Het brandgevaar van e-bikeaccu’s
Door de grote populariteit van e-bikes neemt ook het aantal accubranden toe. Het brandgevaar van fietsaccu’s verspreidt zich hierdoor als een lopend vuurtje.
‘We willen niemand bang maken, wel bewust.'
Het is de nacht van 26 op 27 mei. Aan de Bredastraat in ’s-Hertogenbosch komen metershoge vlammen uit een schuurtje. Het vuur slaat razendsnel over naar het huis, dat niet meer te redden is. De oorzaak: een knetterende accu van een elektrische fiets.
Het incident staat niet op zich. Steeds vaker komen in Nederland branden voor die zijn veroorzaakt door de batterijen van elektrische fietsen, scooters en steps. Alleen al in de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond vervijfvoudigde het aantal branden door accu’s tussen 2018 en 2022: van minder dan 15 naar 80.
Jong niet geleerd
Een ander probleem ziet Duijndam in de dubieuze kwaliteit fietsen waarop veel jongeren rondrijden.
‘Bij gerenommeerde fietsmerken en motormerksystemen zit het wel snor met de kwaliteit van de accu. Die hebben een naam hoog te houden – al kan ‘fout’ gebruik brand veroorzaken.
Bij de goedkopere merken wordt algauw bezuinigd op de kwaliteit van de accu’s en de laders.’
Vooral bij jongeren gaat het vaker mis, omdat die nogal eens nonchalant met hun e-bikes en e-scooters omgaan, weet ANWB Fietsexpert Wouter Duijndam:
‘Je denkt misschien dat zo’n accu wel tegen een stootje kan, maar dat valt vies tegen. Van gooien en smijten knapt zo’n batterij niet op. En wat veel mensen niet weten, is dat je accu al beschadigd kan raken als je fiets omvalt.
Die schade is vaak onzichtbaar en dan kan zo’n accu een gevaar worden.’
- Wouter Duijndam, ANWB fietsexpert
‘Een best grote groep Nederlanders heeft er misschien helemaal geen weet van dat ze een potentiële bom opladen in hun huiskamer of in de gang’
Gebrekkige en goedkope accu’s
En dat terwijl een accu doorgaans ongeveer een derde uitmaakt van de kostprijs van een fiets.
Duijndam: ‘Als jij voor een appel en een ei een fatbike op de kop tikt, dan kun je wel nagaan wat voor accu daar in zit. Een best grote groep Nederlanders gebruikt dit soort producten en heeft er misschien helemaal geen weet van dat ze een potentiële bom opladen in hun huiskamer of in de gang.’
Ook een katalysator: prijsbewuste consumenten die vervangende laders kopen op dubieuze webshops.
‘Dit is heel onverstandig. Zo’n lader kan al bij de eerste keer opladen in brand vliegen.’
Is je fietsaccu aan vervanging toe?
ANWB helpt je de juiste te vinden (tegen een scherpe prijs) →
Om meer inzicht te krijgen in het aantal branden met Light Electric Vehicles (LEV) – zoals elektrische scooters en fietsen - en de oorzaak ervan, analyseerde het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) mediaberichten tussen 2020 en 2022.
Conclusie: in die drie jaren hebben zeker 327 branden plaatsgevonden met een LEV, waarvan er 114 vermoedelijk zijn ontstaan door een technisch defect aan de accu.
Een flink aantal, dat volgens de NIPV alleen maar toeneemt door de opmars van lichte elektrische voertuigen.
327 branden
Niet bang, wel bewust
De alarmerende cijfers van de accubranden zijn voor onder meer de brandweer reden om er bij de Brandpreventieweken in oktober aandacht voor te vragen.
Jan Pieter Duhen, projectleider Veilig Huis Vinkie: ‘Het brandgevaar van fietsaccu’s is niet per se iets om angst voor te hebben, maar wel iets om je bewust van te zijn.
De gemiddelde gebruiker staat er niet altijd bij stil dat er risico’s kleven aan het opladen en bewaren van zo’n accu. Bovendien hebben steeds meer mensen een e-bike en rijden er ook meer oudere exemplaren rond.
Dit vergroot de kans dat er iets fout gaat.’
Vreemd, maar waar: een accu kan meerdere keren in brand vliegen.
Dit heet thermal runaway.
Een lithium-ionbatterij slaat dan 'thermisch op hol’. En doordat een thermal runaway zichzelf in stand houdt, kan het zelfs voortduren als de vlammen zijn gedoofd.
Thermal runaway
Foute boel
Minstens zo belangrijk is de locatie waar je de accu oplaadt.
‘In Amsterdam zien we dat mensen hun e-bike opladen in het trappengat’, zegt Duhen. ‘Als er dan wat gebeurt, heb je gelijk de enige vluchtweg geblokkeerd. Daar moet je wel over nadenken.’
Want als het fout gaat, is het meestal ook echt foute boel, weet Duhen.
‘Er zit ontzettend veel opgepropte energie in een lithium-ion accu. Een brand in zo’n ding kan razendsnel om zich heen grijpen, er is explosiegevaar en de rook is erg giftig. Het vuur valt ook bijna niet te blussen.’
Allemaal dingen die je niet moet willen in je huis.
‘We willen niemand bang maken, maar we willen mensen er wel op wijzen dat ze verstandig moeten omgaan met die accu’s.
Je kunt zelf veel doen om narigheid te voorkomen.’
Meer tips vind je op Ik Laad Accuraat - een initiatief van de RAI, BOVAG en de brandweer.
Blijf erbij als de accu oplaadt, zodat je snel kunt ingrijpen als deze vlamvat.
Gebruik de originele lader.
Laad de accu op onder een rookmelder.
Laat een gevallen accu nakijken door een deskundige. De accu kan (ongeziene) schade hebben opgelopen.
Stel de accu niet bloot aan volle zon, vrieskou of vocht. Laad en bewaar ’m bij kamertemperatuur.
Haal de accu uit de oplader als deze vol is. Dat is beter voor de levensduur en de veiligheid.
Laad je accu iedere drie maanden op, ook als je ’m niet gebruikt. Een accu loopt langzaam leeg en kan daardoor beschadigen.
Bel bij accubrand altijd de brandweer, ook als de brand geblust lijkt. De vrijkomende gassen zijn zeer giftig, dus voorkom dat je ze inademt.
Veilig je e-bike of e-scooter laden?
Alles weten over jouw fietsaccu?
Van laadtijd tot levensduur: ANWB praat je bij →
Illustraties: Sjoerd van Leeuwen
Het dilemma
Fatbike kopen voor je kind?
Dit vindt de ANWB
Zoek, vind en vergelijk e-bikes.
ANWB’s E-bike vergelijker
Aan de slag
Naar boven
Het brandgevaar van e-bikeaccu’s
Door de grote populariteit van e-bikes neemt ook het aantal accubranden toe. Het brandgevaar van fietsaccu’s verspreidt zich hierdoor als een lopend vuurtje.
‘We willen niemand bang maken, wel bewust.'
Het is de nacht van 26 op 27 mei. Aan de Bredastraat in ’s-Hertogenbosch komen metershoge vlammen uit een schuurtje. Het vuur slaat razendsnel over naar het huis, dat niet meer te redden is. De oorzaak: een knetterende accu van een elektrische fiets.
Het incident staat niet op zich. Steeds vaker komen in Nederland branden voor die zijn veroorzaakt door de batterijen van elektrische fietsen, scooters en steps. Alleen al in de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond vervijfvoudigde het aantal branden door accu’s tussen 2018 en 2022: van minder dan 15 naar 80.
Jong niet geleerd
Een ander probleem ziet Duijndam in de dubieuze kwaliteit fietsen waarop veel jongeren rondrijden.
‘Bij gerenommeerde fietsmerken en motormerksystemen zit het wel snor met de kwaliteit van de accu. Die hebben een naam hoog te houden – al kan ‘fout’ gebruik brand veroorzaken.
Bij de goedkopere merken wordt algauw bezuinigd op de kwaliteit van de accu’s en de laders.’
Vooral bij jongeren gaat het vaker mis, omdat die nogal eens nonchalant met hun e-bikes en e-scooters omgaan, weet ANWB Fietsexpert Wouter Duijndam:
‘Je denkt misschien dat zo’n accu wel tegen een stootje kan, maar dat valt vies tegen. Van gooien en smijten knapt zo’n batterij niet op. En wat veel mensen niet weten, is dat je accu al beschadigd kan raken als je fiets omvalt.
Die schade is vaak onzichtbaar en dan kan zo’n accu een gevaar worden.’
- Wouter Duijndam, ANWB fietsexpert
‘Een best grote groep Nederlanders heeft er misschien helemaal geen weet van dat ze een potentiële bom opladen in hun huiskamer of in de gang’
Gebrekkige en goedkope accu’s
En dat terwijl een accu doorgaans ongeveer een derde uitmaakt van de kostprijs van een fiets.
Duijndam: ‘Als jij voor een appel en een ei een fatbike op de kop tikt, dan kun je wel nagaan wat voor accu daar in zit. Een best grote groep Nederlanders gebruikt dit soort producten en heeft er misschien helemaal geen weet van dat ze een potentiële bom opladen in hun huiskamer of in de gang.’
Ook een katalysator: prijsbewuste consumenten die vervangende laders kopen op dubieuze webshops.
‘Dit is heel onverstandig. Zo’n lader kan al bij de eerste keer opladen in brand vliegen.’
Is je fietsaccu aan vervanging toe?
ANWB helpt je de juiste te vinden (tegen een scherpe prijs) →
Om meer inzicht te krijgen in het aantal branden met Light Electric Vehicles (LEV) – zoals elektrische scooters en fietsen - en de oorzaak ervan, analyseerde het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) mediaberichten tussen 2020 en 2022.
Conclusie: in die drie jaren hebben zeker 327 branden plaatsgevonden met een LEV, waarvan er 114 vermoedelijk zijn ontstaan door een technisch defect aan de accu.
Een flink aantal, dat volgens de NIPV alleen maar toeneemt door de opmars van lichte elektrische voertuigen.
327 branden
Niet bang, wel bewust
De alarmerende cijfers van de accubranden zijn voor onder meer de brandweer reden om er bij de Brandpreventieweken in oktober aandacht voor te vragen.
Jan Pieter Duhen, projectleider Veilig Huis Vinkie: ‘Het brandgevaar van fietsaccu’s is niet per se iets om angst voor te hebben, maar wel iets om je bewust van te zijn.
De gemiddelde gebruiker staat er niet altijd bij stil dat er risico’s kleven aan het opladen en bewaren van zo’n accu. Bovendien hebben steeds meer mensen een e-bike en rijden er ook meer oudere exemplaren rond.
Dit vergroot de kans dat er iets fout gaat.’
Vreemd, maar waar: een accu kan meerdere keren in brand vliegen.
Dit heet thermal runaway.
Een lithium-ionbatterij slaat dan 'thermisch op hol’. En doordat een thermal runaway zichzelf in stand houdt, kan het zelfs voortduren als de vlammen zijn gedoofd.
Thermal runaway
Foute boel
Minstens zo belangrijk is de locatie waar je de accu oplaadt.
‘In Amsterdam zien we dat mensen hun e-bike opladen in het trappengat’, zegt Duhen. ‘Als er dan wat gebeurt, heb je gelijk de enige vluchtweg geblokkeerd. Daar moet je wel over nadenken.’
Want als het fout gaat, is het meestal ook echt foute boel, weet Duhen.
‘Er zit ontzettend veel opgepropte energie in een lithium-ion accu. Een brand in zo’n ding kan razendsnel om zich heen grijpen, er is explosiegevaar en de rook is erg giftig. Het vuur valt ook bijna niet te blussen.’
Allemaal dingen die je niet moet willen in je huis.
‘We willen niemand bang maken, maar we willen mensen er wel op wijzen dat ze verstandig moeten omgaan met die accu’s.
Je kunt zelf veel doen om narigheid te voorkomen.’
Meer tips vind je op Ik Laad Accuraat - een initiatief van de RAI, BOVAG en de brandweer.
Blijf erbij als de accu oplaadt, zodat je snel kunt ingrijpen als deze vlamvat.
Gebruik de originele lader.
Laad de accu op onder een rookmelder.
Laat een gevallen accu nakijken door een deskundige. De accu kan (ongeziene) schade hebben opgelopen.
Stel de accu niet bloot aan volle zon, vrieskou of vocht. Laad en bewaar ’m bij kamertemperatuur.
Haal de accu uit de oplader als deze vol is. Dat is beter voor de levensduur en de veiligheid.
Laad je accu iedere drie maanden op, ook als je ’m niet gebruikt. Een accu loopt langzaam leeg en kan daardoor beschadigen.
Bel bij accubrand altijd de brandweer, ook als de brand geblust lijkt. De vrijkomende gassen zijn zeer giftig, dus voorkom dat je ze inademt.
Veilig je e-bike of e-scooter laden?
Alles weten over jouw fietsaccu?
Van laadtijd tot levensduur: ANWB praat je bij →
Illustraties: Sjoerd van Leeuwen
Het dilemma
Fatbike kopen voor je kind?
Dit vindt de ANWB
Zoek, vind en vergelijk e-bikes.
ANWB’s E-bike vergelijker
Aan de slag
Naar boven