Telefoonhouder fiets
spatwaterdicht XXL
Bekijk product →
Over onderhoud en fietsen in de regen.
Lekker doorfietsen deze herfst?
Bekijk onze tips
Het e-bike-dilemma
Het e-bike dilemma
Ontdek de voor- en nadelen
Naar boven